پايان نامه بررسي رابطه آگاهي از راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي
و باورهاي هوشي با انگيزش پيشرفت دانشجويان دانشگاه آزاد
فهرست مطالب
۱- ۱- مقدمه
۱- ۲- بيان مسأله پژوهش
۱- ۳- اهميت و ضرورت انجام پژوهش
۱- ۵- اهداف پژوهش
۱- ۵- ۱- هدف اصلي
۱- ۵- ۲- اهداف فرعي
۱- ۶- سؤالات پژوهش
۱- ۷- فرضيههاي پژوهش
۱- ۸- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصي
۱-۸- ۱- تعاريف مفهومي
۱- ۸- ۱- ۱- يادگيري خودتنظيمي
۱- ۸- ۱- ۲- باورهاي هوشيپ
۱-۸-۸-۳- انگيزش پيشرفت
۱- ۸- ۲- تعاريف عملياتي
۱- ۸- ۲- ۱- يادگيري خودتنظيمي
۱- ۸- ۲- ۲- باور هاي هوشي
۱- ۸- ۲- ۳- پيشرفت تحصيلي
۱-۹-مدل مفهومي پژوهش
فصل دوم
چارچوب نظري و پيشينه پژوهش
۲- ۱- مقدمه
۲- ۲- مباني نظري پژوهش
۲- ۲- ۱- نظريه هاي يادگيري
۲- ۲- ۱- ۱- نظريههاي رفتاري
۲- ۲- ۱- ۱- ۱- نظريه شرطيسازي كلاسيك
۲- ۲- ۱- ۱- ۲- نظريه كوشش و خطا
۲- ۲- ۱- ۱- ۳- نظريه شرطيسازي كنشگر
۲- ۲- ۱- ۲- نظريههاي شناختي
۲- ۲- ۱- ۲- ۱- نظريه يادگيري گشتالت
۲- ۲- ۱- ۲- ۲- نظريه يادگيري معنيدار كلامي
۲- ۲- ۱- ۲- ۳- نظريه اجتماعي – شناختي
۱- ۲- ۱- ۲- ۴- اصل يادگيري خودتنظيمي
۲- ۲- ۱- ۲- ۵- راهبردهاي يادگيري خودتنظيم
۲- ۲- ۱- ۲- ۵- ۱- راهبردهاي شناختي
۲- ۲- ۱- ۲- ۵- ۲- راهبردهاي فراشناختي
۲- ۲- ۱- ۲- ۶- رابطه ي يادگيري خودتنظيم و پيشرفت يادگيري
۲- ۲- ۲- باورهاي هوشي
۲- ۲- ۲- ۱- تعريف باور در رويكرد شناختي- اجتماعي
۲- ۲- ۲- ۱- ۱- نظريه ذاتي
۲- ۲- ۲- ۱- ۲- نظريه افزايشي
۲- ۲- ۲- ۱- ۳- پيامدها
۲- ۲- ۲- ۲- قدرت پيش بيني باورهاي خودكارآمدي
۲- ۲- ۲- ۳- گرايش هاي فكري
۲- ۲- ۲- ۴- تعاريف گرايش هاي فكري
۲- ۲- ۲- ۵- تعاريف ديگر وابسته هاي گرايش هاي فكري
۲- ۲- ۲- ۶- نياز به شناخت
۲- ۲- ۲- ۷- نياز به خاتمه
۲- ۲- ۳- انگيزه پيشرفت
۲- ۲- ۳- ۲- منشأ انگيزه پيشرفت
۲- ۲- ۳- ۴- تأثيرات اجتماعي شدن
۲- ۲- ۳- ۵- تأثيرات شناختي
۲- ۲- ۳- ۶- تأثيرات رشدي
۲- ۲- ۳- ۷- الگوي اتكينسون
۲- ۲- ۳- ۸- نظريه مك كللند
۳- ۲- ۳- ۹- انگيزه پيشرفت و ويژگيهاي افراد با انگيزه پيشرفت بالا
۲- ۲- ۳- ۱۰- آموزش انگيزه پيشرفت
۲- ۳- پيشينه پژوهش
۲- ۳- ۱- پژوهش هاي انجام شده در داخل كشور
۲- ۳- ۲- پژوهش هاي انجام شده در خارج كشور
فصل سوم
روش انجام پژوهش
۳- ۱- مقدمه
۳- ۲- روش شناسي پژوهش
۳- ۳- متغيرهاي مورد بررسي
۳- ۴- ابزارهاي پژوهش
۳- ۴- ۱- پرسشنامه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي(MSLQ)
