بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

۸ بازديد
بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

پايان نامه بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

دانلود بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

پايان نامه بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي پايان نامه بررسي اثربخشي درمان هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي  دانشجويان با مشكلات افسردگي
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 597 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 152

پايان نامه بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي گروه‌درماني با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر ميزان درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي بوده‌است. روش مورد استفاده در اين پژوهش، آزمايشي از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه پژوهش دانشجويان دختر در مقطع كارشناسي سال تحصيلي 93-94 در دانشگاه فني-حرفه‌اي بودند. به منظور انجام پژوهش، تعداد 30 نفر از دانشجويان دختر براي شركت در اين برنامه در نظرگرفته شدند كه به طور تصادفي در دو گروه آزمايش (15=n) و كنترل (15=n) جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، مقياس افسردگي بك ويراست دوم (1968) و مقياس محقق ساخته درد معنوي بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون كوواريانس، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه پژوهش نشان داد كه درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي به طور معناداري (001/0p<) بر كاهش افسردگي و درد معنوي در دانشجويان مؤثربود.

 كليدواژه‌ها: آموزش‌هاي هستي‌شناسي اسلامي، افسردگي، دانشجويان، درد معنوي، گروه‌درماني

فهرست مطالب

فصل اوّل: مقدمه

1-1كليات 2

1-2 بيان مسأله. 8

1-3ضرورت و اهميت تحقيق.. 12

1-4اهداف پژوهش... 16

1-5تعريف مفهومي متغيرها16

1-5-1 افسردگي.. 16

1-5-2 درد معنوي.. 17

1-6تعريف عملياتي متغيرها17

1-6-1 افسردگي.. 17

1-6-2 درد معنوي.. 17

 فصل دوّم: مباني نظري و پيشينه پژوهش

2-1 افسردگي.. 19

2-1-2 الگوها و درمان‌هاي اختلال افسردگي.. 22

2-1-2-1 الگوي زيستي افسردگي.. 22

2-1-2-2 الگوي روان‌پويشي افسردگي.. 28

2-1-2-3 الگوهاي شناختي افسردگي.. 30

2-1-2-4 الگوي وجودگرايي.. 33

2-1-2-5 افسردگي از ديدگاه معنوي‌گرايي.. 37

2-1-2-6 رويكرد اسلامي در تبيين افسردگي.. 42

2-2 درد معنوي.. 84

2-3 سابقه تحقيق.. 89

2-3-1 درمان با رويكرد اسلامي و افسردگي.. 89

2-3-2 درد معنوي و رويكرد هستي‌شناسي اسلامي.. 92

 فصل سوّم: روش پژوهش

3-1 طرح تحقيق.. 96

3-2 جامعه، نمونه و روش نمونه‌گيري.. 96

3-2-1 جامعه آماري.. 96

3-2-2 روش نمونه‌گيري.. 97

3-2-3 ملاك‌هاي ورود به پژوهش... 97

3-2-4 حجم نمونه. 97

3-3ابزارهاي پژوهش... 98

3-3-1 ويرايش دوم مقياس افسردگي بك (BDI-II)98

3-3-2 مقياس درد معنوي.. 100

3-3-2-1 ويژگي‌هاي جمعيت‌شناختي مقياس درد معنوي.. 100

3-3-2-2 روايي.. 101

3-3-2-2-1 همبستگي با نمره كل مقياس... 105

3-3-2-2-2 روايي همزمان. 107

3-3-2-3 پايايي.. 108

3-4 روش اجرا109

3-5- مداخله. 109

3-6 روش تجزيه و تحليل داده‌ها112

 فصل چهارم: يافته‌ها

4-1 يافته‌هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش... 114

4-2 تحليل استنباطي.. 115

4-2-1 فرضيه اول: گروه‌درماني با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي ، تأثير

معناداري بر ميزان افسردگي در دانشجويان افسرده دارد.115

4-2-2 فرضيه دوم: گروه‌درماني با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي، تأثير

معناداري بر ميزان درد معنوي در دانشجويان افسرده دارد.117

 فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري

5-1 بحث يافته اول. 120

5-2 بحث يافته دوم. 122

5-3 نتيجه‌گيري.. 125

5-4 محدوديت‌ها126

5-5 پيشنهادات.. 126

 منابع

منابع فارسي.. 127

منابع انگليسي.. 138

 چكيده و صفحه عنوان به انگليسي

 فهرست جدول‌ها

 عنوان صفحه

 جدول 3-1 ميانگين و انحراف استاندارد سن شركت‌كنندگان به تفكيك گروه‌ها98

جدول 3-2 فراواني شركت‌كنندگان بر اساس متغيرهاي جمعيت‌شناختي.. 101

جدول 3-3: ماتريس عامل‎‌هاي چرخش يافته به شيوه واريماكس... 103

جدول3-4: ماتريس همبستگي مؤلفه‌هاي مقياس و نمره كل آزمون. 106

جدول3-5: ماتريس همبستگي مقياس درد معنوي و سلامت معنوي و ابعاد آنها107

جدول3-6: مقادير پايايي مقياس درد معنوي و ابعاد آن. 108

جدول 3-7: پلن گروه‌درماني هستي شناسي اسلامي.. 111

جدول 4-1 ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش در گروه آزمايشي و

كنترل. 115

جدول 4-2 نتايج تحليل كواريانس تك متغيري روي نمرات پس‌آزمون

افسردگيبا كووريت پيش‌آزمون. 116

جدول 4-3 ميانگن تعديل شده متغير وابسته افسردگي.. 116

جدول 4-4 نتايج تحليل كواريانس تك متغيري روي نمرات پس‌آزمون درد

معنوي باكووريت پيش‌آزمون. 117

جدول 4-5 ميانگن تعديل شده متغير وابسته درد معنوي.. 118

 فهرست نمودارها

 عنوان صفحه

 نمودار 4-1، ميانگين نمرات افسردگي قبل و بعد از درمان. 117

نمودار 4-2، ميانگين نمرات درد معنوي قبل و بعد از درمان. 118

دانلود بررسي اثربخشي درمان با رويكرد هستي‌شناسي اسلامي بر درد معنوي در دانشجويان با مشكلات افسردگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.