پژوهش كامل نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

۱۲ بازديد
پژوهش كامل نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

پژوهش كامل نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

دانلود پژوهش كامل  نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

دانلود پژوهش  نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات  پايان نامه  نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات  تحقيق نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات  ويژگي‌ها ،مباني واصول تربيت نسل صالح از منظرقرآن و روايات  ويژگي هاي نسل صالح از منظر قرآن و روايات آشنايي با تعاليم و آداب اسلامي و ملكه  ربيت  وجايگاه آن ازديدگاه برخي صاحب نظران  وضوع تربيت از ديدگاه بعضي از دانشمندان
دسته بندي معارف اسلامي
فرمت فايل doc
حجم فايل 298 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 316

پژوهش كامل  نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

چكيده :

پايان نامه حاضر تحت عنوان « نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات » تلاشي در حد بضاعت در جهت شناخت نسل ، ذريه صالح و بررسي عوامل مؤثر در ايجاد چنين نسلي از ديد گاه اسلام مي باشد . اين پژوهش در قالب پنج فصل وهر فصل نيز،  مشتمل بربخش ها وزير بخش هاي متمايز در راستاي اين هدف تنظيم ونگارش شده است .

اهميت تربيت فرزند از منظر اسلام از مهمترين وظايف والدين محسوب ميگردد. اگر فرزندان صالح شوند به تبع آن يك جامعه ، به صلاح گرايش پيدا مي كنند . در هر كاري بايد هدف وغايت مشخص شود تا براي رسيدن به آن هدف برنامه ريزي شودوغايت تربيت انسان اين است كه او بسوي كمال سير كند .عمده ترين ويژگي ها ومباني تربيت نسل صالح از منظر قرآن وروايات ، عبارتند از :معرفت وشناخت خدا از منظر عقل وخرد انساني ، ايمان استوار وعمل صالح ، فطرت ، كرامت ومسئوليت پذيري است . انسان در سايه فطرت خدادادي وكرامت ذاتي مي تواند فردي مسئوليت پذير باشد وبا بكار گيري عقل وتدبر قدم در صراط مستقيم بگذارد .

عمده ترين عوامل مؤثر در ايجاد نسل صالح را مي توان به عوامل دروني(وراثت ، نقش همسر ، خانواده و وظايف هريك) و عوامل بيروني( محيط تربيت «دوستان ، مربيان آموزشي» و محيط اجتماع « محيط جغرافيا و مقتضيات سياسي وحكومتي» ) تقسيم بندي كرد .

درمكتب وسيره اهل بيت به منظور پرورش نسل صالح از شيوه هاي تربيتي معصومين ، در راستا استفاده گرديده است .شفارش هايي كه حضرت علي (ع) به فرزندش امام حسن (ع)دارد خود دليل براين مدعاست . روشهايي كه حضرت زهرا (س) در تربيت فرزندان خود داشته است وسيره وروش پيامبر (ص)مي تواند به عنوان الگويي صحيح مورد بهره وري قرارگيرد.

