دانلود مباني نظري فصل دوم پايان نامه روانشناسي درباره جهت گيري هدف پيشرفت
دانلود مباني نظري فصل دوم پايان نامه روانشناسي درباره جهت گيري هدف پيشرفت |
![]() |
دسته بندي | مباني و پيشينه نظري |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 92 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 33 |
مباني نظري فصل دوم پايان نامه روانشناسي درباره جهت گيري هدف پيشرفت
در 33 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع جهت گيري هدف پيشرفت
بيش از دو دهه است كه اكثر كارهاي نظري و تجربي جهت گيري هاي انگيزشي[1]بر انگيزش پيشرفت تمركز يافته است. پيشينه پژوهش بر روي انگيزش پيشرفت در سال هاي اخير به سمت چارچوب مفهومي گسترده تري براي سازماندهي مولفه هاي شناختي و عاطفي انگيزش جهت يافته است (ايمز،1992). تئوري جهت گيري هدف[2] از جمله نظريه هاي انگيزش پيشرفت و اهداف پيشرفت[3] آمده است يا جهت گيري هاي دو بخشي[4] هستند و يا بصورت سه بخشي[5] مطرح شده است. خاستگاه جهت گيري هاي انگيزشي به ميزان زيادي برخاسته از كارهاي دينر و دوك[6] (1978، 1980)، ايمز و آرچر[7] (1987، 1988)، نيكولز[8] (1984)، دودا و نيكولز[9](1992)، ايمز[10](1992)، توركيدسن و نيكولز[11](1998)، دوك و لگت[12](1998) و همچنين روبرتز، تريشر و كاواسانيو[13](1997) و مارش[14](1994) است.
الف: مفاهيم و تنوع جهت گيري هاي هدف
تئوري ها و مدل هاي متعددي در بحث از جهت گيري هدف مطرح شده است. اما هسته مفهومي همه آنها اين است كه چه قصد و نيتي براي فعاليت و رفتارهاي مرتبط با پيشرفت وجود دارد. مفهوم جهت گيري هدف را بايد از مفاهيمي مانند هدف گذاري[15]و رويكرد هدف- محتوي[16]تفكيك نمود. تئوري هاي هدف گذاري مانند تئوري لوكي و لاتم[17](1990) بر دستيابي به اهداف خاص و نهايي مانند حل ده مساله بصورت صحيح تاكيد دارد. ليكن تئوري جهت گيري هدف اين بحث را مطرح مي سازد كه چرا فرد مي خواهد ده مساله را صحيح حل نمايد و چگونه به حل اين مسايل مبادرت مي ورزد. تفاوت اين دو با رويكرد هدف- محتوي مانند تئوري فورد[18](1992) در اين است كه رويكرد هدف-محتوي تاكيد بر اهدافي دارد كه منجر به هدايت رفتار مي شود. در حالي كه جهت گيري هدف بر مقصد و نيت براي پيشرفت در تكاليف تاكيد دارد (پنتريچ و شانك[19]، 2002).
جهت گيري هدف الگوي يكپارچه اي از عقايد است كه به گزينش روش هاي مختلف روي آوري و پاسخ دهي به موقعيت هاي پيشرفت منجر مي شود (ايمز، b1992). از نظر يوردن[20](1997) جهت گيري هدف استدلال فرد درباره اين موضوع است كه چرا تكاليف پيشرفت را دنبال و پيگيري مي نمايد. پنتريچ (a2000، b2000،c2000) معتقد است كه جهت گيري هدف تنها اهداف و استدلال هاي فرد براي پيشرفت را پوشش نمي دهد بلكه نوعي معيار (دروني و بيروني) را نيز نشان مي دهد كه فرد بر اساس آن موفقيت يا شكست خويش را در دستيابي به آن هدف مورد قضاوت قرار مي دهد. اليوت[21](1997) نيز جهت گيري هدف را روشي مي داند كه فرد بر اساس معيارهاي برجسته شايستگي خويش را مورد قضاوت قرار مي دهد.
[1] -Motivational orientation
[2] .Goal orientation
[3] .Achievement goals
[4] .Dichotomous
[5] . .Trichotomous
[6] . Diener & Dweck
[7] . Ames & Archer
[8] .Nicolls
[9] .Duda & Nicolls
[10] .Ames
[11] .Thorkidsen & Nicolls
[12] .Dweck & Legget
[13] .Roberts, Treasure &Kavassanu
[14] .Marsh
[15] .Goal setting
[16] .Goal-content
[17] .Locke & Latham
[18] .Ford
[19] .Pintrich & Schunk
[20] .Urdan
[21] .Elliot
بخشي از :
منابع لاتين:
Ames. C. (1992). Classroom: goals, structures and student. Journal of Educational Psychology. 84, 241-261.
Ames, C. (1984). Achievement Attributions and Self-Instructions Under Competitive and Individualistic Goal Structures. Journal of Educational Psychology. 76, 478-487.
Ames, C. and Archer, J. (1988). Achievement Goals in the Classroom: Students’ Learning Strategies and Motivation Processes. Journal of Educational Psychology. 80, 260-267.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, Structure and Students Motivation. Journal of Educational Psychology. 80 (3), 260-267.
Archer, J. (1994). Achievement Goals as a Measure of Motivation in University Students. Contemporary Educational Psychology. 19, 430-446.
Attenweiler, W.J. and Moore, D. (2006). Goal orientations: two, three, or more factors? Journal of Educational and Psychological Measurement, 66(2), 342–352.
Certo SC. Principles of Modern Management Functions and Systems. 2nd ed. Massachusetts: Allyn and Bacon INC 2004; p. 119-30.
Certo SC.2004 Principles of Modern Management Functions and Systems. 2nd ed. Massachusetts: Allyn and Bacon INC 2004; p. 119-30.
Elliot, A. J., Harackiewicz, M. J. and Barron, E. (1997). Predictors and Consequences of Achievement Goals in the College Classroom: Maintaining Interest and Making the Grade. Journal of Personality and Social Psychology. 73 (6), 1284-1295.
Elliot, E. and Dweck, C. (1988). Goal: An Approach to Motivation and Achievement. Journal of Personality and Social Psychology. 54 (1), 5-12.
Elliot, A.J, Sheldon, K.M. (1997). Avoidance achievement motivation: a personal goals analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 73 (1),171–185.
Elliot, A.J., Shell, M.M., Henry, K.B. & Maier, M.A. (2005). Achievement goals, performance contingencies, and performance attainment: an experimental test. Journal of Educational Psychology, 97 (4), 630–640.
Elliot, A.J & McGregor, A. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80 (3), 510–519.
Elliot, A.J, McGregor, A. & Gable, s. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A meditational analysis. Journal of Educational of Psychology, 91 (3), 549-563.