۳- ۴- ۳- پرسشنامه باورهاي هوشي
۳- ۴- ۴- انگيزش پيشرفت
۳- ۵- جامعۀ مورد مطالعه
۳- ۶- نمونۀ مورد مطالعه
۳- ۷- روش نمونه گيري
۳- ۸- روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها
فصل چهارم
تجزيه و تحليل داده
۴- ۱- مقدمه
۴- ۲- آمار توصيفي
۴- ۳- آزمون فرضيهها
فصل پنجم
بحث و نتيجه گيري
۵- ۱- مقدمه
۵- ۲- بررسي سوالات و فرضيه ها
۵- ۳- محدوديت ها
۵-۴- پيشنهادات پژوهشي
۵- ۵- پيشنهاد كاربردي
منابع فارسي
منابع لاتين
ضمائم
پرسشنامه باورهاي هوشي
آزمون انگيزه پيشرفت هرمنس
۱- ۱- مقدمه
امروزه تقريبا همه كساني كه طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جاي دنيا از آموزش و پرورش شروع مي كنند عدم آگاهي به روش هاي تعليم و تربيت موجب زيان هاي زيادي خواهد شد. ما در مدارس و دانشگاه انديشه ها را آموزش مي دهيم اما چگونگي انديشيدن و چگونه يادگرفتن را آموزش نمي دهيم. يادگيرندگان از معلومات اشباع مي شوند اما انگيزه آموختن از آنها گرفته مي شود. نمره هاي خوب مي گيرند، اما احساس ارزش و خودباوري ندارند. مدارس ما كودكاني با انگيزه دروني، كنجكاو و خود انگيخته از خانواده ها به امانت مي گيرند اما افرادي بي انگيزه كه احساس ارزشمندي و خودباوري نمي كنند، از مدارس و دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند.
انگيزه مهم ترين پيش نياز و قلب يادگيري است و يادگيري هدف آموزش است (بيابانگرد،۱۳۸۴). انگيزه پيشرفت يكي از مهم ترين انگيزه هاي هر فردي است كه براي نخستين بار موراي آن را مطرح كرد. به طوركلي، انگيزه پيشرفت را مي توان ميل فردي به برتريداشتن، موفقيت و وظايف دشوار و انجام آ نها بهتر از ديگران تعريف كرد (چن، ۲۰۰۷). انگيزه پيشرفت داراي ابعاد دروني و بيروني است كه رفتار فرد را هدايت مي كند و تحت تأثير قرار مي دهد (دسي و رايان،۲۰۰۰)انگيزه دروني را انگيز هاي تعريف كرده اند كه از خود فرد سرچشمه مي گيرد و نتيجه آن لذت بردن از فرايند افزايش شايستگي فرد در ارتباط با وظايف دانشگاهي و تحصيلي است. دانشجوياني كه به طور دروني برانگيخته مي شوند فعاليت هايي مانند يادگيري، انجام وظايف و موفقيت را براي احساس خشنودي دروني خود انجام مي دهند. از سوي ديگر، انگيزه بيروني انگيز ه اي است كه به منظور دريافت يا اجتناب از دريافت چيزي هدايت مي شود. دانشجويان با انگيزه دروني براي رضايت فردي تلاش مي كنند، در حالي كه دانشجويان با انگيزه بيروني براي كسب نمره مطلوب يا دريافت پاداشهايي مانند جايزه در تلاشند (پورآتشي و همكاران، ۱۳۹۳).
