مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

۸ بازديد
مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

دانلود مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي
دسته بندي مباني و پيشينه نظري
فرمت فايل doc
حجم فايل 34 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 36

مباني نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

در 36  صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع پيشرفت تحصيلي

 

پيشرفت تحصيلي[1] 

اگر موفقيت تحصيلي را معادل با پيشرفت تحصيلي مد نظر باشد به معني موفقيت دانش آموزان در گذراندن دروس يك پايه تحصيلي مشخص و يا موفقيت در امر يادگيري مطالب درسي مي­باشد و مخالف آن افت تحصيلي است كه از معضلات و مشكلات نظام مي­باشد. اتيكسون[2] و همكاران (1998)، پيشرفت تحصيلي را توانايي آموخته شده يا اكتسابي فرد در موضوعات آموزشگاهي مي­دانند كه به وسيله آزمون­هاي استاندارد شده اندازه­گيري مي­شود (به  نقل از سيف، 1380).

عوامل موثر در پيشرفت

به طور كلي  مهمترين عوامل موثر بر پيشرفت به شرح ذيل است:

الف) هوش :

يكي از مهمترين و اساسي ترين عوامل موفقيت، مخصوصاً در فراگيري دانشها و فنون مختلف است، چنانكه اگر فرد از نظر هوش عقب مانده باشد تحصيل وي در روند عادي وجاري نظام آموزشي ميسر نخواهد بود و بايد به روش ديگري مثلاً آموزش استثنايي، ازتحصيل بهره مند گردد.

ب) علايق و عوامل مربوط به دانش آموز:

 علاقه يا رغبت از لحاظ تربيتي نقطه شروع فعاليتها را تشكيل مي دهد. براي اينكه تحصيلي چشمگيرتر نسبت به ساير افراد دارند. انگيزش و پيشرفت تحصيلي، علاقه به مطالعه و پيشرفت، ابتدا در آزمايشگاه­هاي روانشناسي آغاز گرديد و سپس به سازمان­ها و موقعيت­هاي ديگر گسترش يافت. بهتريت انگيزه­هاي اجتماعي توسط هنري موري(1938) ارائه شده است. وي اولين كسي بود كه مفهوم نياز به پيشرفت را از طريق كار بر روي گروه كوچكي از افراد بهنجار و با استفاده از روش­هاي مصاحبه، پرسش نامه، تحليل رويا و خاطرات، بررسي زندگي نامه فردي، مشاهده رفتار در جلسات گروهي، تجربه هاي آزمايشگاهي گوناگون، بررسي واكنش افراد به ناكامي، موزيك و شوخي را به دست آورد. وي نياز را به عنوان فشار دروني جهت­داري مي­دانست كه تعيين مي­نمايد افراد چگونه به دنبال پديده­ها و اشياء يا موقعيت­هاي مختلف در محيط هستند و چگونه به آنها پاسخ مي­دهند تا با ارضاء شدن نيازهايشان فشار دروني­شان را كاهش مي­دهند. موري و همكارانش(1938) به تدوين فهرستي از نيازهاي انسان پرداختند و آنها را به دو دسته تقسيم كردند:

الف- نيازهاي اوليه (فيزيولوژيك) از قبيل نياز به غذا،آب، هوا، امور جنسي، عمل دفع، اجتناب از درد، حرارت و ...

ب- نيازهاي ثانويه روان شناختي يا اجتماعي: وي فهرستي از نيازهاي روان شناختي يا اجتماعي از قبيل نياز به پيشرفت به نظم و ترتيب، درك و فهم، پيوند جويي، سلطه­گري، دنباله روي، استقلال، خود نمايي، آسيب گريزي، اجتناب از سرزنش و .. را شناسايي نمود و اظهار داشت كه بسياري از رفتارها (نه لزوما همه آنها) توسط مجموعه اي از نيازهاي فوق كنترل و هدايت مي­شوند و هر فرد را مي توان صاحب مجموعه اي مشخص از نيازهاي فوق دانست كه رفتارش را در جهت ارضاي آن نيازها كه براي شخصيت اش حياتي هستند، نيرو  بخشنده و هدايت مي نمايد(به نقل از رجبي،1392).

...

 

2-2-3 اندازه گيري پيشرفت تحصيلي

مهمترين وسيله اندازه گيري پيشرفت تحصيلي آزمون است (آزمونهاي پيشرفت تحصيلي كتبي يا مداد و كاغذي)

 آزمونهاي پيشرفت تحصيلي كتبي را مي­توان ابتدا به دو دسته عيني و غيرعيني (ذهني) تقسيم كرد. آزمونهاي عيني آزمونهايي هستند كه هم سوالها و هم جواب سوالها رادر اختيار آزمون شوندگان قرار مي­دهند و آزمون شوندگان درباره جوابهاي داده شده اعمالي انجام مي­دهد يا تصميماتي اتخاذ مي كنند. به همين سبب اين آزمونها را آزمونهاي بسته پاسخ نيز مي­نامند. آزمونهاي عيني يا بسته پاسخ به طور عمده ازسه نوع اصلي چندگزينه اي، صحيح- غلط و جور كردني تشكيل مي­يابند. آزمون شونده در جواب دادن به سوالهاي چند گزينه اي،  جواب صحيح را از ميان تعدادي جواب پيشنهادي بر مي گزيند، در سوالهاي صحيح- غلط، درست يا غلط بودن سوالها را تعيين مي كند، و در سوالهاي جور كردني، تعدادي سوال را با تعدادي جواب جور مي كند. در تصحيح برگه هاي آزمونهاي عيني نظر شخصي مصحح هيچ گونه دخالتي ندارد، و از اين رو به اين آزمونها، آزمونهاي عيني مي گويند(همان منبع).

آزمونهاي ذهني كه به آزمونهاي تشريحي يا انشايي معروف اند آزمونهايي هستند كه در آنها سوالها در اختيار آزمون شونده گذاشته مي شوند و او جواب سوالها را خود آماده مي كند و در برگه امتحاني مي نويسد. به همين سبب به آنها آزمونهاي باز پاسخ نيز گفته مي شود. علت نام گذاري اين نوع آزمونها را نيز به دو دسته آزمونهاي گسترده پاسخ و آزمونهاي محدودپاسخ تقسيم كرد. در آزمونهاي گسترده پاسخ، براي پاسخ آزمون شونده هيچ محدوديتي وجود ندارد و او آزاد است تا هرگونه كه مايل باشد پاسخ خود را بپروراند و سازمان دهد. اما در آزمونهاي محدود پاسخ آزمون شونده در دادن پاسخ به سوالها آزادي كامل ندارد و سازنده­ي آزمون پاسخ دهنده را ملزم مي­كند تا پاسخ هاي خود را درچارچوب شرايطي محدود سازد.

دانلود مباني چارچوب نظري پايان نامه با موضوع پيشرفت تحصيلي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.