پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

۹ بازديد
پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

دانلود پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان  نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد  آسيب پذيري شناختي افراد  هوش معنوي در آسيب پذيري
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 589 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 152

پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

مقدمه

 

امروزه سرطان به عنوان يك مشكل بزرگ سلامت عمومي بشمار مي رود،كه فشار رواني زيادي رابوجود مي آورد(رحيمان بوگر،1386). سرطان به عنوان يك بيماري شروعي آرام و تدريجي داشته و براي مدتي طولاني و نامشخص ادامه مي يابد.از اين رو بررسي عوامل روانشناختي موثر در بروز به اين بيماري ،از اهميت بسزايي برخوردار است . برمنابع رواني مناسب در فرد مبتلا به سرطان بر سازگاري با بيماري اثر مي گذارد.بيماران داراي منابع فردي غني تر در مقايسه با بيماران داراي منابع فردي ضعيفتر ،وضعيت جسماني و روانشناختي بهتر دارند(وايلرو هنديكانين [1]،2005). واگرچه نارسايي هاي شناختي  خطرناك نيستند ،اما اگر در شرايطي  جدي  مانند سوانح رانندگي يا بستري كردن در بيمارستان  رخ دهند، خطرناك است (لارسون و همكاران[2]،1997).و با نگاهي به بررسي انجام شده در زمينه بيماري سرطان در مي يابيم كه در زمينه ساختارهاي شناختي-بنيادي در گرايش افراد وبه سوي بيماري سرطان بررسي هاي اندكي انجام شده است .ساختارهاي شناختي- بنيادي تفكر و رفتار افراد را سازمان مي دهند و ساير عوامل مربوط به آنها احتمالا نقش واسطه اي دارند(واردوپيح[3]،2006).

 در طي دو دهه گذشته كيفيت زندگي يكي از مهمترين موضوعات تحقيقات باليني بوده و به عنوان يكي از جنبه هاي مؤثر در مراقبت از بيماران مورد تأييد قرار گرفته است و بررسي آن به منظور تشخيص تفاوتهاي موجود بين بيماران، پيش بيني عواقب بيماري و ارزشيابي مداخلات درماني مورد استفاده قرار گرفته است (فولر[4]،1999).امروزه مردم خواستار بهبود كيفيت زندگي هستند و از اين رو دولتها در سراسر جهان روز به روز بيشتر به بهبود كيفيت زندگي مردم خود توجه دارند و ميكوشند تا ابتلاء به بيماري و مرگ را كاهش دهند و خدمات بهداشتي و تأمين رفاه جسمي، رواني واجتماعي مردم را ارتقاء دهند (گوگينموس[5]،1995) ونيز در خود تنظيمي ،فرد از رفتار خود ارزيابي  به عمل آورده و چنانچه متناسب با استانداردهايش باشد ،رفتارش خوب ارزيابي شده و باعث خوشحالي وي مي شود و چنانچه اين رفتار متناسب با استانداردها نباشد ،سعي مي كند  با تغيير دادن رفتار به استانداردها دست يابد ،سپس مجدد ارزيابي به عمل مي آورد تا بداند آيا توانسته است فاصله رفتار از استانداردها را كمتر نموده و يا از بين ببرد(باقري و يوسفي ،1388)خود-رهبري (خود-تنظيمي )نيز مفهوم ديگري است ، برانگيختگي پاپين سمپاتيك در پاسخ به فشارهاي ادواري يك متغير سلامتي ديگر است.(آيزنك 1994) وهمچنين توانايي خود تنظيمي به فرد اين امكان را مي دهد تا بر رفتارهاي خودش كنترل و نظارت داشته باشد ،آنها را با معيارهاي خودش بسنجد و درمورد تقويت شخص خود و بقيه اعمال كند(سيف ،1386)