فهرست

چكيده :   ۱
مقدمه   ۲
فصل اول  :         كليات   ۷
۱-۱          بيان مسئله   ۸
۱- ۲            ضرورت واهميت موضوع تحقيق   ۱۰
۱- ۳           اهداف وانگيزه انتخاب موضوع   ۱۱
۱-۴  سؤالات تحقيق   ۱۳
۱- ۵        تاريخچه تحقيق ( پيشينه تحقيق )   ۱۴
۱ – ۶        روش تحقيق   ۱۵
۱-۷        ساختار ومحدوده ي تحقيق   ۱۶
فصل دوم  :         مفهوم تربيت فرزند ، واژه هاي مرتبط با آن و  اهميت واهداف آن از ديدگاه اسلام   ۱۹
۲  -۱            واژه شناسي«  انسان »  و برخي تعاريف در باره ي او   ۲۰
۲- ۱-  ۲           مفهوم لغوي و اصطلاحي ذريه   ۲۴
۲- ۱ -۲-۱                  ذريه مومن والحاق اعمال به والدين   ۳۱
۲-۱-۳                  بدءِ طينت از منظر امام محمد باقر (ع)   ۳۴
۲-۱-۴            مفهوم لغوي واصطلاحي واژه صالح   ۴۰
واژه صَلَحَ   ۴۱
واژه صَلاح   ۴۲
اصلح – أصلحوا   ۴۴
۲-۱-۶                تربيت  وجايگاه آن ازديدگاه برخي صاحب نظران   ۴۹
۲-۱-۷                  موضوع تربيت از ديدگاه بعضي از دانشمندان   ۵۱
۲-۱-۹         حقيقت  تربيت فرزند   ۵۸
۱) نشاندن محبت علم وآداب آن در دل ودرون كودك :   ۶۰
۲) حفظ كردن قسمتي از قرآن واحاديث توسط كودك :   ۶۰
۳) انتخاب معلم نيكوكار براي كودك :   ۶۰
۴) آموخن زبانت عربي به كودكان :   ۶۱
۵) آموختن زبان هاي مشهور بيگانه به كودكان :   ۶۱
۲-۱-۱۰              اهداف وغايت تربيت فرزند   ۶۳
۲- ۱- ۱۰- ۱                    تربيت اخلاقي   ۶۶
۲-۱-۱۰-۲             تربيت جسمي   ۶۸
فصل سوم:ويژگي‌ها ،مباني واصول تربيت نسل صالح از منظرقرآن و روايات   ۷۱
۳-۱        ويژگي هاي نسل صالح از منظر قرآن و روايات   ۷۳
۳-۲-۱              راه روشن   ۸۷
- فطرت در قرآن وروايات   ۹۳
۳-۲-۳                  غريزه وتفاوت آن بافطرت   ۹۴
خصوصيات غريزه:   ۹۵
تفاوت فطرت و غريزه   ۹۶
۳-۲-۴               فضايل فطري انساني   ۹۷
۳-۲-۴-۱        حقيقت جوئي   ۹۷
۳-۲-۴-۲        گرايش  به خير و فضيلت   ۹۸
۳-۲-۴-۳        گرايش به جمال و زيبايي   ۹۸
۳-۲-۴-۴        گرايش به خلاقيت و ابداع   ۹۹
۳-۲-۴-۵        گرايش به عشق و پرستش خداوند   ۹۹
واژه‌شناسي كرامت   ۱۰۲
معناي اصطلاحي ، كاربردي وقرآني كرامت   ۱۰۲
توجه دادن به كرامت‌ها   ۱۰۵
۲-۲-۶             توجه دادن به معرفت وتزكيه نفس   ۱۰۷
۳-۲-۷           مسئوليت‌پذيري   ۱۰۸
۳-۲-۸               آشنايي با تعاليم و آداب اسلامي و ملكه نمودن آن در فرزند   ۱۱۵
۳-۲-۸-۱            گشودن زبان كودك به كلمة توحيد (لااله‌الاالله)   ۱۱۷
۳-۲-۸-۲             آشنا كردن كودك به حلال و حرام   ۱۱۷
۳-۲-۸-۳            امركردن كودك به عبادت در سنين كودكي تا هفت‌سالگي   ۱۱۸
۳-۲-۹            به كارگيري عقل و تدبر (عقل عملي)   ۱۱۹
- تفكر ، تفهم وخرد ورزي   ۱۲۰
- همرامي عمل با علم   ۱۲۲
۳-۲-۱۰              اصلاح عادات و رفتار ناپسند در فرزند   ۱۲۵
۳-۳-۲         اصل الگوگيري و عبرت آموزي   ۱۲۹
۳-۳-۳            اصل تيسير   ۱۳۳
۳-۴-۳     اصل اعتدال   ۱۳۴
۳-۳-۵         اصل گرايش به حق   ۱۳۷
۳-۳- ۶              اصل تذكر   ۱۳۹
فصل چهارم :   ۱۴۳
عوامل مؤثروموانع در تربيت فرزند ونسل صالح از منظر قرآن و روايات   ۱۴۳
۴-۱          عوامل دروني   ۱۴۵
۴-۱-۱             وراثت   ۱۴۶
۴-۱-۱-۱       وراثت در فرزندوتأثير آن   ۱۴۷
۴-۱-۱-۲           انواع وراثت   ۱۵۰
۴-۱-۲         نقش همسر شايسته   ۱۵۲
۴-۱-۳         انعقاد نطفه   ۱۵۵
۴-۱-۳ -۱        نطفة پاك   ۱۵۵
۴-۱-۳-۲        ايام سعد و نحس در انعقاد نطفه   ۱۵۸
۴-۱-۳-۳        لقمة حلال و حرام و تأثيرات آن   ۱۵۹
۴-۱-۴            نقش خانواده   ۱۶۴
