مباني نظري و پيشينه پژوهش حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (درمان با روش EMDR)
مباني نظري و پيشينه پژوهش حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (درمان با روش EMDR) |
![]() |
دسته بندي | مباني و پيشينه نظري |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 30 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 24 |
مباني نظري و پيشينه پژوهش حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (درمان با روش EMDR)
حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (درمان با روش EMDR) ( فصل دوم پايان نامه )
در 24 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : فارسي وانگليسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
چارچوب نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (درمان با روش EMDR):
در اينجا به بررسي و چگونگي درمان حساسيت زدايي از طريق حركات چشم و پردازش مجدد (EMDR) مي پردازيم.
2-3-1 درمان EMDR
EMDR درماني پيچيده و تخصصي براي غلبه بر آثار ضربه عاطفي و تجارب ناراحت كننده آن است كه نخستين بار در 1978 از سوي روان شناسي به نام فرانسين شاپيرو[1] مطرح شد. او متوجه شده بود كه نگراني ها و استرس هاي وي با حركت چشمانش به طرفين كاهش مي يابد. دكتر شايپرو از EMDR براي مقابله با نشانه هاي ناخوشايندي مانند اضطراب، گناه، خشم، افسردگي، ترس، اختلالات خواب، و بازگشت به خاطرات بد ناشي از واقعه اي تكان دهنده در گذشته استفاده كرد. اين شيوه مستلزم بازخواني واقعه يا رويدادي استرس زا گذشته و برنامه ريزيي مجدد ذهن و جايگزيني باور هاي منفي با باورهاي مثبت و آگاهانه اي است كه خود فرد انتخاب مي كند(شايپرور، 2001 و 2002).
2-3-2 EMDR علامت اختصاري چه كلماتي است؟
EM: (Eye Movement) يا حركت چشم
دكتر شايپرو ابتدا معتقد بود كه درمان مراجع (بيمار) فقط از طريق حركت سريع چشم به طرفين صورت مي گيرد، اما اكنون مشخص شده است كه تاثيرات مثبت اين شيوه از هر نوع تحريك دوگانه حسي است كه مي تواند حركت متناوب چشم ها به طرفين، ضربه هاي متناوب انگشت بر دو دست راست و چپ بيمار، يا تغيير تن صدا در دو گوش باشد كه در نهايت به تحريك متناوب نيمكره راست و چپ مفز منجر مي شود. اين عمل را پردازش دو گانه مي نامند كه مراجع را قادر به پردازش مجدد ضربه عاطفي مي كند(شاپيرو و سيلك فارست، بي تا؛ ترجمه هاشميان و همكاران، 1379).
Desensitization) :D ): يا حساسيت زدايي كه به معناي كاهش و حذف پريشاني يا اغتشاش رواني است كه با خاطره يك سانحه درد آور متداعي شده است.
Reprocessing) :R): يا پردازش مجدد كه به معناي جايگزيني باورهاي منفي و ناسالم با باورهاي مثبت و سالمتر است.
2-3-3 كاربرد EMDR
به طور كلي اگر فشار رواني ناشي از وقايع و رويدادهاي سخت زندگي كاهش نيابد يا درمان نشود، فرد دچار احساس فقدان كنترل و درماندگي مي گردد. حالتي كه از آن با عنوان اختلال استرس پس از سانحه ياد مي شود. روش EMDR در درمان اين فشارهاي رواني بيشترين كاربرد را دارد. اين فشارها مي توانند ناشي از حوادث و وقايع تكان دهنده؛ مانند لاياي طبيعي، جنايت و تجاوز جنسي، جنگ، مرگ و جدايي باشد يا رويدادهايي كه كمتر آسيب زننده اند؛ مانند سرزنش هاي دوران كودكي و پيام هاي منفي والدين، كه موجب احساس ناخوب بودن در فرد مي شود، يا تمسخر و آزار همسالان. اين روش علاوه بر اين در درمان اختلالات رواني نظير سوگ هاي عميق و فراموش نشدني، اعتياد، حسادت بيمار گون، مشكلات ارتباطي، و عزت نفس پايين سودمند بوده است. حوزه استفاده EMDR اخيرا به درمان دردهاي مزمن، تنگي نفس، آسم، و ناتواني يادگيري نيز گسترش يافته است(شايپرو، 2001).
توجه متناوب به كار برده شده در EMDR ممكن است منجر به تسريع در يكپارچگي عملكرد خاطره و تاثيرات سازگارانه گردد. تحقيقات بسياري بر روي كاآمدي EMDR در بهبود مشكلات ناشي از استرس و كاهش تاثيرات خاطرات ناشي از تجاوز به عنف صورت گرفته است (رنجبري پور، هاشميان، احدي، رضابخش، و فرخي، 1393).
