پايان نامه بررسي ويژگي هاي شخصيتي معلم و استفاده از روش هاي تغيير رفتار در دانش آموزان
پايان نامه بررسي ويژگي هاي شخصيتي معلم و استفاده از روش هاي تغيير رفتار در دانش آموزان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 168 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 27 |
پايان نامه بررسي ويژگي هاي شخصيتي معلم و استفاده از روش هاي تغيير رفتار در دانش آموزان
فهرست مطالب
مقدمه. 4
بيان مسئله. 6
فرضيه هاي تحقيق. 9
ضرورت و اهميت تحقيق. 9
تعاريف نظري و عملي متغير ها 10
تعاريف عملياتي.. 11
هدف كلي پژوهش... 12
اهداف جزئي پژوهش... 12
پيشينه تحقيق. 12
روش تحقيق. 19
جامعه آماري ، نمونه آماري و روش نمونه گيري.. 20
ابزار پژوهش... 20
روش نمره گذاري.. 25
اعتبار و روايي.. 26
منابع. 27
مقدمه
علم حماسه اي است به ديرپايه ابديت و زيبايي آفرينش ، پاسدار معنويت هاي ديريند، رشته ي استوار پيوند جانها و عامل لايزال معرفتها به دلهاي مشتاقان در جوامع انسانها و آموزش و پرورش از اهميت ويژه اي برخوردار است . اين نهاد از مهمترين عوامل رشد اجتماعي ، اقتصادي و تربيتي در هر جامعه اي است و عامل رشد آگاهي و ساماندهي نيروي انساني براي رشد و توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش است . در نظام آموزش و پرورش هر كشوري عوامل متعددي وجود دارند كه در شكل ، اهداف و كيفيت آن موثرند .
آموزش و پرورش نهادي اجتماعي است كه از زندگي جمعي به وجود آمده و متاثر از محيط اجتماعي است . بنابراين ، آموزش و پرورش پديده اي اجتماعي است ( علاقه مند ،1374 ) .
نظام آموزش و پرورش از عناصر مختلفي تشكيل شده كه هر كدام از عناصر در پيش برد اهداف آن موثرند . معلم ، به عنوان يكي از عناصر ،اهميت خاصي در نظام تعليم و تربيت دارد . امروزه عقيده براين است كه براي به حداكثر رساندن فرصتهاي آموزش و يادگيري در فرآيند تعليم و تربيت براي تمام فراگيران ، بايد سياست گذاران و رهبران آموزشي اطمينان يابند كه معلمان،آموزشهاي مبتني بر استاندارد را اجرا مي كنند (كاستيلو،2002،ص1 ) .
يادگيري در مدرسه فعاليتي مدام و مستمر است كه در چهارچوب كلاس درس معلم و به مدد كتابهاي درسي انجام مي شود . آنچه در كلاس درس بيشترين اهميت را دارد برقراري رابطه ي موثر و مناسب با دانش آموزان مي باشد . چنانچه معلمان بخواهند در روابط انساني موفق باشند ، بايد انواع ارتباط و مهارتهاي اساسي ارتباط را مد نظر قرار دهند (صالحيان،1379) . روابط انساني خوب روابطي است كه به سلامت رواني ، اجتماعي و ذهني منجر شود (اردبيلي،1376،ص309) .
در حالي كه معلمان مي توانند از مجموعه اي از دانش و مهارت در تدريس استفاده كنند ، ايجاد ارتباط خوب با دانش آموزان مربوط به شخصيت و خصوصيات موثري است كه معلم نياز به داشتن آنها دارد(خين و آپتوتاسامي،2005) .
بدون شك يكي از مباحث اصلي و بنيادي علم روانشناسي ويژگيهاي شخصيتي مي باشد . از آنجا كه اين ويژگيها زيربناي نظام رفتاري افراد را تشكيل مي دهند ، پرداختن به اين مقوله مي تواند جنبه هاي خاصي از عملكرد افراد را در زمينه هاي مختلف روشن سازد . از مصاديق بارز اين موضوع ، همانطور كه اشاره شد تاثير ويژگيهاي شخصيتي افراد بركاركرد شغلي آنها مي باشد .
بنابراين موضوع مهمي كه رفتارها و برخوردهاي معلمان در كلاس درس را توجيه مي كند ويژگيهاي شخصيتي آنها مي باشد . ويژگيهاي شخصيتي معلمان است كه چگونگي ارتباط با دانش آموزان را مشخص مي كند و اگر رابطه نباشد ، آموزش معني ندارد . مسلم است كه چگونگي كيفيت رابطه ي معلم و دانش آموز تا حدود زيادي روي يادگيري او تاثير مي گذارد . درواقع جنبه هاي موثر روابط ميان فردي اساسي در كلاس براي يادگيري دانش آموزان از جنبه هاي فهم ذهني كم اهميت تر نيست (كازدن ، 2001) . معلمان بايد بتوانند روابط انساني و عاطفي بسيار نزديكي بين خود و دانش آموزان برقرار كنند تا رسالت اصلي خود را كه يادگيري دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي آنهاست را به نحو احسن انجام دهند زيرا كه آنها جامعه سازان آينده ي كشور مي باشند .