پايان نامه بررسي رئاليسم در «سياحت نامه ي ابراهيم بيگ»
پايان نامه بررسي رئاليسم در «سياحت نامه ي ابراهيم بيگ» |
![]() |
دسته بندي | تاريخ |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 709 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 222 |
پايان نامه بررسي رئاليسم در «سياحت نامه ي ابراهيم بيگ»
مقدمه
رئاليسم كه معادل فارسي آن واقعگرايي است، به جرياني اطلاق ميشود كه در نيمهي دوّم قرن نوزدهم در مقابله با تئوري هنر براي هنر در فرانسه به وجود آمد. وقوع انقلاب صنعتي در اروپا، متفكّراني را به عرصه آورد كه با تأكيد بر اصالت عقل و خرد توانستند دين را به امر خصوصي زندگي مردم تبديل نمايند و موجب ضعيف شدن قدرت كليسا شوند. افول تسلّط كليسا بر زندگي مردم، پايههاي نظام فئودالي را كه مورد حمايت ارباب كليسا قرار داشت، سست كرد و در نهايت به انقلاب كبير فرانسه و به قدرت رسيدن بورژواها انجاميد. اين تغيير حاكميّت نقش هنرمند را در جامعه دگرگون كرد. ادبيّات اشرافي ديگر خريداري نداشت و هنرمندي كه مخاطب خود را از دست داده بود و ارزشهاي جديد حاكم بر جامعه با روحيّات وي همخواني نداشت، در اعتراض به وضع موجود به درون خود خزيد و به عالم رؤيا و خيالپردازي روي آورد و بر آن شد تا جهان آرماني خود را مبتني بر ارزشهايي كه ميپسنديد در درون خود بنا نهد و موجب رواج تئوري هنر براي هنر گردد (پرهام، 1360: 20، با تلخيص و تصرف).امااين عصيان بعد از مدّتي نمود بيروني يافت و برخي هنرمندان با نقد جامعهي بورژوايي در آثار خود، در جهت اصلاح جامعه و رواج ارزشهاي انساني حركت كردند. به اين ترتيب واقعيّت و ادبيّات به يكديگر نزديك شد و تلاش هنرمند براي انعكاس تجسم واقعيّت را رئاليسم ناميدند و نويسندگان اين مكتب را رئاليست خواندند.
در اوايل قرن بيستم ميلادي و بعد از آن كه رئاليسم در پي سپري كردن دورهي درخشان و به اوج رسيدن در آثار نويسندگاني چون بالزاك، فلوبر و تولستوي در مسير انحطاط افتاده بود، موج تجدّدخواهي در قالب ترجمههايي ازنويسندگان اروپايي به ايران رسيد و قشر تحصيل كرده را با گونههاي نوين ادبي رايج در اروپا آشنا ساخت. اين دوران كه مصادف با حكومت قاجار و دوران غفلت و جهل و بيخبري در ايران بود در اين اوضاع و احوال عدّهاي از روشنفكران با تدبير و آينده نگر تغييراتي در اجتماع به وجود آوردند كه به شكلگيري جنبش اجتماعي يا انقلاب مشروطه انجاميد. «در ايجاد اين جنبش ادبيّات نقش مهمّي داشت. ادبيّات اين دوران با تأثير از فرهنگ غرب و با پرداختن به مسائل زندگي اجتماعي و انتقاد از حكومت استبدادي وظيفهاي متفاوت با وظيفهي ادبيّات قديم برعهده گرفت» (ميرعابديني، 1369: 19). «بسياري از روشنفكران ايراني مقيم خارج و تاجران مهاجر و تبعيديهاي سياسي كه از محيط ايران دور بودندودرآنجا با خواستها و مبارزات ملّتهاي ديگر آشنا شده بودند دست به قلم بردند و ادبيّاتي را پديد آوردند كه به دليل انتقاد از نارواييهاي اجتماعي تأثير مهمي بر مردم گذاشت وتحولاتي را در جامعه پديد آورد» (همان: 12).