فرآيند پيچيده خود -تنظيمي به عنوان يكي از خصيصه هاي مهم جنبه هاي شناختي و رفتاري انسان ها شناسايي شده و به نظر مي رسد عوامل زيادي، كه با هم ارتباط متقابل هم  دارند، بر خود-تنظيمي تاثير ميگذارند.( جبلي، 1384)خود تنظيمي فرايندهاي پيچيده اي است و شامل فعاليت  هايي مانند تكرار ،توجه و تمركز ،تنظيم و سازماندهي ،ايجاد محيط كار مولد و به كارگيري موثر منابع مي شود(پينتريچ،[6]2000). گرچه امروزه درمان بيماريهاي بدني و رواني در پزشكي مبتني بر استفاده از روش هاي مرسوم پزشكي ،فيزيكي و شيو ه هاي متداول روان درماني است و بشترين تاكيد در اين روش ها در كتب آموزشي مشاهده مي شود بررسي هاي بين فرهنگي كه توسط روان پزشكان روان شناسان و متخصص مردم شناسي انجام شده نشان مي دهد كه رابطه ايمان و اعتقاد ديني با بهبودي نه تنها در جوامع شرقي بلكه در پيروان اديان سراسر جهان موضوعي ثابت شده است،بنابراين استفاده از اين نيروي بالقوه در بهبودي بيماري هاي بدني و اختلالات هيجاني و رفتاري آثار موثر درماني را در بر دارد(فاوازا[7]،1982).و پژوهش در باره معنويت امروزه در رشته هايي از قبيل پزشكي، روانشناسي ،عصب شناسي،و علوم شناختي در حال پيشرفت است.وگروهي از پژوهشگران در تبيين بعضي از مشاهدات و داد ه ها ،در صدد تعريف مفاهيمي جديد در ارتباط با دين و معنويت بوده اند . (سهرابي،1387)هدف اين پژوهش تعيين نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در پيش بيني آسيب پذيري شناختي و كيفيت زندگي افراد مبتلا به افراد مبتلا به سرطان مي باشد.



[1] -Willer&Handikainen

[2] - Larson GE,Alderton DL,Neideffer M

[3] -Ward&Beech

[4] - Fuller

[5] - Gugqenmous

[6] - Pintrich

[7] -Favazza

                                       فهرست مطالب

عنوان                                                                                                 صفحه

چكيده........................................................................................................................................

فصل اول: كليات تحقيق

1-1-      مقدمه.........................................................................................................................

1-2- بيان مسئله...............................................................................................................................

1-3-اهميت و ضرورت تحقيق.........................................................................................................

1-4- اهداف پژوهش........................................................................................................................

1-4-1-اهداف كلي...........................................................................................................................

1-4-2- اهداف جزئي......................................................................................................................

1-5- فرضيه هاي پژوهش................................................................................................................

1-6- تعريف نظري و عملياتي متغيرها.............................................................................................

1-6-1- خودتنظيمي.........................................................................................................................

1-6-2- هوش معنوي.......................................................................................................................

1-6-3- آسيب پذيري شناختي......................................................................................................

1-6-4- كيفيت زندگي.......................................................................................................................

 1-6-5- سرطان..............................................................................................................................

 

فصل دوم : اديبات و مستندات ،چارچوب ها و مباني ، سابقه و پيشينه تحقيق

2-1- مقدمه......................................................................................................................................

2-2- سرطان.....................................................................................................................................

2-3- اختلالات روان تني...................................................................................................................

2-4- چشم انداز تاريخي طب روان تني.............................................................................................

2-5- ايمني شناختي عصبي – رواني.................................................................................................

2-6- سيستم ايمني............................................................................................................................

2-7- سيستم ايمني و بيماري..........................................................................................................

2-8- مفهوم سرطان..........................................................................................................................

2-9- انواع سرطان ..............................................................................................................................

2-10- ميزان شيوع سرطان.................................................................................................................

2-11-  آثار سرطان..........................................................................................................................

2-12- پيش آگهي و علل سرطان....................................................................................................

2-13-سن و عوامل فرهنگي اجتماعي درسرطان..............................................................................

2-14- تشخيص و درمان سرطان.....................................................................................................

2-15- نقش روان شناسي در سرطان................................................................................................

2-15-1پاسخهاي روان شناسي به سرطان.....................................................................................

2-16- مداخلات رواني اجتماعي براي سرطان.................................................................................

