تحقيق و پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان استرس در بين زنان شاغل و خانه دار
تحقيق و پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان استرس در بين زنان شاغل و خانه دار چكيده هدف از اين پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان استرس در بين زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبيل كه جامعه آماري اين پژوهش كليه زنان شاغل و خانه دار ساكن در شهر اردبيل مي باشد نمونه شامل40 نفر كه 20 نفر از بين زنان شاغل و 20 نفر از بين زنان خانه دار استفاده شد كه با روش |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 95 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 79 |
تحقيق و پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان استرس در بين زنان شاغل و خانه دار
چكيده
هدف از اين پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان استرس در بين زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبيل كه جامعه آماري اين پژوهش كليه زنان شاغل و خانه دار ساكن در شهر اردبيل مي باشد نمونه شامل40 نفر كه 20 نفر از بين زنان شاغل و 20 نفر از بين زنان خانه دار استفاده شد كه با روش نمونه گيري به صورت تصادفي انتخاب شدند با استفاده از نرم افزار SPSS و استفاده از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي بدست آمد بين زنان شاغل و خانه دار متفاوت است و استرس در زنان شاغل بالاتر از زنان خانه دار است با بالا رفتن ميزان درآمد استرس افراد افزايش يافته است و ميزان استرس افراد تاثيري ندارد و با بالا رفتن ميزان تحصيلات استرس افراد كاهش يافته است.
كلمات كليدي: استرس ، زنان شاغل و خانه دار
مقدمه
افراد جامعه كنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي كودكان از آلودگي محيط زيست امكان وقوع يك جنگ هسته اي به پايان رسيدن منابع طبيعي وجوه اافزوده هاي غذايي و مواد سرطان زا و .... سخن مي گويند و تمامي اسائل بخشي از زندگي روزمره را تشكيل مي دهند . زندگي عصر ما چنان است كه در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو بايد كار كنند تا بتوانند هزينه اي روز افزون را تامين نمايند . طلاق افزايش يافته ، ازدواج مجدد هم امري نا ممكن نيست افزون رسانه هاي گروهي ، افراد به مشاهده ي صحنه هاي جنگ خشونت ، تخريب ، بي رحمي و مرگ و كشتار عادت داده اند (استوا ، 1998).
استرس يكي از مفاهيم مهم در مطالعه روانشناسي و بهداشت رواني به شمار مي آيد و به كفيات گوناگون در زندگي اطلاق مي شود و به عنوان علل بسياري از درد ها ، ناراحتي ها و بيماري ها و بيماري ها تلقي مي شود . مردم عادي آن را پديده اي رنج آور و ناخوشايند ، پزشكان مسئله را از ديد واكنش هاي فيزولوژيك روانپزشكان بنا را بر فشارهاي عصبي و به كار بردن مكانسيم هاي سايكوفيزيولوژيك و بالاخره روانشناسان آن را تغيير رفتار و حالات هيجاني و بحراني مي دانند (اتكينسون ، ترجمه براهني ، 1368).
مطالعه استرس به عنوان احساس حاصل از ارزيابي موقعيتي به عنوان فشار يا اضافه باري به منابع روانشناختي ، مطالعه چگونگي تعادل بين جسم و روان است . محققان بر اين نكته توافق دارند كه ما را در وريطه ي يك همه گيري استرس هستيم كه باعث بيماري و حتي مرگ مي شود . اما درباره ي چگونگي تعريف استرس توافق كمتري دارند . تعريف استرس دشوار است . نظريه پردازان مختلف اين اصطلاح را به شيوه هاي مختلفي بكار برده اند . يكي از شيوه هاي رايج تعريف استرس در نظر گرفتن آن به عنوان محرك است . توماس هوامز (1979) استرس را واقعه محركي كه لازم است فرد با آن سازگار شود تعريف كرد . بنابراين استرس به عنوان يك محرك ، هر موقعيتي است كه در خواست هاي غير معقول و فوق العاده را داشته و نيازمند تغيير در الگوي زندگي جاري فرد باشد (هولمزو راهه 1976)
فهرست مطالب
فصل اول : كليات پژوهش
مقدمه. 1
بيان مسئله. 3
اهداف پژوهش. 7
هدف كلي. 7
هدف فرعي. 7
فرضيه هاي پژوهش. 7
اهميت و ضرورت پژوهش. 8
تعاريف نظري. 9
تعاريف عملياتي. 10
فصل دوم : ادبيات و پيشينه تحقيق
مقدمه. 12
مفهوم استرس. 12
استرس به عنوان پاسخ دروني. 17
مقابله با استرس. 20
انواع روشهاي مقابله. 21
شيوه هاي مقابله. 22
تغيير در تفكر. 24
رژيم غذايي. 24
ورزش و تمرينات منظم روزانه. 25
تنفس ، يوگا. 26
اوقات فراقت و تفريح. 28
عقايد. 28
سيستم حمايتي. 29
شوخي. 30
بيانات شخصي خود آفرين. 31
روشهاي كنار آمدن با استرس. 32
روش مستقيم. 32
كنار آمدن دفاعي. 32
منابع لازم براي مبارزه با استرس. 33
ادبيات نظري. 33
راههاي مقابله با استرس از ديدگاه پزشكي. 35
ديدگاه روانشناسي. 38
شخصيت نوع اول. 40
دومين نوع شخصيت. 40
سومين نوع شخصيت. 40
مقابله با استرس از نظر ديدگاه روانشناسي. 41
انواع روشهاي مقابله. 43
پيشينه تحقيق. 43
فصل سوم : روش تحقيق
روش تحقيق. 52
جامعه آماري. 52
نمونه پژوهش. 52
ابزار پژوهش. 52
چگونگي جمع اوري اطلاعات. 53
تجزيه و تحليل داده ها. 54
فصل چهارم :تجزيه و تحليل داده ها
آمار توصيفي. 56
بخش دوم : آمار استنباطي. 60
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
بحث و نتيجه گيري. 64
محدوديت پژوهشي. 65
پيشنهادات. 66
فهرست منابع. 67