مراغهاي از جملهي اين نويسندگاناست كتاب سياحتنامهي ابراهيم بيگرا با هدف انتقاد از حكومت قاجار در قالب سفرنامهي تخيّلي نوشت. «اين كتاب از نظر موضوع و طرز نگارش و طراحي صحنهها گوي سبقت را از گذشتگان ميربايد و توجه زيادي رادر ايران به سوي خود جلب مينمايد و زمينهي ظهور اولّينرمانهاي اجتماعي در ايران را فراهم ميكند. سياحتنامهي ابرهيمبيگ با محتواي رئاليستي و انتقاد از حكومت ناصرالدينشاه و اخلاق و عادات ناپسند ايراني و با تصويرسازي زنده و جاندار و بسيار دقيق و درست در سازمان ادبي و اجتماعي آيندهي ايران تأثير فراواني داشته است» (آرينپور، 1372: 310). ازاين رو اولين داستانهاي ايراني به سبك واقع گرا وباگرايش اجتماعي نوشته شد.
درراستاي بيان و تعريف رئاليسم در بخش مباني نظري در حوزهي ادبيّات با مفاهيم و اصطلاح رئالسيم در فلسفه و هنر روبرو شديم، چون رئاليسم ازهنر و فلسفه به ادبيّات راه يافته بود لازم شد اصطلاح رئاليسم در فلسفه وهنررا نيز مورد بررسي قراردهيم و شباهت رئاليسم در فلسفه وادبيّات را بيان كنيم تا به تعريف روشني از رئاليسم در ادبيّات دست يابيم، و بعد از آن مفاهيم اصطلاح رئاليسم و رابطهي رئاليسم ونقد اجتماعي وانواع رئاليسم بيان شد . همچنين در اين راستا به تعريف عناصر رئاليستي رمان از قبيل شخصيّت، طرح، گفتوگو، صحنه، زاويه ديد، لحن و جزئيّات رمان پرداختهايم.دليل نقش مهم اين كتاب در شكل گيري جنبش مشروطه، ابتدا اوضاع سياسي ايران از دورهي ناصرالدين شاه تا پيش از جنبش مشروطه مورد مطالعه قرارگرفت و به دليل انتقادهاي مراغهاي از حكومت ناصرالدين شاه، واقعيّتهاي ديگرتاريخي اين دوره، از نظر اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، مذهبي و اخلاقينيز بيان شد. در اين بررسي به دليل حجم انبوهي از اطلاعات تاريخي بيشتر به ذكر مواردي پرداخته شدكه شامل انتقادهاي سياحتنامه هم باشد وچون سياحتنامه جزء نخستين رمانهاي واقع گراي فارسي محسوب ميشود كه به سبك اروپايي نوشته شده است ازاين رو چگونگي آشنايي ايرانيان باتمدّن و فرهنگ غربي و طليعهي رمان نويسي در ايران نيز بيان شد. در فصل سوّم به بررسي رئاليسم سياحتنامه پرداختهايم . ابتدا عناصر رئاليستي رمان رامورد بررسي قرار داديم، چون جلد اول، بخش اصلي و مهم كتاب محسوب ميشود از اين رو اين عناصر بيشتر در اين بخش مورد بررسي قرار گرفت.در بخش دوّم اين فصل، انتقادهاي نويسنده از اوضاع جامعه را به شش بخش اصلي مذهبي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اخلاقي و اجتماعي تقسيم بندي كرديم. در بخش مذهبي به دليل نقش علما در امور ديني انتقاد نويسنده از علما در اين بخش گنجانده شد.همچنين به دليل تكراري بودن برخي از انتقادها ازنظر موضوع، تنها به به آوردن يك شاهد مثال اكتفا شد. در نهايت براي سنجش ميزان صداقت نويسنده با اصل واقعّيت، مقايسهي كوتاهي بين بخش تاريخي و و واقعيّتهاي سياحتنامه به عمل آمد و ارزش اجتماعي آن را بيان كرديم. در فصل آخر، به نتيجهگيريهاي به دست آمده از اين بررسي پرداختيم.
