پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان دختر 12-17 ساله شهرستان انديمشك

۸ بازديد
پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان دختر 12-17 ساله شهرستان انديمشك

دانلود پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان دختر 1217 ساله شهرستان انديمشك

دانلود پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان  دختر 12-17 ساله  شهرستان انديمشك

دانلود پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان  دختر 1217 ساله  شهرستان انديمشك
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 2220 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 130

دانلود پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان  دختر 12-17 ساله  شهرستان انديمشك

اين پايان نامه  با فرمت Word بوده و قابل ويرايش است و همچنين آماده پرينت مي باشد.

مقدمه

دوره نوجواني از نظر سلامت جسماني، رواني و اجتماعي يكي از حساس‌ترين، مهم‌ترين و سرنوشت سازترين دوران‌هاي زندگاني انسان‌ها مي‌باشد اگر نوجوان اين دوره را با موفقيت سپري نمايد، آينده‌اي موفق‌تر و سالم‌تر خواهدداشت و به عكس در صورت كم توجهي والدين و معلمين به اين دوران و بحران‌هاي موجود خسارت عظيمي بر نوجوانان و جامعه وارد خواهد آمد. بررسي‌ها نشان داده است كه اگر آگاهي و اطلاعات لازم در خصوص ويژگي‌ها، فشارها و مشكلات دوره نوجواني براي افراد (نوجوانان، والدين، دوستان) از طرق مختلف داده شود، اين دوره براي آينده سازان شفاف‌تر و روشن‌تر خواهد شد.از طرفي، ارزش هاي نوجوانان در طول زمان، دچار تغييرات وسيعي مي شوند. داشتن ارزش هاي معنوي اخلاقي از جمله نيازهاي اساسي نوجوانان امروزي است.رشد سريع در نوجواني باعث مي شود، نوجوان بتواند درباره مسائل اخلاقي، ارزشي، و ديني فكر يا قضاوت كند. او نسبت به دوره كودكي، درگيري بيشتري با مسائل اخلاقي و ارزشي پيدا مي كند. نوجوان، از يك طرف به ظرفيت هاي تازه اي در فهم ارزش هاي اخلاقي و ديني دست مي يابد و از طرف ديگر، از تجربه كافي براي برخورد با مسائل پيچيده برخوردار نيست . در مورد رشد اخلاقي گفته شده است كه ؛ «رشد اخلاقي در برگيرنده آن دسته از قوانين و مقررات  اجتماعي است كه تعيين مي كند انسانها در رابطه با ديگر مردم چگونه بايد رفتار كنند».(لطف آبادي،1385)

از نظر روانشناسان اين قوانين مشتمل بر سه جنبه اساسي شناختي، عاطفي، و رفتاري هستند كه تبيين آنها و چگونگي روابطشان با يكديگر و تأثيري كه در فرايند دروني سازي دارند، محور بحث هاي روان شناختي است.

اين تعريف با اينكه تا اندازه اي ماهيت رشد اخلاقي را روشن مي كند، ويژگيهاي مشخص كننده و امتياز بخش آن را در ميان بخشهاي ديگر چندان روشن نمي كند. براي روشن شدن معناي دقيق رشد اخلاقي چند نكته را بايد مورد توجه  قرار داد: 1) اختيار و عمد در كارهاي اخلاقي؛ 2) ارتباط با حالات رواني و كمال دروني. اگرچه حال در فرهنگ هاي مختلف در مورد  خوب و بدهاي اخلاقي كه از جهان بيني ها و اهداف مختلف آنها نشأت مي گيرد، تفاوتهايي نيز يافت مي شود؛ اما در هر صورت، در بسياري از جوامع، يكي از مهمترين وظايف فرهنگي آشنا سازي كودك با قوانين اخلاقي و كردار خوب و بد است. همه كم و بيش از كودكان انتظار دارند كه اين قوانين را فرا بگيرند و به كار بندند؛ از رعايت آنها خرسند شوند و هنگام سرپيچي از آنها در خود احساس گناه كنند. ارزش هاي نوجوانان در طول زمان، دچار تغييرات وسيعي مي شوند. داشتن ارزش هاي معنوي اخلاقي ازجمله نيازهاي اساسي نوجوانان امروزي است (لطف آبادي،1385).

 

از سوي ديگر رفتار اخلاقي افزون بر توانايي استدلال در ارتباط با معماهاي اخلاقي، به عوامل متعدد ديگري نيز بستگي دارد. دو عامل مهم در اين زمينه عبارتند از : توانايي توجه به پيامد هاي دراز مدت اعمال خود ( به جاي توجه يه پاداش هاي فوري) و توانايي هاي كنترل رفتار خود.كنترل اوليه كودك خردسال بر رفتار خود عمدتاً از طريق عوامل اجتماعي بيروني و بلا فصل، از قبيل حضور مراجع قدرت يا ترس از تنبيه برقرار مي شود در حقيقت ارزشهاي اخلاقي در جنبه خارجي رويدادها و درنياز هاي مادي جستجو مي شوند نه در افراد. اما در سنين بالاتر به نظر مي رسد كه كنترل رفتار كودك بطور فزاينده اي با معيار هاي دروني شده رفتار كه به خويشتنداري در غياب مهارتهاي خارجي منتهي مي شوند بر قرار مي گردد. (لطف آبادي،1380)

