دانلود مباني نظري فصل دوم پايان نامه ارزش ها
دانلود مباني نظري فصل دوم پايان نامه ارزش ها |
![]() |
دسته بندي | مباني و پيشينه نظري |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 59 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 49 |
دانلود مباني نظري فصل دوم پايان نامه ارزش ها
در 49 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع ارزش ها
افراد نوعاً ارزشهاي خود را با شرايط زندگي خويش مطابقت ميدهند. آنها اهميت ارزشهايي را كه ميتوانند به آساني بدانها دست يابند، بالا ميبرند، و اهميت ارزشهايي را كه پيگيري آنها با مانع مواجه ميشود، پايين ميآورند (كوهن[1]، 2002). بالا بردن ارجحيت ارزشهاي دست يافتني و پايين آوردن ارجحيت ارزشهاي منع شده، در خصوص اغلب ارزشها به كار بسته ميشود. عكس اين مسأله در باب ارزشهايي به وقوع ميپيوندد كه مربوط به آسايش مادي و ايمني هستند. هنگامي كه چنين ارزشهايي با مانع مواجه ميشوند، اهميت آنها افزايش مييابد؛ وقتي اين ارزشها به سهولت به دست ميآيند، آنها تنزل ميكنند. سن، جنس، و تحصيلات، تعيينكننده شرايط زندگي هستند كه ترجيحات ارزشي را تحت تأثير قرار ميدهند (دلخموش، 1386).
2-2-1-1- ديدگاه پارسونز[2]
پارسونز در نخستين نوشتههايش بر اهميت ارزشها در كاهش بينظمي در جامعه تأكيد ميكند، نظر وي در اين زمينه به قرار زير است: «كنشهاي انسان. . . به طور منظم در دو مفهوم قرار ميگيرند كه نه حاصل نزاع همهاند و نه به طور غير قابل پيشبيني دگرگون ميشوند. اين دو ويژگي نظم تنها زماني مي تواند وجود داشته باشند كه همه يا بيشتر اعضاي جامعه داراي ارزشهاي غايي معيني باشند كه اهداف آنان را تعيين و وسايل مجاز نيل به آن اهداف را معيين ميكنند. اين ارزشها، نظم و مفهوم را در رفتار افراد اعمال و تضاد و ناآرامي را در جامعه تهديد ميكنند» (كوهن، 2002).
در نتيجه ميتوان گفت پارسونز بنياد نظم را نه در ساختار اجتماعي بلكه در ساخت نظام كنش مبتني بر ارزشهاي معنادار براي كنشگر كه در نظام شخصيتي فرد دروني و در نظام فرهنگي جامعه نهادينه شده، ميداند. پارسونز با الهام از نتايج كار بيلز[3] و به دنبال تمايزگذاري ميان كاركردهاي دروني/ بيروني و كاركردهاي مصرفي/ابزاري؛ با تقاطع آنها در يك جدول دو بعدي، يك مدلواره كاركردي نظام كنش را به دست داد كه در آن براي مشخص كردن چهار كاركرد اساسي نظام كنش و خواندن آنها در جهت گردش عقربه ساعت از حروف اختصاري A GIL استفاده ميكند كه در آن A نماينده كلمه (سازگاري[4])، G نماينده واژه (دستيابي به هدفها[5])،I نماينده كلمه (يگانگي[6]) و L نماينده كلمه (حفظ الگوهاي فرهنگي[7]) است. پارسونز در قالب طرح AGIL خود قادر است كليه مفاهيم اساسي را از چهار نظام فرعي كاركردي كنش نيز، به منزله يك نظام در نظر گرفته ميشود كه به نوبه خود به عنوان يك نظام بر حسب مدل AGIL به چهار خرده نظام تبديل ميشوند و اين روند تا پايينترين سطح انتزاع ميتواند ادامه داشته باشد. سطوح تحليل پارسونز را ميتوان به صورت ذيل مشخص كرد: 1- اولين سطح: همه نظامهاي زنده كه در بالاترين سطح انتزاع قرار ميگيرند؛ 2- دومين سطح: نظامهاي كنش شامل همه چيزهاي موجود در كنش بنيادي؛ 3- سومين سطح: خرده نظامهاي كنش، شامل نظامهاي شخصيتي، فرهنگي، زيست شناختي(ارگانيستي) و اجتماعي؛4- چهارمين سطح:نظامهاي خرده نظامها، نظام جامعه پذيري (فرهنگي)، نظام اقتصادي و اجتماعي جامعهاي؛ 5- پنجمين سطح: خرده نظامهاي خرده نظامها براي مثال در عرصه اقتصاد شامل: خرده نظام پيمانهاي اقتصادي، خرده نظام سرمايهگذاري، خرده نظام توليد، خرده نظامسازماني و احتمالا اين فرآيند را ميتوان تا بينهايت ادامه داد (كرايب[8]، 1999).
[1] Kohen
[2] Parsones
[3] Bilz
[4] Adaptaion
[5] Goal Attainment
[6] Integration
[7] Latency
[8] Kribe