بررسي رابطه شادكامي و عملكرد تحصيلي دانشجويان دانشكده پرديس نمين
پايان نامه كارشناسي در رشته راهنمايي و مشاوره بررسي رابطه شادكامي و عملكرد تحصيلي دانشجويان دانشكده پرديس نمين چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ميان شادكامي و عملكرد تحصيلي در ميان دانشجويان دانشكده ادبيات پرديس نمين بود جامعه آماري پژوهش حاضر كل دانشجويان دانشكده پرديس نمين در نيمسال دوم سال تحصيلي 9190 بود |
![]() |
دسته بندي | علوم انساني |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 243 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 105 |
پايان نامه كارشناسي در رشته راهنمايي و مشاوره
بررسي رابطه شادكامي و عملكرد تحصيلي دانشجويان دانشكده پرديس نمين
چكيده
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ميان شادكامي و عملكرد تحصيلي در ميان دانشجويان دانشكده ادبيات پرديس نمين بود.
جامعه آماري پژوهش حاضر كل دانشجويان دانشكده پرديس نمين در نيمسال دوم سال تحصيلي 91-90 بود.
نمونه پژوهش بالغ بر 100 نفر از دانشجويان بود كه به شيوه تصادفي انتخاب شدند.
در اين پژوهش از معدل دانشجويان به عنوان شاخص عملكرد تحصيلي و از پرسشنامه شادكامي آكسفورد براي تعيين ميزان شادكامي استفاده شد كه روايي و پايايي قابل توجهي دارد.
اين پژوهش به شيوه همبستگي انجام گرفت و براي آزمون فرضيه هاي آن از ضريب همبستگي پيرسون،آزمون چند متغيري و آزمون t مستقل استفاده شد.
تحليل اطلاعات نشان داد كه بين شادكامي و عملكرد تحصيلي رابطه معنا دار وجود ندارد.
مقدمه
يكي از رشته هاي بديع روان شناسي كه در اواخر سده بيستم ميلادي پا به عرصه وجود نهاده و افق تازه اي را پيش روي روان شناسان و پژوهشگران گشوده است، روان شناسي مثبت ناميده مي شود.
در اين نوع روان شناسي به جاي تاكيد بر شناسايي و مطالعه كمبودهاي رواني و كاستي هاي رفتاري و ترميم يا درمان آنها به شناخت و ارتقاي وجوه مثبت و نقاط قوت انسان توجه و تكيه مي شود.
اين رشته جديد طيف وسيعي از مفاهيم روان شناختي از جمله مفهوم شادكامي را در بر مي گيرد.
گرچه اين مفهوم براي جوامع و اقوام مختلف تازگي ندارد و از ديرباز مورد نظر فيلسوفان و انديشمندان بوده است، ليكن مطالعه علمي آن در سالهاي اخير،آن هم توسط روان شناسان آغاز شده است.
شادكامي، ناشي از قضاوت و داوري انسان درباره چگونگي گذران زندگي است.
اين نوع داوري از بيرون به فرد تحميل نمي شود بلكه حالتي است دروني كه از هيجان هاي مثبت تاثير مي پذيرد ( مايرز و دينر 1995؛ به نقل از حقيقي و همكاران ، 1385، ص175-164).
فهرست:
فصل اول:كليات تحقيق
مقدمه..................................................................................................................................... 10
بيان مسئله............................................................................................................................... 14
اهميت و ضرورت تحقيق........................................................................................................ 15
اهداف تحقيق..........................................................................................................................17
فرضيه هاي تحقيق.................................................................................................................. 17
تعاريف نظري و عملياتي متغير ها ........................................................................................... 18
فصل دوم:پيشينه تحقيق
مقدمه فصل دوم..................................................................................................................... 21
تاريخچه شادكامي.................................................................................................................. 21
تئوري هاي شادكامي.............................................................................................................. 23
ديدگاه هاي مربوط به شادكامي.............................................................................................. 31
ديدگاه تكاملي درباره موانع شادكامي..................................................................................... 33
عوامل موثر بر شادكامي.......................................................................................................... 40
همبسته هاي شادكامي............................................................................................................. 44
انواع شادكامي........................................................................................................................ 48
ويژگي ها و صفات شخصيتي و شادكامي................................................................................ 49
سلامت رواني و شادكامي....................................................................................................... 52
ارزش ها و شادكامي............................................................................................................... 53
فرهنگ و شادكامي................................................................................................................ 54
شادكامي و هوش هيجاني....................................................................................................... 54
شادكامي و اهداف................................................................................................................. 55
شادكامي و نياز ها................................................................................................................... 56
تاثير ها و فوايد شادكامي........................................................................................................ 57
پيشرفت تحصيلي.................................................................................................................... 60
اهمال كاري تحصيلي(افت تحصيلي)...................................................................................... 63
تفاوت هاي سني و جنسي در افت تحصيلي............................................................................. 64
عوامل مهم تاثير گذار بر عملكرد تحصيلي.............................................................................. 65
تحقيقات انجام شده در زمينه شادكامي و عملكرد تحصيلي...................................................... 70
پيشينه مربوط به پيشرفت تحصيلي............................................................................................ 73
فصل سوم:روش تحقيق
روش تحقيق........................................................................................................................... 77
جامعه آماري.......................................................................................................................... 78
نمونه آماري و روش نمونه گيري............................................................................................ 78
ابزار پژوهش و گرد آوري اطلاعات....................................................................................... 78
روش اجرا.............................................................................................................................. 79
فصل چهارم:تجزيه و تحليل
تجزيه و تحليل يافته ها............................................................................................................ 82
فصل پنجم:بحث و نتيجه گيري
بحث و نتيجه گيري................................................................................................................ 90
محدوديت ها و پيشنهاد ها....................................................................................................... 91
منابع و مآخذ.......................................................................................................................... 93
ضمائم.................................................................................................................................... 97