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه و كليات
1-1- مقدمه. 1
1-2- تاريخچهي زندگي زينالعابدين مراغهاي.. 3
1-3- تعريف و تحديد موضوع. 4
1-4- تعريف مسئله و فرضيات... 4
1-5- سؤالات... 6
1-6- هدف و ضرورت تحقيق.. 7
1-7- پيشينه ي تحقيق.. 7
1-8- روش اجراي طرح.. 9
2-1-انقلاب صنعتي و پيامدهاي آن. 11
2-2- جامعهي بورژوايي.. 12
2-3- رئاليسم در نقاشي.. 16
2-4- معاني رئاليسم در فلسفه. 17
2-6- مفاهيم اصطلاح رئاليسم. 24
2-7- رابطهي رئاليسم و نقد اجتماعي.. 28
2-8- ويژگيهاي مهم مكتب واقعگرايي.. 31
2-9- انواع رئاليسم. 32
2-9-1- رئاليسم بورژوا 32
2-9-2- رئاليسم انتقادي.. 33
2-9-3- رئاليسم سوسياليستي.. 34
2-9-4- رئاليسم جادويي.. 37
2-9-5- رئاليسم روانشناختي.. 39
2-10- تعيين چارچوب ساختمان رئاليستي رمان. 39
2-10-1- عناصر داستان. 39
2-10-1-2- درونمايه. 40
2-10-1-3- طرح.. 40
2-10-1-3-1-گرهافكني.. 41
2- 10-1-3-2-كشمكش... 41
2-10-1-3-3-تعليق يا هول و ولا. 41
2-10-1-3-4-بحران. 42
2-10-1-3-5-نقطهي اوج يا بزنگاه 42
2-10-1-3-6-گرهگشايي.. 42
2-10-1-4- شخصيّت و انواع آن. 43
2-10-1-5- زاويهي ديد. 45
2-10-1-6- صحنه. 46
2-10-1-6-1-برجسته شدن زمان. 47
2-10-1-6-2-تقويمي يا خطي بودن زمان. 47
2-10-1-7- گفتوگو. 48
2-10-1-7-1-ويژگيهاي گفتوگو. 48
2-10-1-8-لحن.. 49
2-10-1-9- توصيف... 49
2-10-1-10- سبك... 50
2-10-1-10-1-شفافيت روايي در برابر فصاحت بلاغي.. 50
2-10-1-10-2-كاركرد ارجاعي در برابر كاركرد مجازي.. 50
2-10-1-10-3-زبان متّعين در برابر زبان انتزاعي.. 50
2-10-1-10-4-زبان محاورهاي در برابر زبان رسمي.. 51
2-11- نها را به يكديگر پيوندهندئو.سآاوضاع ايران پيش از مشروطه. 51
2-11-1- اوضاع سياسي.. 51
2-11-1-1- اوضاع سياسي در زمان ناصرالدين شاه 51
2-11-1-2- اوضاع سياسي در زمان مظفرالدين شاه 53
2-11-2- وضع اقتصادي.. 59
2-11-2-1-بحران اقتصادي.. 59
2-11-2-2- تجارت و بازرگاني در عهد ناصرالدين شاه 60
2-11-2-2-1-اجناس وارداتي.. 60
2-11-2-2-2-صادرات ايران. 61
2-11-2-3- وضع گمرك ايران. 61
2-11-2-4- وضع مسكوكات در عهد قاجار. 62
2-11-2-4-1-مسكوكات رايج در ايران. 62
2-11-2-4-2-واحد مقداردر عهد قاجار. 63
2-11-2-5- وضع ضرابخانه در عهد ناصرالدين شاه 63
2-11-2-5-1-ضرب سكه. 63
2-11-2-6- وضع اقتصادي طبقات مختلف در عهد قاجار. 64
2-11-2-6-1-وضع طبقات زحمتكش در عهد ناصرالدين شاه 64
2-11-2-6-3-وضع گدايان در عهد ناصري.. 65
2-11-2-6-4-وضع اجامر و اوباش در اواخر دورهي قاجار. 65
2-11-3- وضع كلي شهرها و خانهها در عهد قاجار. 66
2-11-3-1- وضع شهرها 66
