پايان نامه نقش سبك هاي فرزند پروري در هويت يابي و از خود بيگانگي دانش آموزان
پايان نامه نقش سبك هاي فرزند پروري در هويت يابي و از خود بيگانگي دانش آموزان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 333 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 95 |
پايان نامه نقش سبك هاي فرزند پروري در هويت يابي و از خود بيگانگي دانش آموزان
چكيده
هدف از پژوهش حاضر نقش سبك هاي فرزند پروري در هويت يابي و از خود بيگانگي دانش آموزان مدارس دولتي و غير دولتي است جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان مدارس دولتي و غير دولتي شهرستان اردبيل كه در سال تحصيلي 92-93مشغول به تحصيل هستند. نمونه آماري تحقيق به روش تصادفي ساده استفاده شده است . نمونه پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان مدارس دولتي و 30 نفر از دانش آموزان مدارس غير دولتي بودند.روش گردآوري اطلاعات در اين تحقيق ميداني مي باشد.ابزارگرد آوري اطلاعات مقياس از خود بيگانگي ، پرسشنامه شيو ه هاي فرزندپروري و دياناباوم ريند، پرسشنامه هويت يابي مي باشد .نتايج نشان داد سبك فرزند پروري در دانش آموزان مدارس دولتي و غير انتفاعي از نظر يكي از متغيير ها تفاوت معناداري وجود دارد. شيوه فرزند پروري سهل گيرانه در دانش آموزان مدارس دولتي و سهل گيرانه در دانش آموزان مدارس غير انتفاعي بيشتر است. از خود بيگانگي در دانش آموزان مدارس دولتي و غير انتفاعي از نظر يكي از متغيير ها تفاوت معناداري وجود دارد مقياس هاي هنجاري و ناتواني و انزوا در دو گروه دانش آموزان مدارس عادي و غير انتفاعي متفاوت است و متغير هنجاري در دانش آموزان مدارس عادي و ناتواني و انزوا در دانش آموزان مدارس غير انتفاعي بالاتر است. خرده مقياس هاي آشفته،زود شكل گرفته ،پيشرفته در دو گروه دانش آموزان مدارس عادي و غير انتفاعي متفاوت است و متغير آشفته و زود شكل گرفته و تعويق افتاده در دانش آموزان مدارس غير انتفاعي و متغير هويت پيشرفته در دانش آموزان مدارس عادي بالا گزارش شده است . بين هويت به تعويق افتاده در دانش آموزان مدارس عادي و غير انتفاعي تفاوتي مشاهده نشده است.
فهرست مطالب
چكيده. د
فصل اول : كليات پژوهش
بيان مسئله. 1
اهميت وضرورت پژوهش.... 6
اهداف پژوهش.... 6
فرضيه ها: 7
فرضيه اصلي: 7
تعريف نظري وعملياتي متغيرها 8
تعريف مفهومي و عملياتي فرزند پروري.. 8
ادبيات و پيشه پژوهش.... 11
فصل دوم : ادبيات و پيشينه پژوهش
مقدمه. 12
فرزند پروري.. 12
تاريخچه شيوه هاي فرزند پروري.. 15
نظريه هاي شيوه هاي فرزندپروري.. 16
نظريه اريكسون. 16
نظريه آدلر. 18
ابعاد شيوه هاي فرزندپروري.. 19
بعد گرم بودن والدين.. 19
بعد كنترل. 20
جنبه هاي منفي والدين.. 20
پيامدهاي شيوه هاي فرزندپروري.. 22
شيوه هاي فرزند پروري.. 25
روش فرزند پروري استبدادي.. 25
روش فرزند پروري مقتدرانه (دموكرتيك) 26
روش فرزند پروري سهل گير. 28
روش فرزندپروري بي اعتنا يابي مسئوليت... 29
از خود بيگانگي.. 30
تاريخچه از خود بيگانگي.. 30
تعريف جامع از خود بيگانگي.. 32
قلمرو روانشناسي اجتماعي از ازخود بيگانگي.. 34
اشكال پنج گانه سمين از خود بيگانگي عبارتند از. 37
هويت... 41
نظريه هاي هويت... 42
نظريه اريكسون. 42
نظريه مارسيا 44
ديدگاه كگان. 47
نظريه برزونسكي.. 48
پيشينه پژوهش.... 51
فصل سوم : روش شناسي پژوهش
روش پژوهش.... 56
جامعه آماري.. 56
حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 56
روش جمع آوري داده ها 58
ابزارگرد آوري اطلاعات... 58
روش تجزيه و تحليل داده ها 60
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها
الف-ويژگي هاي جمعيت شناختي.. 62
ب- يافته هاي توصيفي.. 65
ج- يافته هاي استنباطي.. 66
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
بحث و نتيجه گيري.. 73
محدوديت هاي پژوهش.... 77
پيشنهادات پژوهشي.. 77