 

فصل اول

كليات

1-1) مقدمه

1-2) بيان مسئله

1-3) ضرورت و اهميت مسئله

1-4) هدف پژوهش

1-5) فرضيه هاي پژوهش

1-6) تعريف اصطلاحات و مفاهيم

فصل دوم – ادبيات و پيشينه پژوهش

2-1) رشد اخلاقي

2-1-2) عوامل مؤثر در رشد اخلاقي نوجوانان

2-1-3 ) چگونگي تغيير رشد اخلاقي كودكان

2-1-4) رشد ارزش ها در نوجوانان

2-1-5) نظريات و تئوري هاي مختلف رشد اخلاقي

1) نظريه‌ عقايد و رفتار اخلاقي

2) الگوهاي رشدي- شناختي

3) نظريه‌هاي محيطي - يادگيري

4) ديدگاه قوم شناسي

5) نظريه ژان پياژه[1]

6) نظريه رشد اخلاقي لارنس كلبرگ[2]

2-2) هويت

2-2-1) انواع هويت و عوامل مؤثر بر آن

2-2-2) شكل‌گيري هويت

2-9) نظريه‌هاي مربوط به هويت

1) نظريه اريكسون

2) نظريه جيمز مارسيا

الف) هويت آشفته يا سر در گم (پراكندگي هويت ) 

ب) هويت زود شكل گرفته

ج) هويت به تعويق افتاده ( هويت تاخيري )

2-3) سلامت روان :

2-3-1) ماهيت سلامت رواني

2-3-2) عوامل موثر در تامين سلامت روان

2-3-3) اصول اوليه سلامت رواني:

   الف) احترام به شخصيت خود و ديگران:

ب) شناخت محدوديت هاي خود و ديگران:

ج)پي بردن به علل رفتار:

   د) درك اينكه رفتار، تابع تماميت فرد است:

ه) شناسايي احتياجات اوليه ا ي كه سبب ايجاد رفتار و اعمال انسان مي گردد:

2-3-4) تئوري هاي سلامت روان

1) نظريه ي زيگموند فرويد:

2) نظريه ي آدلر[3]:

3) نظريه ي ساليون[4]:

4) نظريه ي كارل راجرز[5]:

5) نظريه ي آلبرت اليس[6]:

6) نظريات نوين مبتني بر شناخت درماني:

7) نظريه ي ويليام گلاس[7] :

8) نظريه ي اسكنير[8]:

2-4) پيشينه پژوهش

2-4-1) پيشينه خارجي تحقيق

2-4-2) پيشينه داخلي تحقيق

فصل سوم

ابزار و روش پژوهش

3-1) مقدمه

3-2) جامعه آماري

3-3) نمونه آماري

3-4) روش نمونه گيري

3-5) روش تحقيق

3-6) شيوه جمع آوري اطلاعات

3-7) ابزار اندازه گيري

3-7-1) آزمون رشد اخلاقي - روايتي[9]

الف) نحوه نمره گذاري مقياس DIT

ب) پاياني مقياس DIT

3-7-2) آزمون هويت يابي بنيون –آدامز :

الف) روش نمره گذاري :

ب) اعتبار و پايايي آزمــون بنيون ـ آدامز (1986 )

3-7-2) آزمون سلامت روان 28ماده اي گلدبرگ وهيلر[10](GHQ)

الف) روايي پرسشنامه سلامت روان

ب) نحوه اجرا و نمره گذاري پرسشنامه سلامت روان

3-8) شيوه اجراي پژوهش

3-9) روش تجزيه وتحليل داده ها

فصل چهارم

تجزيه و تحليل

مقدمه :

4-2) يافته هاي توصيفي:

نمـودار 4-1 : توزيع فراواني سلامت روان آزمودنيها

جدول 4-2 : توزيع فراواني و درصد هويت يابي آزمودنيها 

جدول 4-2 : توزيع فراواني و درصد هويت يابي آزمودنيها 

جدول 4-3 : توزيع فراواني و درصد رشد اخلاقي آزمودنيها 

نمـودار 4-3 : توزيع فراواني رشد اخلاقي آزمودنيها

4-3 ) يافته هاي مربوط به فرضيه‌ هاي اصلي و فرعي پژوهش :

فرضيه‌ اصلي پژوهش :    

فرضيه‌ فرعي اول پژوهش :

فرضيه‌ فرعي دوم پژوهش :

فرضيه‌ فرعي سوم پژوهش :

فصل پنجم

نتيجه و پيشنهادات

5-1) نتيجه

فرضيه‌ اصلي پژوهش :     

فرضيه‌ فرعي اول پژوهش :

فرضيه‌ فرعي دوم پژوهش :

فرضيه‌ فرعي سوم پژوهش :

5-2) پيشنهادات

5-3) محدوديت ها

منابع

منابع و مأخذ

منابع لاتين

ضمائم

پرسشنامه هويت بنيون – آدامز

پرسشنامه رشد اخلاقي DIT

دانلود پايان نامه تعيين ارتباط بين هويت يابي و رشد اخلاقي با سلامت روان در نوجوانان  دختر 12-17 ساله  شهرستان انديمشك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.