2-11-3-2- وضع خانهها 66
2-11-3-3-وضع كوچهها 66
2-11-3-4- تهران در اواخر عهد ناصري.. 66
2-11-4- وضع راههاو مسافران. 67
2-11-4-1-وسايل مسافرت در عهد ناصرالدين شاه 68
2-11-5-جمعيّت ايران دردورهي قاجار. 69
2-11-5-1-جمعيّت ايران در اواخر دورهي ناصرالدين شاه 69
2-11-5-2- جمعيت ايران در عهد مظفرالدين شاه 69
2-11-6- وضع اجتماعي طبقات مختلف در عهد ناصرالدين شاه 69
2-11-7- حكام و فرمانروايان در عهد قاجار. 70
2-11-8- وضع بهداشت... 70
2-11-9- انديشههاي مذهبي در عهد قاجار. 71
2-11-9-1-مكتب شيخيّه. 71
2-11-9-1-1-اصول عقايد شيخيّه. 72
2-11-9-2- فرقهي باب... 72
2-11-10- شعائر مذهبي.. 73
2-11-10-1- تعزيهخواني.. 73
2-11-10-2- دسته. 73
2-11-10-3-مبارزهي اميركبير با بدعتهاي مذهبي.. 73
2- 11-11-افكار خرافي دورهي قاجار. 74
2-11-11-1- رونق بازار جادوگري در تهران. 74
2-11-11-2- جن گيري.. 74
2-11-11-3- پيشگويي.. 74
2-11-11-4- بروز بيماريهاي وبا و طاعون واعتقاد به قهرو غضب خدا 75
2-11-11-5-اعتقاد به باب... 75
2-11-12- وضع پوشش مردم. 75
2-11-12-1-لباس مردان در عهد ناصرالدين شاه 75
2-11-12-2-وضع كلاه 76
2-11-12-3-لباس زنان در عهد ناصرالدين شاه 76
2-11-12-4-لباس طبقات ممتاز در عهد قاجاريه. 76
2-11-12-6-لباس فقرا 77
2-11-13- اخلاق ايرانيان. 77
2-11-13-1- تملّق.. 77
2-11-13-2-كتمان حقيقت... 78
2-11-13-3-كور شو – دور شو. 78
2-11-14-اوضاع فرهنگي.. 79
2-11-14-1-وضع مدارس... 79
2-11-14-2-حيات ادبي در دورهي قاجار. 79
2-11-14-2-1-شعر و شاعري در دورهي ناصرالدين شاه 80
2-11-14-2-2-نثر دوره ي ناصرالدين شاه 81
2-11-14-3-وضع مطبوعات در دورهي ناصرالدين شاه 81
2-11-14-4-آزادي زنان. 84
2-12- چگونگي شكلگيري رمان فارسي.. 84
2-12-1-چگونگي آشنايي ايرانيان باتمدّن و فرهنگ غربي.. 85
2-12-2- طليعهي رماننويسي و تكوين نثر داستاني.. 87
2-12-2-1- رسالهنويسي.. 88
2-12-2-2- داستاننويسي.. 89
3-1-1-خلاصهي سياحتنامهي ابراهيم بيگ... 97
3-1-2- موضوعسياحتنامهي ابراهيم بيگ... 98
3-1-3-درونمايهسياحتنامهي ابراهيم بيگ... 99
3-1-4-طرح.. 100
3-1-5-1-معرفي شخصيّت اصلي.. 105
3-1-5-2-رابطهي بين شخصيّت و نويسنده از نظر رئاليسم. 107
3-1-5-3-انواع شخصيّت... 108
3-1-5-4-شخصيّت اصلي، همراز، فرعي، تصادفي.. 108
3-1-5-5- ايستايي يا پويايي شخصيّت اصلي.. 110
3-1-5-6- اسامي شخصيّت... 111
3-1-5-7-شخصيّت پردازي.. 112
3-1-6-زاويهي ديد. 114
3-1-7-گفتوگو. 118
3-1-7-1-گفت وگو و اشخاص داستان. 118
3-1-7-2- وفق دادن گفت وگو با شخصيّت و طبقهي اجتماعي فرد. 118
3-1-7-3- شيوهي ارائهي گفت وگو. 122
