پايان نامه وضعيت مديريت آموزشي در منطفه و ميزان انطباق برنامه درسي اجرا شده با آن
پايان نامه وضعيت مديريت آموزشي در منطفه و ميزان انطباق برنامه درسي اجرا شده با آن |
![]() |
دسته بندي | پژوهش هاي دانشگاهي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 225 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 37 |
پايان نامه وضعيت مديريت آموزشي در منطفه و ميزان انطباق برنامه درسي اجرا شده با آن
مقدمه
وظيفه نظام آموزشي ايجاد و انتقال رفتارها و نگرشهاي مطلوب و مورد نياز جامعه و فراگيران از طريق برنامههاي درسي با هدايت معلمان است. در نظام كنوني ما تأكيد بر مواد و محتواي درسي نسبت به ساير مؤلفههاي آموزشي بيشمار است و «كتاب درسي يكي از مهمترين مراجع و منابع يادگيري دانشآموزان محسوب ميشود و يكي از مهمترين نقشها را ايفا مينمايد به عبارت ديگر در كشور ما بيشتر فعاليتهاي آموزشي در چارچوب كتاب درسي صورت ميگيرد» در نظام آموزش و پرورش رسمي ما، فعاليتهاي سازمان نهضت سوادآموزي به لحاظ مخاطب كمسواد و بيسواد كه رقم قابل توجهي از جمعيت ۱۰ سال به بالا كشور را شامل ميشود از اهميت خاص و قابل توجهي برخوردار است.تحقيقات نشان داده كه سوادآموزي در توسعه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، ديني و سياسي اثر مثبت داشته است كه در اين ميان سهم منابع و كتابهاي آموزشي را نبايد ناديده گرفت. محتواي كتابهاي آموزشي بزرگسالان نقش حياتي در بهبود زندگي آنها دارد و اگر در ارتباط با مسائل و نيازهايشان باشد مورد استفاده قرار گرفته و عملاً مؤثر خواهد بود. آموزش سوادآموزان زماني نقش خود را خوب ايفا ميكند كه محتواي آموزش تدوين شده دربرگيرنده اهداف برنامه درسي باشد.سازمان نهضت سوادآموزي نيز براساس مصوبه هشتصد و سي و سومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش موظف به اجراي ساختار جديد (مرحله اول آموزش بزرگسالان) شد؛ اين مرحله در سه عنوان دوره تعريف شده است: ۱ـدوره سوادآموزي ۲ـ دوره تحكيم سواد ۳ـ دوره انتقالاولين دوره از مرحله آموزش بزرگسالان (دوره سوادآموزي) به منظور دستيابي افراد بزرگسال به حداقل سواد است كه به منظور تحقق اهدافي مبنيبر: كسب مهارت خواندن و نوشتن ـ فهم و درك متون ساده فارسي ـ انجام محاسبات رياضي در حد چهارعمل اصلي ـ آشنايي با قرآن و كسب مهارتهاي اوليه روخواني قرآن ـ آشنايي بيشتر با معارف ديني و فرهنگ اسلامي به ميزان حداقل ۴۰۰ و حداكثر ۵۰۰ ساعت آموزش طراحي و اجرا ميشود. براي تحقق اهداف فوق در اين دوره، دو عنوان كتاب سواد آموزي 1 و 2 طراحي و در چرخه فرآيند آموزش قرار گرفته است. به منظور تعيين ميزان مناسب بودن محتواي تعيين شده براي فراگيران بايد محتوا مورد ارزشيابي قرار گيرد و از جنبههاي مختلف تحت عنوان تحليل كتب درسي بررسي شود. يكي از اين جنبهها اهداف برنامه درسي دوره سوادآموزي است كه در قالب دو كتاب تدوين شده است. به منظور تعيين ميزان كفايت و پوشش محتواي تعيين شده براي سوادآموزان نيز لازم است محتواي اين دوره مورد ارزشيابي قرار گيرد، هرچه ميزان انطباق محتواي كتابهاي درسي با اهداف تعيين شده بيشتر باشد توفيق تحقق اهداف دوره بيشتر خواهد بود. در اين راستا پژوهش حاضر در صدد است محتواي دورهي سوادآموزي را در راستاي كفايت و پوشش اهداف برنامه درسي دورهي سوادآموزي براي كتابهاي تازه تاليف بررسي كند(علاقه بند،1384). بنابراين پژوهشگر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است كه آيا برنامه هاي درسي اجرا شده مديريت آموزشي با نياز هاي دانشجويان منطبق است ؟
فهرست مطالب
فهرست مطالب.. 2
مقدمه. 3
بيان مسئله. 4
اهميت و ضرورت پژوهش... 6
اهداف پژوهش... 7
تعاريف عملياتي و نظري.. 8
مديريت آموزشي.. 8
برنامه ريز درسي.. 8
مفاهيم نظري.. 9
فراگرد مديريت.. 9
تعريف مديريت آموزشي.. 9
ضرورت مديريت آموزشي.. 10
اهداف مديريت آموزشي.. 11
مهارتهاي سهگانه مديريت.. 11
كاركردهاي مديريت آموزشي.. 12
ويژگيهاي مدير آموزشي.. 13
ضرورت و اهميت مديريت آموزش... 14
مفاهيم و تعاريف مديريت آموزشي.. 15
ماهيت رشته مديريت آموزشي.. 17
مشهورترين انديشمندان رشته مديريت آموزشي.. 18
برنامه ريزي درسي.. 21
عوامل مهم در افت تحصيلي دانشجويان عبارتند از. 23
راهكارهايي براي كاهش افت تحصيلي.. 26
مديريت آموزشي و افت تحصيلي.. 29
ارزيابي آموزشي.. 32
نتيجه گيري.. 34