پايان نامه بررسي مجتمع تجاري آرمان
پايان نامه بررسي مجتمع تجاري آرمان در 85 صفحه ورد قابل ويرايش |
![]() |
دسته بندي | فني و مهندسي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 557 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 85 |
پايان نامه بررسي مجتمع تجاري آرمان در 85 صفحه ورد قابل ويرايش
عنوان پروژه : مجتمع تجاري آرمان
هدف:
-
علاقه و انگيزه
موضوع تجاري با توجه به قدرت بي بديل اقتصاد در عصر ما موضوعي ويژه در طراحي معماري به حساب مي آيد. در عصري كه توجه به هر مسئله به ميزان صرفه و بازده اقتصادي آن مي باشد پيداست كه امكان پرداختن به نگاه هاي خاص در معماري مجموعه هاي تجاري تقويت مي گردد به همين دليل انتخاب يك مجموعه تجاري براي طراحي معماري خود به خود جذاب تر از موضوعات ديگر مي باشد.
-
قابليت اجرا و توجيه اقتصادي
هر مجموعه تجاري كه نيازهاي ضروري زندگي بشر را عرضه كند خود به خود بخشي از توجيه اقتصادي است .براي افزايش موفقيت اقتصادي يك مجموعه بايد عواملي از قبيل شدت نياز جامعه
.فاصله سايت تا مجموعه هاي مشابه ونحوه دسترسي افراد به مجموعه توجه نمود .
قابليت اجرا از دو جنبه قابل بررسي است اول استان اجراي پروژهبا توجه به تكنولوژي بومي وشرايط جامعه .دوم سازگاري طرح و ساختار اجرايي آن بافدرت وموفقيت پروژه كه هر دو درمرحله طراحي مورد توجه قرارخواهد گرفت.
چكيده :
هدف از طراحي مجموعههاي تجاري ايجاد محيطي خوشايند براي خريد كالا؛ دريافت خدمات و ارتباط انسانها با يكديگر است. براي رسيدن به اين هدف ابتدا نگاهي گذرا به تاريخچه تجارت و ايران و تاريخچه ايجاد مجموعههاي تجاري و اجتماعي در ايران ومشهد داريم و سير تكامل و ويژگيهاي اين مجموعهها را مورد بررسي قرار ميدهيم. براي شناخت بيشتر نمونههاي مشابهي را در نقاط مختلف جهان مورد بررسي قرار دادهايم. مطالعه شهر مشهد براي مكاتباتي صحيح مجموعه و رسيدن به هدف ابتدايي طراحي مجموعه (ايجاد محيطي خوشايند براي خريد كالا؛ دريافت خدمات و ارتباط انسانها با يكديگر) الزامي بوده است. به كمك تحليلهايي كه از جهات مختلف بر روي سايت انجام شده؛ نحوه قرارگيري ساختمان در سايت؛ نحوه جهتگيري آن؛ امتدادهاي موثر بر ساختمان؛ وروديهاي آن و ... استخراج شده است. از آنجايي كه سعي شده كه ساختمان بيشترين هماهنگي را با محيط وتلفيقي ازمعماري مدرن وسنتي داشته باشد؛ آناليز سايت مهمترين ابزارهاي طراحي را در اختيار ما گذاشته است. برنامهريزي كالبدي نيز فضاهاي مورد نياز و ميزان آنها را مشخص خواهد كرد. بديهي است كه در روند طراحي؛ توجه خاص به ملاحظات ديد و منظر و طراحي احجام بر اساس ويژگيهاي سايت براي رسيدن به بهترين ديدها و مناسبترين احجام الزامي بوده است.
