بررسي ادله ي تقليد از ديدگاه مذاهب خمسه
پايان نامه كارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي بررسي ادله ي تقليد از ديدگاه مذاهب خمسه چكيده بحث تقليد عامي از فقيه يكي از مباحث با سابقه و اساسي علم فقه به شمار مي آيد البته دانشمندان اصول به مناسبت در اصول فقه از آن بحث مي كنند، |
![]() |
دسته بندي | فقه و حقوق اسلامي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 387 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 108 |
پايان نامه كارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي
بررسي ادله ي تقليد از ديدگاه مذاهب خمسه
چكيده:
بحث تقليد عامي از فقيه يكي از مباحث با سابقه و اساسي علم فقه به شمار مي آيد . البته دانشمندان اصول به مناسبت در اصول فقه از آن بحث مي كنند، كه بر اساس آن تقليد در اصول دين جايز نبوده ولي در فروع دين جايز و در شرايطي واجب است . ما اعتقاد داريم كه تقليد فرد عامي از مجتهد به دليل تخصصي بودن مسائل شرعي، و عدم امكان تحصيل و تحقيق براي عموم مردم و بخاطر دغدغه معيشتي و ساير موارد، واجب است و سير تقليد در ميان شيعه را در مرحله اي توضيح داده
و گفته ايم كه تقليد در مذهب شيعه از عصر امامان بدليل عوامل متعددي از جمله عدم دسترسي به امامان و تقيه و رازداري براي حفظ دين و دينداران و پديد آمدن مشكلات شخصي و ابلاغ پيام دين و آموزش احكام آغاز شد . امّا موضوع سير تقليد در ميان اهل سنت به علت فراز و نشيبهايي كه داشته به چند مرحله تقسيم شده است. اوّ لين مرحله آن به زمان خلفا و صحابه بر مي گردد كه مردم براي شناخت مسائل شرعي به آنان رجوع مي كردند
در مرحله دوّم كه مرحله بروز مذاهب فقهي بود بعلّت افزايش تعداد راويان احاديث و ظهور اشخاص برجسته علمي در مناطق گوناگون هر يك مذهبي را از نظر فقهي پايه ريزي كردند . اين تعدد مذاهب باعث شد اختلافاتي بوجود آيد . و چه بسا بر پايه يك مذهب عقدي باطل و بنابر مذهب ديگر همان عقد صحيح بود ،همين عامل باعث شد باب اجتهاد بسته شود . تنها از چهار مذهب اهل سنت مالكي، حنفي، حنبلي و شافعي كه در قرن هفتم هجري قمري رسميت يافت مردم تقليد مي كردند و در قرن حاضر دوباره اجتهاد و تقليد به مرحله اوج مجدد خود رسيد و برخي از عالمان اهل سنت به استناد اجماع مسلمين مبني بر جواز تقليد هر يك از صحابه در چهار مذهب را اعلام كردند و گفتند هر كس مي تواند از هر يك از ائمه مذاهب تقليد بكند .
مقدمه
انسان در همه گزينش هاي خويش و براي رسيدن به مقصود، بايد از آگاهي لازم برخوردار گردد و با كسب علم و معرفت و تحقيق و بررسي ، راه و رسم زندگي فردي ، اجتماعي ، دنيوي و اخروي خويش را مشخص سازد ؛ و چون استعدادها، توانايي ها و آگاهي ها او محدود است و نمي تواند در همه رشته ها و فنوني لازم، تخصص كافي بدست آورد، ناچار است از نظرات ديگران پيروي كند .
بنا بر اين ، براي تكامل فرد و جامعه و سامان گرفتن نظام رفتاري و اعتقادي انسان، تقليد ضرورتي اجتناب ناپذير است . در پرتو تقليد و پيروي از متخصصان و عالمان در هر فن و علمي ، در جامعه انساني و اسلامي، قانون و حق حاكم مي گردد و بي نظمي و هرج ومرج طلبي از جامعه رخت بر مي بندد ، و هر كس در فن و تخصصي كه به او مربوط نيست دخالت و اظهار نظر نمي كند . با توجه به اين امر مهم قرآن كريم مي فرمايد: فَسئَلُوا أَهلَ الذَّكرِ إِن كُنتُم لا تَعلَمُونَ .