از آنجايي كه اين شيوه در درمان موارد استرس زا و آسيب هاي روحي و رواني استفاده مي شود، ممكن است با تجربه هاي هيجاني شديدي همراه باشد و به همين علت براي افرادي كه نمي توانند يا نمي خواهند پريشاني و هيجانات زياد را تحمل كنند مناسب نيست. از اين رو، افرادي كه ناراحتي قلبي دارند يا خانم هاي باردار قبل از درمان بايد با پزشك خود مشورت كنند(شاپيرو و سيلك فارست، بي تا؛ ترجمه هاشميان و همكاران، 1379).
2-3-4 طول درمان EMDR
زمان درمان به عومل متعددي بستگي دارد، از جمله نوع مشكل فرد، تاريخچه زندگي، و توانايي او در تحمل هيجانات روحي شديد. در بعضي موارد يك جلسه درمان كافي است، اما معمولا درمان از يك هفته تا يك ماه طول مي كشد و در بعضي مواقع به چند سالدرمان نياز است. به طور كلي هر چه سانحه يا حادثه پيش آمده و ضربه عاطفي حاصل از آن شديد تر باشد و جنبه هاي مختلف جسمي و عاطفي صدمه بيشتري ديده باشد، درمان طولاني تر خواهد بود، اما هنگامي كه EMDR به درستي به كار گرفته شود زمان كلي درمان نسب به شيوه هاي ديگر به نحو معنادار كوتاه تر است(بارون، كيورتيسو گرينگر 1998).
قسمتي از منابع فارسي
منابع فارسي:
احمدي ابهري، سيد علي. (1375). هيپنوتيزم درماني اختلالات نوروتيك. تازه هاي روان درماني، شماره 5: 17-7.
انجمن روانپزشكي آمريكا . (2013). راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني(DSM-5). ترجمه يحيي سيد محمدي (1393). تهران: نشر روان.
اوتمر، اكهارت و اوتمر، زيگلينده. (1933). اصول مصاحبه باليني بر مبناي DSM.IV. IR. ترجمه مهدي نصر اصفهاني (1393). تهران: نشر فردا.
آبكوتي، رضا. (1388). اسرار خواب و هيپنوتيزم. چاپ اول، مشهد: آواي رعنا.
باوي، ساسان. (1388). اعتياد (انواع مواد، سبب شناسي، پيشگيري، درمان).جلد اول، چاپ اول،اهواز: دانشگاه آزاد اسلامي.
پارسا نيا، زينب؛ فيروزه، مهري؛ تك فلاح، ليلا؛ محمدي سمناني، سعيد؛ جهان، الهه؛ و امامي، عاطفه. (1391). بررسي اختلالات شخصيت در افراد داراي اختلال سوء مصرف مراجعه كننده به مراكز ترك اعتياد. مجله علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي، دوره 22، شماره 2: 156-152.
تاد، جوديت و بوهارت، ارتور سي. (بي تا). اصول روان شناسي باليني و مشاوره. ترجمه مهرداد فيروز بخت (1392).چاپ پنجم. تهران: موسسه خدمات فرهنگي رسا.
ترقي جاه، صديقه و نجفي، محمود. (1387). بررسي رابطه آسيب پذيري در برابر مصرف مواد و در معرض خطر خود كشي بودن با سلامت رواني و ميزان بهره گيري از اعتقادات مذهبي. چهارمين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان، دانشگاه شيراز.
تكتم، كاظميني؛ قنبري هاشم آبادي، بهرامعلي؛ مدرس غروي، مرتضي و اسماعيلي زاده، مسعود. (1390). اثر بخشي گروه درماني شناختي رفتاري در كاهش خشم و پرخاشگري رانندگي. مجله روان شناسي باليني، سال سوم، شماره 2 (پياپي 10):11-1.
جابر قادري، نسرين؛ عليليي زند، شهين و دولت آبادي، شيوا. (1380). مقايسه دو روش درماني حساسيت زدايي از طريق حركت چشم و بازپروري (EMDR) و آموزش ايمن سازي در برابر استرس(SIT) در بهبود علائم آسيب ديدگي رواني كودكان آزارديده جنسي. تازه هاي علوم شناختي، سال 3، شماره4: 26-16.
حبيب زاده، علي. (1380). هنجار يابي آزمون و بررسي سلامت رواني دانش آموزان 15 تا 18 ساله شهرستان قم در سال تحصيلي 80- 79. طرح پژوهشي شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش استان قم.
حيدري پهلويان، احمد؛ اميرزرگر، محمد علي ؛ فرهادي نسب، عبداله؛ محجوب، حسين. (1382). بررسي مقايسه اي ويژگي هاي شخصيتي معتادان به مواد مخدر با افراد غير معتاد ساكن همدان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان. سال دهم، شماره 2: 62-55
دارابي، جعفر. (1380). هيپنوتيزم در روان درماني. چاپ اول، تهران: پيدايش.