2-17- خود-تنظيمي...................................................................................................................

2-18- فرايندهاي خود_ تنظيمي.............................................................................................

2-19- راهبردهاي خود_ تنظيمي................................................................................................

2-20- نظريه خود_ تنظيمي كانفر......................................................................................................

2-21- نظريه هاي علوم اعصاب  خود _ تنظيمي...............................................................................

2-21-1- علوم اعصاب فيزيولوژي.....................................................................................................

2-21-2- علوم اعصاب زيست شناختي.........................................................................................

2-22- نظريه هاي رشدي خود _ تنظيمي................................................................................

2-23- مدل شناختي خود_تنظيمي........................................................................................

2-24- بازخوردهاي هنجارهاي شخصي..........................................................................................

2-25- كوششهاي شخصي...............................................................................................................

2-26- رويكرد انگيزشي خود تنظيمي.................................................................................................

2-27- خود_تنظيمي و روابط اجتماعي بين فردي...........................................................................

2-28-پيشينه خود تنظيمي ...........................................................................................................

2-29- هوش معنوي.....................................................................................................................

2-30- تعريف هوش ......................................................................................................................

2-31- تعريف هوش معنوي..............................................................................................................

2-32- اجزاي هوش معنوي...........................................................................................................

2-33-  هوش معنوي و مولفه هاي پنچ گانه آن.............................................................................

2-34- مقايسه هوش معنوي با هوش هاي ديگر..........................................................................

2-35-  ديدگاه روانشناسانه در مورد معنويت....................................................................................

2-35-1- ديدگاه روانكاوي...............................................................................................................

 2-36-2-ديدگاه انسانگرايي................................................................................................................

2-37- پيشينه هوش معنوي  ..............................................................................................................

2-38- آسيب پذيري  شناختي....................................................................................................

2-39- پيشينه آسيب پذيري  شناختي............................................................................................

2-40- كيفيت زندگي........................................................................................................................

2-41- مفهوم كيفيت زندگي........................................................................................................

2-42- مدلهاي كيفيت زندگي...........................................................................................................

2-43-پيشينه كيفيت زندگي.........................................................................................................

2-44- جمع بندي نتايج پيشينه پژوهش ...........................................................................................

 

فصل سوم: روش اجراي تحقيق

3-1- روش تحقيق...........................................................................................................................

3-2- جامعه آماري و حجم نمونه و روش نمونه گيري....................................................................

3-2-1- روش گردآوري اطلاعات .....................................................................................................

3-2-2- ابزار گردآوري اطلاعات...................................................................................................

3-3- پرسشنامه خودتنظيمي(SRQ)..................................................................................................

3-4- پرسشنامه هوش معنوي(SISRI-24)..................................................................................

3-5- پرسشنامه آسيب پذيري شناختي..............................................................................................

3-6- پرسشنامه كيفيت زندگي (SF-36)..........................................................................................

3-7- روش تجزيه و تحليل اطلاعات..................................................................................................

 

فصل چهارم : تجزيه و تحليل وبيان نتايج حاصل از پژوهش

4-1- مقدمه........................................................................................................................................

4-2- يافته هاي جمعيت شناختي........................................................................................................

4-3- يافته هاي توصيفي....................................................................................................................

4-4- يافته هاي استنباطي................................................................................................................

 

فصل پنجم : بحث وتفسير و نتيجه گيري و جمع بندي

5-1-  مقدمه .....................................................................................................................................

5-2- بحث و نتيجه گيري ..................................................................................................................

5-3- نتيجه گيري كلي پژوهش .........................................................................................................

5-4- محدوديت هاي پژوهش ..................................................................................................

5-5- پيشنهادهاي پژوهشي .........................................................................................................

5-6- پيشنهادهاي كاربردي پژوهش ..................................................................................................

منابع   و مأخذ .....................................................................................................................................

پيوست ها ............................................................................................................................................

چكيده انگليسي ..................................................................................................................................

دانلود پايان نامه نقش خود تنظيمي و هوش معنوي در آسيب پذيري شناختي افراد مبتلا به سرطان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.