3-1-7-4- چند آوايي در سياحتنامه و جدال بين سنّت و تجدّد. 123
3-1-7-5-ساختار گفت وگو و تلاش در جهت واقعگرايي.. 127
3-1-7-5-1- لكنت زبان ملامحمدعلي.. 127
3-1-7-5-2- به كار بردن اصوات در حين گفت وگو. 127
3-1-8-لحن.. 128
3-1-9- صحنه. 131
3-1-9-1-مكان زمانمند در سياحتنامه. 133
3-1-9-2-نشان واقعگرايي.. 138
3-1-9-3 -زمان واقعي سياحتنامه. 142
3-1-9-4-كاركرد عنصر زمان از نظر رئاليستي.. 142
3-1-9-5- مكان واقعي سياحتنامه. 143
3-1-10-توصيفو پرداخت جزئيّات رئاليستي رمان. 144
3-1-10-1- توصيف قيافه و شكل ظاهري آدمها و خصوصيت اخلاقي.. 144
3-1-10-1-1- توصيف وضع ظاهري.. 145
3-1-10-2- توصيف وضع ظاهري لباس... 145
3-1-10-2-1- تصويري دقيق از جزئيّات لباس... 145
3-1-10-2-2 -توصيف قيافهي پيرمرد و وضع لباس... 146
3-1-10-2-3-تصويري دقيق از وضع ظاهر و نوع لباس... 146
3-1-10-3-توصيف حالتهاي مختلف... 147
3-1-10-3-1- حالت ناراحتي.. 147
3-1-10-3-2- توصيف حالت ترس... 147
3-1-10-3-3-توصيف حالت عصبانيت... 147
3-1-10-3-4- حالت ناخوشي.. 147
3-1-10-4- توصيف مكانها 148
3-1-10-4-1-توصيف مكتب خانه. 148
3-1-10-4-2- توصيف قلعه. 148
3-1-10-4-3-توصيف حمام. 148
3-1-10-5-توصيف جنس خانهها 149
3-1-10-6- توصيف وضعيّت جوي.. 149
3-1-10-7- توصيف سرگرميهاي مردم (توصيف مسابقهي گاو ميشها) 149
3-1-10-8- توصيفي از حالت اطرافيان هنگام ماتم و عزا 149
3-1-11-زبان وسبك... 150
يكي از ويژگيهاي نثر عاميانه ناسزاهايي است كه نويسنده از زبان مردم كوچه و بازار بيان ميكند. 151
3-2- نقدهاي اجتماعي سياحتنامهي ابراهيم بيگ... 156
3-2-1- مذهبي.. 157
3-2-1-1- وظايف علما 157
3- 2-1-1-1- عدول عالمان از وظيفهي نگهباني دين.. 157
3-2-1-1-2- بيتوجّهي علماي شهر نسبت به هتك حرمت مردم به مسجدها 157
3-2-1-1-3- بسته بودن مسجدها درماههاي سال و رونق آنها فقط در ماه محرم. 158
3-2-1-2-فساد اخلاقي علما 159
3-2-1-2-1-ايجاد دو دستگي و تفرقه در ميان مردم. 159
3-2-1-2-2- غرور و خود برتربيني علما در مجلسها 159
3-2-1-2-3- نفاق و دورويي ملايان در ميان مردم. 160
3-2-1-2-4- چشمداشت علماي شهر به ميراث به جاي مانده براي وراث... 160
3-2-1-5-حمايت علما از سيد نماها به دليل كارآمدي آنها در مواقع ضروري.. 160
3-2-1-3-اعتقادات... 161
3-2-1-3-1- مذهب باب... 161
3-2-1-3-2- تقديرگرايي.. 161
3-2-1-3-3- اوراق دعا واعتقاد به برآورده شدن تمامي حاجتها 162
3-2-1-3-4-رابطهي اجنه با مرثيهخوانها 163
3-2-1-3-5-اعتقاد به سعد و نحس اوقات... 163
3-2-1-4-وضع حجاب و پوشش زنان. 164
3-2-2- بررسي اوضاع فرهنگي.. 164
3-2-2-1-بيسوادي.. 164
