پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

۷ بازديد
پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

دانلود پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 395 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 151

پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

پژوهش حاضر به منظوربررسياثربخشي آموزش تاب اوري بر ميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان پسرسال سوم راهنمايي انجام شد روش: اين پژوهش از نوع تحقيق آزمايشي با طرح دو گروهي پيش آزمون- پس آزمون با گروه آزمايش و كنترل است. براي اندازه گيري متغيرها از پرسشنامه­هاي احساس تنهايي ،پرخاشگري وتاب اوري بهره گرفته شده است. نمونه آماري اين پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر رشت است كه به روش نمونه گيري خوشه اي و تصادفي ساده انتخاب شده و به شيوه تصادفي در دو گروه آزمايشي و كنترل گمارده شده اند. سپس برنامه آموزش تاب اوري به عنوان متغير مستقل ،طي 10 جلسه 75 دقيقه اي و در طول دو ماه ونيم،بر گروه آزمايشي اعمال شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره (مانكوا) و با استفاده از نرم افزار كامپيوتري 18SPSS بهره گرفته شده است.يافته ها: نتايج نشان مي دهند كه F مشاهده شده از نظر آماري در سطح( 05/0 p< ) معني دار است. نتيجه گيري: بر اساس يافته ها، اجرا برنامه آموزش تاب اوري مي تواند در كاهش پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان پسر موثر باشد. بنابراين در نظر گرفتن اين برنامه در مدارس،مي تواند براي دانش آموزان مفيد باشد.

 واژگان كليدي : تاب آوري، پرخاشگري،احساس تنهايي ،دانش آموزان

فهرست مطالب

چكيده پژوهش................................................................................... 1

بيان مسأله.......................................................................................... 6

اهميت و ضرورت پژوهش...................................................................... 9

هدفهاي پژوهش.................................................................................. 10

فرضيه­هاي پژوهش............................................................................. 10

تعاريف مفهومي متغيرهاي پژوهش.......................................................... 11

تعاريف عملياتي متغيرهاي پژوهش.......................................................... 11

تعريف متغير كنترل............................................................................ 12

فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق........................................................... 13

مقدمه.............................................................................................. 14

نوجواني........................................................................................... 14

خصوصيات دوره نوجواني................................................................... 14

رشد فردي واجتماعي دوران نوجواني........................................................ 19

هويت وهويت يابي دردوره نوجواني......................................................... 16

تاب آوري......................................................................................... 17

تعريف تاب آوري............................................................................... 17

ظهورتاب آوري................................................................................. 20

تاب­آوري و آسيب­پذير.......................................................................... 20

ارتباط بين تاب­آوري، مراحل رشد رواني، شناختي، اجتماعي و سلامت روان 22

الگوي تاب­آوري و آسيب­پذيري............................................................... 23

ويژگيهاي افراد تاب­آور......................................................................... 24

وجوه تاب آوري................................................................................. 26

ويژگيهاي دخيل درتاب آوري.................................................................. 27

سخت‌رويي كليدي براي تاب­آوري............................................................ 29

مؤلفه­هاي تاب­آوري............................................................................. 29

پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه........................................................... 31

پرخاشگري....................................................................................... 23

تعريف پرخاشگري.............................................................................. 24

پرخاشگري،خشم،خصومت.................................................................... 37

تاريخچه پرخاشگري............................................................................ 38

نظريه هاي مربوط به پرخاشگري............................................................ 49

شالوده زيستي پرخاشگري...................................................................... 52

علل و عوامل پرخاشگري...................................................................... 53

انواع رفتارهاي پرخاشگرانه................................................................... 55

زيانهاي پرخاشگري............................................................................. 58

پرخاشگري در نوجوانان....................................................................... 59

احساس تنهايي................................................................................... 61

تعريف احساس تنهايي.......................................................................... 63

شناخت احساس تنهايي.......................................................................... 67

دربرابراحساس تنهايي چه ميكنيم............................................................. 67

انواع احساس تنهايي............................................................................ 67

رابطه احساس تنهايي با ترس واضطراب................................................... 69

با احساس تنهايي چگونه برخورد مي كنيم................................................... 70

چند توصيه براي رفع احساس تنهايي........................................................ 70

طبقه بندي ويس از احساس تنهايي............................................................ 73

ارتباط احساس تنهايي با كودك آسيب ديده درون........................................... 73

تفاوت احساس تنهايي با كمرويي و افسردگي............................................... 74

احساس تنهايي درروان شناسي................................................................ 75

ريشه هاي احساس تنهايي...................................................................... 76

رابطه بين ترس و احساس تنهايي............................................................. 77

رابطه احساس تنهايي با شخصيت خود محور............................................... 78

روش ازبين بردن احساس تنهايي............................................................. 78

ايا درمان قطعي براي احساس تنهايي وجود دارد؟.......................................... 79

اثرات احساس تنهايي در دوره نوجواني..................................................... 82

نظريه هاي مربوط به احساس تنهايي........................................................ 83

فصل سوّم: فرايند پژوهش.................................................................... 96

مقدمه.............................................................................................. 97

جامعه آماري..................................................................................... 97

نمونه آماري...................................................................................... 98

روش جمع­آوري اطلاعات..................................................................... 97

روش و طرح پژوهش.......................................................................... 98

ابزارهاي اندازه­گيري........................................................................... 98

پايايي وروايي مقياس تنهايي................................................................... 98

پايايي وروايي مقياس پرخاشگري............................................................. 99

خلاصه پكيج آموزش تاب اوري............................................................ 100

روش تجزيه و تحليل داده­ها.................................................................. 101

فصل چهارم: يافته هاي پژوهشي........................................................... 102

يافته ها.......................................................................................... 104

فرضيه اول..................................................................................... 104

فرضيه دوم..................................................................................... 109

فرضيه سوم..................................................................................... 110

فصل پنجم: بحث و نتيجه­گيري.............................................................. 111

مقدمه............................................................................................ 112

بحث و نتيجه گيري فرضيه اول............................................................ 113

بحث و نتيجه گيري فرضيه دوم............................................................. 119

بحث و نتيجه گيري فرضيه سوم........................................................... 117

محدوديتها و پيشنهاد‌ها........................................................................ 119

پيوستها.......................................................................................... 120

منابع............................................................................................. 132

چكيده انگليسي................................................................................. 145

 

فهرست جداول و نمودارها

جدول 1-3: طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل.............................. 98

جدول 1-4: بررسي اثر تعاملي............................................................. 105

جدول 2-4: آزمون باكس جهت بررسي همگني ماتريس............................... 106

جدول3-4: آزمون لوين براي بررسي يكساني واريانس................................. 106

جدول 4-4: ميانگين اوليه.................................................................... 107

جدول 5-4: ميانگين تعديل شده............................................................. 107

جدول 6-4: آزمون اندازه اثر بر اساس لامبداي ويلكز................................. 108

جدول 7-4: نتايج آزمون اثر آموزش تاب آوري بركاهش احساس تنهاي 109

جدول 8-4: نتايج آزمون اثر آموزش تاب آوري بركاهش پرخاشگري............... 110

دانلود پايان نامه اثربخشي آموزش تاب ­آوري برميزان پرخاشگري و احساس تنهايي دانش آموزان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.