پايان نامه اثربخشي آموزش تاب آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان
پايان نامه اثربخشي آموزش تاب آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 395 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 151 |
پايان نامه اثربخشي آموزش تاب آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان
پژوهش حاضر به منظوربررسياثربخشي آموزش تاب اوري بر ميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان پسرسال سوم راهنمايي انجام شد روش: اين پژوهش از نوع تحقيق آزمايشي با طرح دو گروهي پيش آزمون- پس آزمون با گروه آزمايش و كنترل است. براي اندازه گيري متغيرها از پرسشنامههاي احساس تنهايي ،پرخاشگري وتاب اوري بهره گرفته شده است. نمونه آماري اين پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر رشت است كه به روش نمونه گيري خوشه اي و تصادفي ساده انتخاب شده و به شيوه تصادفي در دو گروه آزمايشي و كنترل گمارده شده اند. سپس برنامه آموزش تاب اوري به عنوان متغير مستقل ،طي 10 جلسه 75 دقيقه اي و در طول دو ماه ونيم،بر گروه آزمايشي اعمال شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره (مانكوا) و با استفاده از نرم افزار كامپيوتري 18SPSS بهره گرفته شده است.يافته ها: نتايج نشان مي دهند كه F مشاهده شده از نظر آماري در سطح( 05/0 p< ) معني دار است. نتيجه گيري: بر اساس يافته ها، اجرا برنامه آموزش تاب اوري مي تواند در كاهش پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان پسر موثر باشد. بنابراين در نظر گرفتن اين برنامه در مدارس،مي تواند براي دانش آموزان مفيد باشد.
واژگان كليدي : تاب آوري، پرخاشگري،احساس تنهايي ،دانش آموزان
فهرست مطالب
چكيده پژوهش................................................................................... 1
بيان مسأله.......................................................................................... 6
اهميت و ضرورت پژوهش...................................................................... 9
هدفهاي پژوهش.................................................................................. 10
فرضيههاي پژوهش............................................................................. 10
تعاريف مفهومي متغيرهاي پژوهش.......................................................... 11
تعاريف عملياتي متغيرهاي پژوهش.......................................................... 11
تعريف متغير كنترل............................................................................ 12
فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق........................................................... 13
مقدمه.............................................................................................. 14
نوجواني........................................................................................... 14
خصوصيات دوره نوجواني................................................................... 14
رشد فردي واجتماعي دوران نوجواني........................................................ 19
هويت وهويت يابي دردوره نوجواني......................................................... 16
تاب آوري......................................................................................... 17
تعريف تاب آوري............................................................................... 17
ظهورتاب آوري................................................................................. 20
تابآوري و آسيبپذير.......................................................................... 20
ارتباط بين تابآوري، مراحل رشد رواني، شناختي، اجتماعي و سلامت روان 22
الگوي تابآوري و آسيبپذيري............................................................... 23
ويژگيهاي افراد تابآور......................................................................... 24
وجوه تاب آوري................................................................................. 26
ويژگيهاي دخيل درتاب آوري.................................................................. 27
سخترويي كليدي براي تابآوري............................................................ 29
مؤلفههاي تابآوري............................................................................. 29
پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه........................................................... 31
پرخاشگري....................................................................................... 23
تعريف پرخاشگري.............................................................................. 24
پرخاشگري،خشم،خصومت.................................................................... 37
تاريخچه پرخاشگري............................................................................ 38
نظريه هاي مربوط به پرخاشگري............................................................ 49
شالوده زيستي پرخاشگري...................................................................... 52
علل و عوامل پرخاشگري...................................................................... 53
انواع رفتارهاي پرخاشگرانه................................................................... 55
زيانهاي پرخاشگري............................................................................. 58
پرخاشگري در نوجوانان....................................................................... 59
احساس تنهايي................................................................................... 61
تعريف احساس تنهايي.......................................................................... 63
شناخت احساس تنهايي.......................................................................... 67
دربرابراحساس تنهايي چه ميكنيم............................................................. 67
انواع احساس تنهايي............................................................................ 67
رابطه احساس تنهايي با ترس واضطراب................................................... 69
با احساس تنهايي چگونه برخورد مي كنيم................................................... 70
چند توصيه براي رفع احساس تنهايي........................................................ 70
طبقه بندي ويس از احساس تنهايي............................................................ 73
ارتباط احساس تنهايي با كودك آسيب ديده درون........................................... 73
تفاوت احساس تنهايي با كمرويي و افسردگي............................................... 74
احساس تنهايي درروان شناسي................................................................ 75
ريشه هاي احساس تنهايي...................................................................... 76
رابطه بين ترس و احساس تنهايي............................................................. 77
رابطه احساس تنهايي با شخصيت خود محور............................................... 78
روش ازبين بردن احساس تنهايي............................................................. 78
ايا درمان قطعي براي احساس تنهايي وجود دارد؟.......................................... 79
اثرات احساس تنهايي در دوره نوجواني..................................................... 82
نظريه هاي مربوط به احساس تنهايي........................................................ 83
فصل سوّم: فرايند پژوهش.................................................................... 96
مقدمه.............................................................................................. 97
جامعه آماري..................................................................................... 97
نمونه آماري...................................................................................... 98
روش جمعآوري اطلاعات..................................................................... 97
روش و طرح پژوهش.......................................................................... 98
ابزارهاي اندازهگيري........................................................................... 98
پايايي وروايي مقياس تنهايي................................................................... 98
پايايي وروايي مقياس پرخاشگري............................................................. 99
خلاصه پكيج آموزش تاب اوري............................................................ 100
روش تجزيه و تحليل دادهها.................................................................. 101
فصل چهارم: يافته هاي پژوهشي........................................................... 102
يافته ها.......................................................................................... 104
فرضيه اول..................................................................................... 104
فرضيه دوم..................................................................................... 109
فرضيه سوم..................................................................................... 110
فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري.............................................................. 111
مقدمه............................................................................................ 112
بحث و نتيجه گيري فرضيه اول............................................................ 113
بحث و نتيجه گيري فرضيه دوم............................................................. 119
بحث و نتيجه گيري فرضيه سوم........................................................... 117
محدوديتها و پيشنهادها........................................................................ 119
پيوستها.......................................................................................... 120
منابع............................................................................................. 132
چكيده انگليسي................................................................................. 145
فهرست جداول و نمودارها
جدول 1-3: طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل.............................. 98
جدول 1-4: بررسي اثر تعاملي............................................................. 105
جدول 2-4: آزمون باكس جهت بررسي همگني ماتريس............................... 106
جدول3-4: آزمون لوين براي بررسي يكساني واريانس................................. 106
جدول 4-4: ميانگين اوليه.................................................................... 107
جدول 5-4: ميانگين تعديل شده............................................................. 107
جدول 6-4: آزمون اندازه اثر بر اساس لامبداي ويلكز................................. 108
جدول 7-4: نتايج آزمون اثر آموزش تاب آوري بركاهش احساس تنهاي 109
جدول 8-4: نتايج آزمون اثر آموزش تاب آوري بركاهش پرخاشگري............... 110