۴-۱-۴-۱         نقش پدر   ۱۶۷
۴-۱-۴-۲      تأثير معنويات پدر در فرزند   ۱۶۹
۴-۱-۴-۳            نقش مادر   ۱۷۳
-  نقش مادر در ايجاد نسل صالح   ۱۷۷
۱) انساني مسلمان   ۱۷۷
۲) نقش همسري   ۱۷۸
۳) نقش مادر   ۱۷۹
-        شير مادر   ۱۸۲
- تأثير خوراك بر شير مادر   ۱۸۶
۴-۱-۴-۴        تبريك و تهنيت گفتن به مناسبت تولد فرزند   ۱۸۸
۴-۱-۴-۵       وظايف والدين نسبت به فرزندان وبرعكس   ۱۸۹
۴-۱-۴-۶       اخص وظايف والدين در هفت روز اول تولد   ۲۰۰
۱- ذكر اذان و اقامه   ۲۰۰
۲- مراسم تنحيك   ۲۰۰
۳- تسميه يا نام نيكو   ۲۰۰
۴- تراشيدن موي سر نوزاد   ۲۰۴
۵- ختنه   ۲۰۴
۶- عقيقه   ۲۰۵
- عقيقه و حكمت آن   ۲۰۵
۷- وليمه   ۲۰۷
۴-۱-۴-۷     آموزش مراسم مذهبي و قرآني   ۲۰۸
۴-۱-۴-۷-۱          تعليم نماز   ۲۰۸
۴-۱-۴-۷-۲          تعليم دعا   ۲۱۰
۴-۱-۴-۷-۳        آشنايي با علوم اهل بيت   ۲۱۱
۴-۲     عوامل بيروني   ۲۱۲
۴-۲-۱      محيط تربيت   ۲۱۲
۴-۲-۲            محيط انساني   ۲۱۷
۴-۲-۳             محيط دوستان و رفقا   ۲۱۹
۴-۲-۴             محيط اجتماعي   ۲۲۲
۴-۲-۵               محيط مدرسه و مربيان آموزشي   ۲۲۴
۴-۲-۶         موانع و مقتضيات سياسي وحكومتي   ۲۳۴
۴-۳         موانع تربيت   ۲۳۷
۴-۳-۱        حبّ دنيا   ۲۳۷
۴-۳-۲      هوي و هوس   ۲۴۰
۴-۳-۳        وسوسه هاي شيطاني   ۲۴۳
فصل پنجم شيوه‌هاي تربيت نسل صالح از ديدگاه قرآن ومكتب اهل بيت(ع)   ۲۴۶
۵-۱         شيوه‌هاي تربيت فرزند و نسل صالح از ديدگاه قرآن   ۲۴۸
۵-۱-۱         شيوه‌‌هاي انگيزشي و رفتاري   ۲۴۸
۵-۱-۱- ۱          محبت ‌به فرزند   ۲۴۸
۵-۱-۱-۲             عدم تبعيض بين فرزندان   ۲۵۵
۵-۱-۱-۳            الگوي عملي صحيح   ۲۵۸
۵-۱-۱-۴                تشويق   ۲۶۰
-   تشويق از نظر لغوي   ۲۶۰
۵-۱-۱-۴-۱         فوائد تشويق   ۲۶۲
۵-۱-۱-۴-۲            عدم افراط و تفريط در تشويق   ۲۶۳
۵-۱-۱-۵             هماهنگي تربيت با طبيعت فرزند   ۲۶۴
۵-۱-۱-۶           شيوه تغافل در فرزند   ۲۶۶
۵-۱-۱-۷       پرورش حيا و نجابت در فرزند   ۲۶۸
۵-۱-۱-۸          تحريك فرزند به كسب و كار   ۲۷۱
۵-۱-۲             شيوه‌هاي بازدارنده   ۲۷۳
۵-۱-۲-۱               پرهيز دادن  فرزند از پنهان‌كاري   ۲۷۳
۵-۱-۲-۲             پرهيزفرزند  از تفاخر   ۲۷۴
۵-۱-۲-۳                پرهيزفرزنداز زشتي‌هاي گفتاري   ۲۷۵
۵-۱-۲-۴               منع فرزنداز سودجوئي   ۲۷۷
۵-۱-۲-۵              پرهيز دادن فرزند از تجمّل‌گرايي   ۲۷۸
۵-۱-۲-۶          پرهيز از نازپروري فرزند   ۲۷۹
۵-۱-۲-۷              منع فرزند از رذايل اخلاقي   ۲۸۰
۵ – ۲        شيوه هاي تربيت فرزند و نسل صالح در مكتب اهل بيت(ع)   ۲۸۱
۵-۲-۱           تربيت و سيرة معصومين   ۲۸۱
- تربيت ۷ سال دوم        تربيت از نظر پيامبر اكرم   ۲۸۳
-  روش ملايمت   ۲۸۵
۵-۲-۳            سيره تربيتي حضرت علي(ع)   ۲۸۷
۵-۲-۳-۱              هدف نهايي تربيت فرزند از منظر حضرت علي (ع)   ۲۹۰
۵-۲-۳-۲              ضرورت تسريع در تربيت از منظر حضرت علي (ع)   ۲۹۱
۵-۲-۳-۳         نتايج تربيت فرزند از ديدگاه حضرت علي (ع)   ۲۹۳
۵-۲-۴           سيرة تربيتي   حضرت زهرا (س)   ۲۹۵
۵-۲-۴-۱           تربيت از منظر حضرت زهرا (س)   ۲۹۸
۵-۲-۴-۲           ارتباط علمي حضرت زهرا با فرزندان   ۲۹۸
۵-۲-۴-۳          تأثير نام نيكو بر شخصيت فرزند از منظر حضرت زهرا (س)   ۲۹۹
۵- ۳              حسن ختام -  انتظار و تربيت نسل صالح   ۳۰۰
نتيجه نهايي   ۳۰۲
منابع ومآخذ :   ۳۰۷

دانلود پژوهش كامل  نسل صالح ازمنظر قرآن وروايات

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.