اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده

۹ بازديد
اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده

دانلود پايان نامه اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده

دانلود اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده

دانلود پايان نامه اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده  دانلود مقاله دانلود تحقيق دانلود نرم افزار دانلود اندرويد دانلود پايان نامه دانلود پايان نامه كارشناسي دانلود پايان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پاياني دانلود پروپوزال دانلود گزارش كار آموزي دانلود پاورپوينت دانلود پرسشنامه دانلود
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 1224 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 134

اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده 

پايان نامه كارشناسي ارشد روان شناسي باليني(M.A)

در 134 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

 

اين پژوهش به منظور تعيين اثربخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسي بيان چهره اي هيجان در افراد افسرده انجام شد.  اين پژوهش از نوع تجربي(پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل) بود. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه افسردگي بك، پرسشنامه عواطف خودآگاه و آزمون بازشناسي بيان چهره اي هيجان جمع آوري شد. جامعه آماري پژوهش حاضر را كليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد آستارا در سال تحصيلي 92-91 تشكيل مي دهند. به منظور دستيابي به اهداف پژوهش 400 نفر از دانشجويان دانشگاه آستارا كه به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شده اند، به پرسشنامه افسردگي بك پاسخ دادند؛ سپس40 نفر بر اساس ملاك بالاترين نمره افسردگي انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه  آزمايش و كنترل گمارده شدند. پيش آزمون با استفاده از مقياس عواطف خودآگاه و آزمون بازشناسي بيان چهره اي هيجان بر روي هر دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمايش تحت 6 جلسه فيلم درماني قرار گرفت. مداخلات عبارت بود از يك جلسه مشاهده فيلم در ارتباط با هيجان مورد نظر و سپس بحث و گفتگوي گروهي در مورد افكار، احساسات و هيجانات خود، در موازات تجارب حاصل از مشاهده فيلم و شخصيت داستان كه دچار مشكلات هيجاني مشابه بود. گروه كنترل در فهرست انتظار قرار داده شد. پس از اجراي پس آزمون بر روي هر دو گروه، داده ها با استفاده از تحليل واريانس چند متغيره تحليل شد. نتايج نشان داد كه فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسي بيان چهره اي هيجان  افراد افسرده موثر بوده است. اين يافته ها بيان مي كند كه فيلم درماني مي تواند روش مناسبي براي بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسي هيجان باشد.

 

كليد واژه ها: فيلم درماني، افسردگي، عواطف خود آگاه، بازشناسي هيجان.

 

 فهرست مطالب

چكيده     ج‌

فصل اول: كليات پژوهش

مقدمه     1

بيان مسئله            3

اهميت و ضرورت  پژوهش   6

فرضيه ها            7

اهداف پژوهش       7

تعريف نظري وعملياتي متغيرها         8

عواطف خودآگاه     8

بازشناسي هيجان    8

فيلم درماني           9

افسردگي  12

فصل دوم: پيشينه نظري و عملي پژوهش

اختلالات خلقي      12

همه گير شناسي     13

ميزان بروز و شيوع            13

جنس      13

عوامل اجتماعي- فرهنگي     13

سبب شناسي         14

ميانجي هاي عصبي            14

علايم باليني مربوط به افسردگي          18

آزمون هاي روان شناختي      19

انواع اختلالات خلقي بر اساس DSM- IV –TR.   20

ب) اختلالات دو قطبي         22

افسردگي بهنجار     23

سير و پيش آگهي    24

درمان     24

هيجان     25

هيجان چيست؟       25

چه چيز موجب هيجان مي شود؟          26

ديدگاه شناختي       26

ديدگاه دو سيستمي   27

مسئله مرغ و تخم مرغ         28

نظريه ارزيابي      28

نظريه هيجانهاي متمايز        29

فرضيه بازخورد صورت      30

آزمايش  فرضيه بازخورد صورت        31

هيجانهاي اصلي     32

ترس      32

خشم       33

نفرت      34

غم         35

شادي      35

علاقه     36

هيجانهاي خود آگاه (شرم، گناه، خجالت و غرور)  37

هيجان و هنر         40

روان درماني         43

مناسب ترين شيوه درمان       44

تاريخچه و تعريف كاردرماني 45

هنر درماني          46

فيلم درماني           48

قدرت فيلم 48

تأثير اجتماعي فيلم ها           48

رابطه سينما با روان شناسي   49

همانند سازي         49

رويكرد فيلم درماني 50

سياه چاله ها(عواطف منفي )و نمونه هاي سينمايي:            53

بي مسئوليتي         54

حسادت   55

زيادخواهي (طمع)  57

احساس گناه          58

پژوهش هاي انجام شده در داخل و خارج كشور    62

جمع بندي پژوهش هاي انجام شده        65

فصل سوم: روش شناسي پژوهش

روش پژوهش        67

جامعه آماري         67

حجم نمونه و روش نمونه گيري          67

روش جمع آوري داده ها       67

ابزارگرد آوري اطلاعات:     68

الف) پرسشنامه افسردگي بك:            68

ب) مقياس هيجانات خودآگاه   69

ج) آزمون بازشناسي بيان چهره اي هيجان          69

روش پژوهش        70

شيوه مداخله          70

روش تجزيه و تحليل داده ها   72

فصل چهارم: يافته هاي پژوهش

الف-ويژگي هاي جمعيت شناختي         74

ب-يافته هاي توصيفي          76

ج-يافته هاي استنباطي          77

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

بحث و نتيجه گيري 82

محدوديت ها         84

پيشنهادات پژوهشي 84

پيشنهادات راهبردي 84

منابع      87

ضمائم    93

 