3-2-2-1-1- بيسوادي معلّمهاي مكتب... 164
3-2-2-1-2- بيسوادي مأمورين گمرگ... 165
3-2-2-1-3- موروثي بودن طبابت در ايران بدون داشتن تجربه و علم اين حرفه. 165
3-2-2-1-4- بيعلمي كشاورزان از فن زراعت و حراثت... 166
3-2-2-1-5- نبود نظاميان باسواد ايراني و به كارگماشتن افراد خارجي براي تعليم سربازان. 166
3-2-2-2-عدم تأليف و چاپ كتابهاي جديد. 166
3-2-2-3-چاپ كتابهاي ضد ديني در كشور اسلامي.. 167
3-2-2-4- انتقاد از محتواي روزنامهها 167
3-2-2-5-انتقاد از محتواي شعر شاعران. 168
3-2-2-5-1- انتقاد از نظربازي شاعران. 169
3-2-2-6- انتقاد از نثر نويسندگان. 170
3-2-2-7- انتقاد از خوشنويسان. 170
3-2-3- اوضاع اقتصادي.. 171
3-2-3-1- انتقاد از اوضاع اقتصادي.. 171
3-2-3-1-1- نبود شركت و كارخانه در ايران. 172
3-2-3-1-2- كالاهاي داخلي و تجارت... 172
3-2-3-1-3- عدم تغيير و تحوّل در امور حمل و نقل دريايي.. 172
3-2-3-2- ضعف سيستم اقتصادي كشور. 173
3-2-3-2-1- نوسان ارز داخلي ايران. 173
3-2-3-2-2- مهاجرت ايرانيان به كشورهاي ديگر. 173
3-2-3-3- فساد اقتصادي.. 174
3-2-3-3-1- احتكار گندم. 174
3-2-3-3-2- رواج رشوهگيري.. 174
3-2-3-3-3- تقلّب در امر داد و ستد. 175
3-2-3-3-4- واگذاري ادارهي گمرگات و داروغگي در مقابل افزايش وجه اجاره 175
3-2-4- نقد اوضاع سياسي.. 176
3-2-4-1-خودكامگي.. 176
3-2-4-1-1- خودكامگي پادشاهان. 176
3-2-4-1-2- خودكامگي وزيران. 177
3-2-4-1-3- خودكامگي حاكمان و شاهزادگان. 178
3-2-4-1-4- بي قانوني.. 178
3-2-4-2- ناكارآمدي حكومت... 179
3-2-4-2-1-اختلاس وزيران. 180
3-2-4-2-2- ناكارآمدي وزيران در امور مملكتداري.. 180
3-2-4-2-3- ناكارآمدي وزير داخلي.. 180
3-2-4-2-4- ناكارآمدي وزيرخارجه. 181
3-2-4-2-5- ناكارآمدي وزير جنگ... 181
3-2-4-2-6-منصب فروشي.. 182
3-2-5- نقد اخلاقي.. 182
3-2-5-1- تنپروري و بيخبري مردم. 183
3-2-5-2- پذيرش هر گونه ظلم و جور از سوي حاكمان و اعتراض نكردن به آن. 184
3-2-5-3- رقابت ناسالم ميان تاجران. 184
3-2-5-4-تجملگرايي تاجران و غفلت در احداث كارخانهها 185
3-2-5-5-دزدي و دغلي سربازان دولت... 185
3-2-5-6- شيوع ترياككشي در ميان مردم. 186
3-2-5-7-گدا صفتي فرّاشان. 186
3-2-6- وضع شهرها 187
3-2-6-1- وضعيّت بيمارستانها 187
3-2-6-2- وضعيّت حمامها 187
3-2-6-3- وضعيّت مكتبخانهها 188
3-2-6-4- وضعيّت مسجدها 188
3-2-6-5- وضعيّتمكانهاي غذاخوري.. 188
3-2-6-7- وضع راهها 189
3-2-7- تاريخ و سياحتنامهي ابراهيم بيگ... 190
3-2-8- ارزش اجتماعي سياحتنامهي ابراهيم بيگ... 193
4-1- نتيجهگيري.. 196
فهرست منابع و مأخذ: 201