پايان نامه تأثير شيوه هاي تربيتي والدين بر پيشرفت تحصيلي فرزندان
پايان نامه تأثير شيوه هاي تربيتي والدين بر پيشرفت تحصيلي فرزندان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 284 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 172 |
پايان نامه تأثير شيوه هاي تربيتي والدين بر پيشرفت تحصيلي فرزندان
خانواده اولين پايه گذار شخصيت و ارزش هاي فكري است كه نقش مهمي در تعيين سرنوشت و سبك زندگي آينده فرد دارد. در اين ميان حفظ ارتباط مثبت بين والدين و فرزندان باعث انگيزه آنان نسبت به موفقيت تحصيلي مي شود.نتايج اين پژوهش نشان داد پيشرفت تحصيلي با سبك فرزندپروري مقتدرانه رابطه مثبت معني دار و با سبك هاي فرزندپروري سهل گير و مستبدانه رابطه منفي و معني داري دارد. نهايتا با استفاده از تحليل داده ها گام به گام مشخص شد كه شيوه تربيتي مقتدرانه پيش بيني كننده قوي براي متغير پيشرفت تحصيلي است. بنابراين از آنجايي كه شيوه تربيتي والدين در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اهميت بسزايي دارد لذا آموزش والدين درباره شيوه هاي تربيتي نوجوانان مي تواند باعث موفقيت تحصيلي آنان در تحصيل شود.
جامعه آماري در اين پژوهش شامل كليه والدين و دانش آموزان مقطع دبيرستان مي باشد.حجم نمونه اين پژوهش را با استفاده از روش تصادفي 100 نفر انتخاب نموديم.
در اين پژوهش از روش توصيفي و با استفاده از پرسشنامه براي بررسي مولفه هاي هريك از متغيرها استفاده شده است. نتايج بدست آمده از اين پژوهش آموزش وآگاهي اولياء در اين زمينه ضروري است به اوليا بايد شيوه هاي درست برخورد با فرزندان آموزش داده شود برنقش آگاهي وسواد در تربيت فرزندان تاكيد شود
فهرست مطالب
فصل اول:كليات پژوهش
مقدمه. 3
بيان مسئله. 4
اهميت و ضرورت پژوهش.... 5
اهداف پژوهش.... 7
فرضيه هاي پژوهش.... 7
متغيرهاي پژوهش:7
تعاريف متغيرها:8
تعريف نظري متغيرها:8
تعريف عملياتي متغيرها:9
فصل دوم:ادبيات پژوهش
تاريخ آموزش و پرورش... 11
آموزش در جوامع بدوي.. 12
آموزش در قديميترين تمدنها13
آموزش در ايران باستان. 13
آموزش در دنياي اسلام. 15
آموزش و پرورش نوين.. 16
آموزش مدرن در ايران. 16
اثرات سياسي.. 18
تاريخ تحول اداري سازمان آموزش و پرورش ايران. 18
اداره كنوني امور آموزش و پرورش... 20
شوراي عالي آموزش و پرورش... 21
نهادهاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر. 22
تغييرات مقاطع تحصيلي.. 23
تاريخچه آموزش وپرورش در ايران. 25
سير تحول تشكيلات آموزش وپرورش... 25
انواع مدارس و مراكز آموزشي موجود:26
تاريخچه سازمان مدارس به سبك جديد در ايران. 26
برخي از وظايف وزارت آموزش و پرورش... 27
شيوه هاي فرزند پروري.. 31
پژوهش هاي انجام يافته. 35
تحقيقات انجام گرفته در ايران. 35
تحقيقات انجام گرفته در خارج.. 37
مقالات ترجمه شده. 39
تاثيرات خانواده درآموزش و پرورش... 41
چرا نقش خانواده در آموزش مهم است؟. 42
چه شواهدي دال بر وجود اهميت نقش مشاركت خانواده ها در آموزش وجود دارد؟. 43
حلقه ي دوستان در محيط آموزش... 44
نقش خانواده در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان. 46
تعريف نظري موضوع :47
وضعيت اجتماعي و اقتصادي والدين :52
توجه به تاثير مشكلات اجتماعي:55
خانواده به عنوان معلم و الگو. 57
خانواده به عنوان كانون محبت و امنيت... 57
نقش خانواده در يادگيري دانش آموزان. 58
نقش والدين در پيشرفت تحصيلي فرزندان. 68
تاثير عوامل خانوادگي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان. 82
نقش سواد والدين در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان. 89
نقش و تأثير والدين - خصوصاً سواد آنها - بر پيشرفت تحصيلي فرزندان. 95
نقش والدين در موفقيت هاي تحصيلي ورفتاري فرزندان. 99
عوامل موثر در ترك تحصيل دانش آموزان. 103
سيستم آموزشي غلط و محافظه كارانه خانواده و مدرسه. 109
فصل سوم:روش پژوهش
مقدمه. 117
روش پژوهش.... 118
جامعه آماري.. 119
حجم نمونه و نمونه گيري.. 119
نحوه گردآوري داده ها120
ابزار اندازه گيري پژوهش.... 120
روايي و پايايي پرسشنامه. 122
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش
روش هاي تحليل داده ها125
روش هاي تحليل داده ها125
يافته ها125
بررسي تفاوت پيشرفت تحصيلي با توجه به متغيرهاي مولفه خانواده. 129
فصل پنجم : نتيجه گيري
بحث ونتيجه گيري.. 140
محدوديت هاي تحقيق.. 142
پيشنهادات... 143
منابع:145