فهرست جداول و نمودارها

جدول1-2 هشت هيجان نخستين همراه با ارزيابيهاي هريك (برگرفته از پلاچيك،1980) 28

جدول2-2 تركيبات دوبعدي ارزيابي  وهيجانهاي مربوط به هر يك(برگرفته از رزمن،1979)       29

جدول 3-2  10 هيجان اصلي ايزارد كه در نظريه هيجانهاي متمايز او منظور شده است   30

شكل1-2  جلوه هاي صورت پنج هيجان            31

جدول 4-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «خشم»       54

جدول 5-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به بي مسئوليتي «بي تفاوتي»         55

جدول 6-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «حسادت»    56

جدول 7-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «ترس»       57

جدول 8-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «طمع»       58

جدول 9-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «احساس گناه»           59

جدول 10-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «نفرت»    60

جدول 11-2 نمونه فيلم هاي سينمايي مربوط به «شرم»      61

جدول4-1 : توزيع فراواني رشته تحصيلي در نمونه مورد مطالعه      74

جدول4-2 : توزيع فراواني سن در نمونه مورد مطالعه       75

جدول4-3 : توزيع فراواني وضعيت تاهل در نمونه مورد مطالعه       75

جدول 4-6- نتايج آزمون يكساني واريانس ها جهت تعيين معني داري اختلاف ميانگين     80

جدول 4-7 خرده مقياس هاي عواطف خود آگاه در فيلم درماني افراد افسرده       81

جدول 4-8- نتايج آزمون يكساني واريانس ها جهت تعيين معني داري اختلاف ميانگين     77

جدول 4-9 خرده مقياس هاي بازشناسي بيان چهره اي در فيلم درماني افراد افسرده          79

مقدمه

افسردگي يكي از شايع­ترين اختلالات رواني انسان عصر حاضر است كه شيوع آن رابا ارقام متفاوتي از 2% تا 25% گزارش كرده اند.نسبت ابتلاء زنان دوبرابر مردان است وبيماري حدود 50% از كل اين افراد در سنين 25 تا 50 سالگي شروع مي­شود(سادوك وسادوك، 2007). پيش بيني مي­شود اين اختلات از لحاظ فراواني در سال 2020 در مرتبه دوم بيماري­هاي وخيم قرار گيرد(سامپسن، 2001). امروزه حدود 450 ميليون نفر از مردم دنيا از يك بيماري رواني يا رفتاي رنج مي­برند وبيش از 150 ميليون نفر از مردم دنيا در هر برهه از زمان از افسردگي رنج مي­برند (كاپلان وسادوك، 2000). از ميان تعداد زيادي از مولفه هاي روان شناختي موثر در بروز يا بهبود اختلال افسردگي مي توان به هيجان اشاره كرد (كاسترو ليمن، 2004). هيجان ها بر جنبه هاي مختلف زندگي ما تاثير گذاشته، روابط ما را شكل داده، فعاليت هاي ما را برمي انگيزاند (كهلرو تارنر،2004 ).

عواطف خودآگاه يكي از متغيرهايي است كه بامشكلات خلقي ارتباط دارد. شرم، احساس گناه، غرور اعضاي خانواده هيجان هاي خودآگاه را تشكيل مي­دهند كه همه يك ويژگي هاي خودسنجي وخودانعكاسي دارند (خداپناهي،1385). عواطف خودآگاه هم داراي جاذبه مثبت (مانند غرور) وهم داراي جاذبه منفي (مانند شرم و گناه) هستند. احساس گناه وشرم در گستره اي از رفتارهاي متعدد از جمله بيماري هاي هيجاني (خلقي) دخيل است. براساس بسياري از پژوهش ها، شرم و گناه زيربناي آسيب هاي رواني مي باشند كه در يك زمينه بين فردي رخ مي­دهد(ابوالقاسمي، 1391).

 همچنين نقص در عملكردهاي هيجاني يكي از مشكلات افراد مبتلا به افسردگي (اساسي) است كه منجر به نقص وناتواني در بازشناسي بيان چهره اي هيجان دراين افراد مي­شود. در بررسي بازشناسي تظاهرات چهره اي، بيماران افسرده نشان دادند كه در بازشناسي هيجانات غم، خشم، ترس، و تنفر كندتر از افراد بهنجار عمل مي­كردند؛ ولي در بازشناسي هيجان شادي بين افراد افسرده و بهنجار تفاوتي وجود نداشت(قاسم پور، 1391).

 

 

دانلود اثر بخشي فيلم درماني بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسي هيجان در افراد افسرده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.