مقدمه
سيري در نظريههاي تجارت:
تجارت پديدهاي است فريبنده و خطرساز كه وارد شدن در آن نياز به آگاهي دارد چه در غير آن صورت نتيجه آن شريك شدن در نارواييهاي بسيار در طول تاريخ است، زيرا كمتر پديد هاي به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آيا سخن را اين طور آغاز ميكنيم كه دهنها را آشوب سازيم و چرا سرآغاز كار را بر صفحههاي درخشاني كه رسالت تاريخي تجارت بر آن نگاشتهاند قرار نميدهيم. خير اين طور نيست بلكه تنها دليل آن ـ ضمن اينكه به نقش سازنده تجارت در تسهيل زندگي انسان و انتقال ترقيات بشري اعتقاد داريم ـ آلودگي تجارت جهاني بالكه تنگي چون تجارت برده از آفريقا و آسيا به زمينهاي راقيه استعمار ملتهاي عقبمانده از كاروان تمدن ـ توسط پيشتاز تمدن صنعتي نظير انگليس و فرانسه و ايتاليا و آلمان و بلژيك و ژاپن بوده است كه بعد از جنگ جهاني دوم به صورت استعمار نو بروز كرده است.
از نيمه هزاره دوم ميلادي تا عصر كمال شركت خود در عصر تجارت به انواع فضيلتها و رذيلتها در غلطيده است. آنجا كه توانسته، در همان مواطن اصلي به بهرهكشي از انسانها پرداختهاند. نوع ديگر تجارت كه عموماً درصد رفع نيازهاي مصرفي بشري بوده و به كالا محدوده ميشده است نقش موثري در تاريخ بشر داشته و بيشتر سرافراز است تا سرافكنده، كه اساسا رفع مشكل بوده و نه واضح مشكل ـ اين تجارت، چاي، سيلان و ادويه هندوستان را به ايران و بلاد ديگر بوده فيروزه و پارچههاي گرانبهاي ايران را زينت بخش اندام خوزستان در اقصي نقاط جهان كرده است چرا كه فيروزه ايران در سرزمين ديگر يافت ناشدني بود و پارچههاي گرانبهاي زري وترمه را ملتها خريدار نميتوانستند بخرند.
دليل عمده اين تجارت محدوده بودند اينكه در جائي نياز و مصرف وجود داشته و توليد نبود و يا احياناً اگر بود خيلي كم بود ـ و در جاي ديگر بلعكس توليد بيش از بازار مصرف بود.
تجارت تا قبل از انقلاب صنعتي، به رغم توسعه بسياري كه در عصر رنسانس و به ويژه پس از رواج كشتي بخار پيدا كرد.
انقلاب صنعتي افق تازهاي در تقسيم كار و تخصص به وجود آورد به طوري كه مبادرت تجاري در چارچوب توليد از يك نقطه جغرافيايي به منظور جبران كمبود مصرف در نقطه جغرافيايي ديگر محدود نمايد. در منطق صنعتي، تجاري تقسيم كار بود و اينكه اگر كسي بهتر توليد مي كند بيشتر توليد كند تا نياز ما را هم برطرف و ما هم صنعتي روي آوريم كه در آن بهتر از آنها توانيم بود، و ديگر تجارت موكول نشد به اينكه ايران معدن فيروزه دارد، ديگران ندارند.
در گذشته تجارت محدود اما در عين حال لازم بود. رخنهاي به هوا و جهاني ديگر و ارتباط با انسانهايي ديگر بود. نشان از بيپاياني جهان خلقت داشت، به علاوه، تجارت وسيلهاي براي مبادله فرهنگي و غناي توليدات معنوي نيز بوده و در قافله تجارت بودند كساني كه شعر و فلسله ايران را به هندوستان، چين و يونان و سرزمينهاي ديگر ببرند و حكمت و معماري آنان را به ايران بياورند.
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول
· عنوان پروژه-------------------------------------- 1
· چكيده------------------------------------------ 2
· مقدمه------------------------------------------- 3
فصل دوم
· نگاهي به تاريخ تجارت ايران------------------------- 7
فصـل سوم
· بررسي نمونههاي مشابه----------------------------- 19
فصل چهارم
· مطالعات در مراكز تجاري-------------------------- 31
فصـل پنجم
· مطالعات منطقه استان خراسان---------------------- 39
فهرست
عنوان صفحه
فصل ششم
· نتيجه گيري--------------------------------------- 75
· بررسي ضوابط ومقررات در ارتباط بامركز تجاري------------ 76
فصل هفتم
· آناليز سايت----------------------------------------------- 78
فصل هشتم :
· منابع ----------------------------------------------- 81
· نقشهها--------------------------------------------------- 82