يكي از عواملي كه مي تواند بر انگيزه دانش آموزان تاثير داشته باشد يادگيري است. در نظريه شناختي اجتماعي، نوع يادگيري كه اصطلاحاً يادگيري خود تنظيمي ناميده مي شود، يادگيري را هم از بعد آموزشي و هم از بعد پرورشي مدنظر قرار داده است. شانك (۲۰۰۵) خودتنظيمي را چنين تعريف مي كند : فرد خود تنظيم، تفكرات، احساسات و اعمالش را فعالانه و بطور نظام مندي براي رسيدن به اهدافش جهت مي دهد. از اين تعريف روشن مي شود كه فرد به سمت اهداف خود، جهت گيري مي كند، تفكرات، احساسات و
اعمال خود را به منظور كسب اين اهداف شكل مي دهد و بطور نظام مند به سمت اين اهداف حركت مي كند (سليمان نژاد، ۱۳۸۶).
زيمرمن(۲۰۰۰) راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي را نوعي يادگيري تعريف كرد، كه در آن دانش آموزان به جاي آن كه براي كسب مهارت و دانش بر معلمان، والدين يا ديگر عوامل آموزشي تكيه كنند، شخصا كوشش هاي خود را شروع و هدايت مي كنند(مونتالو، ۲۰۰۴).خود تنظيمي سه ويژگي اساسي دارد شامل:
۱٫ آگاهي از تفكر؛ شامل انديشيدن و تحليل موثر فرد از عادت هاي خود است.۲٫ كاربرد راهبردها؛ شامل خزانه روبه رشد راهبردهاي فرد براي يادگيري، مطالعه، كنترل هيجانات و پيگيري اهداف اين راهبردها است.۳٫انگيزش مداوم؛ اشاره به انتخاب و تلاش مداوم در فرايند يادگيري دارد (خاني، باقري و دانشيار، ۱۳۹۲). از جمله عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي ميتوان از عوامل انگيزشي و شناختي نام برد. الگوي دوئك (۲۰۰۰) كه مبتني بر رويكردي شناختي اجتماعي است به بررسي رابطه اين عوامل با پيشرفت تحصيلي مي پردازد. در اين الگو، باورهاي هوشي و اهداف پيشرفت مورد توجه اند. باورهاي هوشي شامل بر باور هوشي افزايشي و باور هوشي ذاتي اند. باور هوشي افزايشي به اين مطلب اشاره دارد كه هوش كيفيتي انعطاف پذير و قابل افزايش است. در مقابل، باور ذاتي، هوش را كيفيتي ثابت و غيرقابل افزايش مي داند. دانش آموزاني كه داراي باور هوشي افزايشي هستند بر بهبود شايستگي هايشان و اكتساب دانش جديد تأكيد دارند و براي غلبه بر ناكامي ها و شكست هاي گذشته تلاش مي كنند. ولي دانش آموزان داراي باور هوشي ذاتي، بر دستيابي به عملكرد خوب تمركز مي كنند و براي غلبه بر مشكلات حداقل تلاش را به خرج مي دهند. به عقيده دوئك (۲۰۰۰)، باورهاي هوشي عوامل جانبي رفتار هستند و مستقيماً بر عملكرد تأثير نمي گذارند.با توجه به مطالب بيان شده، نياز به مطالعه رابطه ميان راهبرد يادگيري خودتنظيمي و باورهاي هوشي با پيشرفت تحصيلي احساس مي شود. بنابراين هدف از انجام اين پژوهش «بررسي رابطه آگاهي از راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و باورهاي هوشي با انگيزش پيشرفت دانشجويان دانشگاه آزاد كرمانشاه در سال ۹۴-۹۳» مي باشد.