پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز
پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 1004 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 175 |
پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز
چكيده
هدف از اين پژوهش، بررسي كيفيت خدمات دو سويه بين توليدكننده و تأمينكنندگان در شركت روغن نباتي نرگس شيراز است. از نظر هدف كاربردي و از نظر ماهيتي پيمايشي- تحليلي است. براي دستيابي به هدف پژوهش، شركت روغن نباتي نرگس شيراز و تأمينكنندگان آن براي جامعهآماري انتخاب شدند. نمونه آماري در اين پژوهش، شامل: 10 مورد از تأمينكنندگان شركت روغن نباتي و 60 نفر از مديران (30 نفر از مديران و كارشناسان خريد شركت روغن نباتي نرگس شيراز و 30 نفر از مديران و كارشناسان فروش تأمينكنندگان) ميباشند. براي جمعآوري اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از شناسايي متغيرهاي اوليه شكافهاي كيفيت خدمات با استفاده از آزمون t تك نمونهاي، متغيرهاي مهم، انتخاب شدند و سپس به آزمودن فرضيههاي پژوهش، در مدل شكاف مستقيم و معكوس پرداخته شد. نتايج نشان داد در مدل شكاف مستقيم، شكاف ميان عملكرد مورد انتظار توليدكننده و عملكرد دريافتي آن، شكاف ميان عملكرد مورد انتظار توليدكننده و استنباط مديران تأمينكننده از انتظارات توليدكننده و شكاف ميان عملكرد واقعي تأمينكننده و عملكرد دريافتي توليدكننده معنادار و در مدل شكاف معكوس تنها شكاف ميان عملكرد مورد انتظار تأمينكننده و عملكرد دريافتي آن معنادار شدند. پس از اولويتبندي متغيرها درون شكافها با استفاده از روش آنتروپي شانون به تعيين روابط ميان شكافها با استفاده از معادلات تفسيري- ساختاري پرداخته شده است.
كلمات كليدي: كيفيت خدمات، زنجيره تأمين، معادلات ساختاري تفسيري، توليدكننده، تأمين كننده
مقدمه
براي چندين دهه، كيفيت خدمات يك حوزه اصلي جذاب بوده است. رابطه كيفيت خدمات با عملكرد كسب و كار، كاهش هزينه، رضايت مشتريان، وفاداري مشتريان و سودآوري اثبات شده است (عليمحمدلو و همكاران، 1389: 24). اگر چه كيفيت خدمات در گذشته توسط محققين زيادي از ديدگاه مختلف بررسي شده است، بيشتر اين مطالعات بر روي سازمانهاي خدماتي تأكيد داشتند و به زنجيره تأمين توجهي نداشتند. نيكس نشان داد كه يك توافق عمومي در مورد اهميت كيفيت خدمات در زنجيره تأمين وجود دارد، ولي اين موضوع كمتر مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته است (عليمحمدلو و همكاران، 1389: 25). ست و همكاران[1] بيان ميكنند كه نياز است تا مطالعاتي عميقتر و جامعتر در تمام عملياتهاي مرتبط با تحويل كالا و خدمات صورت بگيرد (ست و همكاران، 2006: 571).
[1]- Seth, et al
قسمتي از متن
در دنياي امروزي، بقا براي شركت¬هايي كه جدا از تأمين¬كنندگان و ديگر شركاي تجاري فعاليت مي¬كنند، مشكل است. از آنجايي كه شركت روغن نباتي شيراز همواره به دنبال كسب هر چه بيشتر رضايت و وفاداري مشتريان و ارائه با كيفيت¬تر و ارزان¬تر محصولات و خدمات خود به مشتريان مي¬باشد. مديران شركت به اين نتيجه رسيدند كه به تنهايي نمي¬توانند از عهده اين امر برآيند. بنابراين بايد بر پايه يك اصل مشاركت با بهترين سازمان¬ها در صنعت مربوطه و در قالب يك زنجيره تأمين همكاري نمايند. در زنجيره تأمين همان¬گونه كه توليدكننده از تأمين¬كننده انتظار دارد، تأمين¬كننده نيز از توليدكننده انتظاراتي دارد و آنچه كه بهبود عملكرد زنجيره تأمين را به دنبال خواهد داشت. شناخت انتظارات عناصر زنجيره تأمين و كوشش براي تأمين آن است كه در اين صورت، هدف اصلي زنجيره تأمين كه رضايت مشتري نهايي است را به دنبال خواهد داشت.