حال با توجه به اينكه انسان بسياري از آگاهي ها و رفتارهاي خود را از طريق تقليد فرا مي گيرد ، وجود الگوي شايسته، بهترين راه كار براي كسب آموزه هاي رفتاري و عملي به شمار مي رود . از اين جهت خداوند بر ما منت نهاد و وجود مقدس خاتم پيامبران (ص) و جانشينان معصوم ايشان را به ما ارزاني داشت ، تا اين الگوي متعالي و شايسته افق هاي بلند حيات مادي و معنوي را به روي ما بگشايند و بسان خورشيدي فروزان ، روشنگر راه كساني باشند كه در طريق سعادت وي تكامل بر مي دارند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده 1
مقدمه 3
پيشينه تحقيق 5
اهداف موضوع 9
مسئله تحقيق 9
فرضيه تحقيق 9
روش تحقيق 10
فصل اول: كليات و مفاهيم و تاريخچه 11
1-1مباحثي پيرامون تقليد 12
1-2 تاريخچه موضوع : 13
1-3 مساله تقليد: 19
1-4 مجتهد: 20
1-5 احتياط: 20
1-6 تعريف تقليد از نظر لغت: 21
1-7 تعريف اصطلاحي تقليد: 22
1-8 دعوت قرآن به تقليد: 25
1-9 تقليد از ديدگاه روان شناسان و جامعه شناسان: 26
1-10 انواع تقليد: 27
1-10-1 تقليد جاهل از جاهل 27
1-11 گونه هاي تقليد كوركورانه و ناصحيح: 28
1-11-1 تقليد از رسوم و آداب ناپسند گذشتگان. 28
1-11-2 تقليد براي كسب شهرت و اعتبار: 29
1-11-3 تقليد در راستاي منافع حزبي و جناحي: 30
1-10-2 تقليد عالم از جاهل: 31
1-10-3 تقليد عالم از عالم: 31
1-10-4 تقليد جاهل از عالم: 31
1-12 تقليد صحيح و نقش شرايط پيراموني در آن: 32
فصل دوم: بررسي ادله موافقان ومخالفان تقليد 36
2-1 بخش يك :ادله موافقان تقليد 37
2-1-1 سيره عقلاء: 37
2-1-2 دليل عقلي: 38
2-1-3 دليل قرآني : 40
2-1-3-1 آيه نفر: 40
2-1-3-2 آيه ذكر: 42
2-1-3-3 آيه كتمان: 45
2-1-3-4 آيات نهي از پيروي از ظن و گمان: 47
2-1-4 دليل روايي : 48
2-1-5 اجماع : 50
2-1-6 سيره مسلمين: 52
بخش دوم:ادله مخالفان تقليد 55
2-2 ادله مخالفان تقليد 55
2-2-1 مخالفين از اهل سنت : 55
2-2-2 مخالفين از شيعه (اخباريون) 56
2-2-3 تقليد در اصل دين 60
فصل سوم: شرايط مرجع تقليد 63
3-1 شرايط مرجع تقليد 64
3-1-1 شرط اول: بلوغ 64
3-1-2 شرط دوم: عقل 65
3-1-3 شرط سوم: ايمان 66
3-1-4 شرط چهارم: عدالت 68
3-1-5 شرط پنجم: رجوليت (مرد بودن): 69
3-1-6 شرط ششم: طهارة المولد (حلال زاده بودن) 70
3-1-7 شرط هفتم- حيات (زنده بودن) 72
3-8 ادله اشتراط حيات: 73
3-8-1 اصالت عدم جواز تقليد از ميّت 73
3-8-2 شهرت ،بلكه اجماع بر عدم جواز تقليد از ميّت 73
3-9 ادله قائلين بعدم اعتبار حيات در مفتي: 75
3-9-1 تمسك به اطلاق ادله لفظيه 75
3-9-2 بناء عقلا 76
3-9-3 استصحاب 77
3-10 اعلم بودن مجتهد: 84
3-11 ادله قائلين به وجوب تقليد از شخص اعلم 85
3-11-1 اجماع منقول: 85
3-11-2 دليل عقلي: 85
3-11-3 سيره عقلا: 86
3-11-4 اقربيت فتواي اعلم به واقع: 86
3-12 ادله قائلين به عدم وجوب تقليد از مجتهد اعلم: 86
3-12-1 اطلاق ادله لفظيه: 86
3-12-2 سيره متشرعه: 87
3-12-3 لزوم عسر و حرج: 87
3-12-4 بناء عقلاء 89
نتيجه گيري و پيشنهادات 92
نتيجه گيري 93
پيشنهاد: 96
منابع فارسي: 98
منابع عربي: 99