كيفيت خدمات: كاملترين تعريف از كيفيت خدمات از سوي پاراسورامان و همكارانش ارائه شده است: «كيفيت خدمات شكلي از نگرش مرتبط با رضايت اما نه معادل با آن است كه از مقايسه ميان انتظارات مشتري از خدمات و عملكرد خدمات به دست ميآيد» (عطافر و شفيعي، 1385: 3).
زنجيره تأمين: زنجيره تأمين، شبكهاي از تسهيلات و مراكز توزيع است كه وظايف تهيه و تدارك مواد خام، تبديل آن به محصولات نهايي و واسطهاي و توزيع محصولات نهايي به مشتريان را انجام ميدهد. زنجيره تأمين در سازمانهاي توليدي و خدماتي وجود دارند. پيچيدگي زنجيره ممكن است از صنعتي به صنعت ديگر و از شركتي به شركت ديگر به شدت تغيير كند (فيض آبادي، 1382: 47).
تحليل شكاف: داراي مؤلفههاي استاندارد شدهاي است كه براي اندازهگيري انتظارات و ادراكات مشتريان درباره كيفيت خدمات به كار ميرود.
در نگرش سنتي، كيفيت محصولات در پرتو ويژگي¬ها و صفات فيزيكي آن از قبيل استحكام و قابل اعتمادبودن ارزيابي مي¬شود. ولي امروزه بسياري از شركت¬ها مفهوم كيفيت را مورد بررسي مجدد قرار داده¬اند. اين شركت¬ها متوجه شده¬اند كه مطلوب¬ترين و موفق¬ترين محصول در جهان اگر نيازها، خواسته¬ها و انتظارات مشتريان را برآورده نكند، ايده ال محسوب نمي¬شود. مشتريان به ما كمك مي¬كنند تا مناسب¬بودن را شناسايي كنيم و تنها كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه از آن¬ها نظرخواهي كنيم. تعريف كيفيت در چارچوب اين مفاهيم چنين است: "درجه¬اي كه يك محصول يا خدمت با انتظارات مشتري و مشخصات ارائه شده تطبيق دارد" (روستا، 1384: 248).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول. 1
كليات.. 2
1-1- مقدمه. 2
1-2- مسئله تحقيق.. 3
1-3- اهميت تحقيق.. 5
1-4- اهداف تحقيق.. 6
1-5- سؤالهاي تحقيق.. 7
1-6- محدوديتهاي تحقيق.. 7
1-7-كلمات كليدي تحقيق.. 8
فصل دوم. 9
ادبيات و پيشينه پژوهش... 10
2-1- مقدمه. 10
2-2- كيفيت خدمات.. 10
2-2-1- تعريف كيفيت.. 10
2-2-2- تعريف خدمت.. 13
2-2-3- كيفيت خدمات.. 16
2-2-4- مدل شكاف كيفيت خدمات.. 17
2-2-5- شكافهاي كيفيت خدمات.. 19
2-2-6- مدلهاي سنجش كيفيت خدمات.. 22
2-2-6-1- مدل سروپروف.. 22
2-2-6-2- روش تجزيه و تحليل اهميت- عملكرد. 23
2-2-6-3- مدل ادراكات- انتظارات- اهميت.. 23
2-2-6-4- مدل سروكوال. 24
2-3- زنجيره تأمين.. 25
2-3-1- تعريف زنجيره تأمين.. 26
2-3-2- مديريت زنجيره تأمين.. 28
2-3-2-1- تاريخچه پيدايش مديريت زنجيره تأمين.. 28
2-3-2-2- مفهوم مديريت زنجيره تأمين.. 29
2-3-2-3- مؤلفههاي مديريت زنجيره تأمين.. 30
2-3-2-4- عناصر مديريت زنجيره تأمين.. 33
2-3- كيفيت خدمات در زنجيره تأمين.. 35
2-4- پيشينه تجربي.. 36
2-4-1- پيشينه تجربي كيفيت خدمات در زنجيره تأمين خارج از ايران. 36
2-4-2- پيشينه تجربي كيفيت خدمات در زنجيره تأمين در ايران. 40
2-5- متغيرهاي اوليه كيفيت خدمات در زنجيره تأمين.. 44
فصل سوم. 47
روش تحقيق.. 48
3-1- مقدمه. 48
3-2- روش تحقيق.. 48
3-3- مدل نظري تحقيق.. 49
3-3-1- مدل تحقيق.. 50
3-4- فرضيههاي تحقيق.. 52
3-5- جامعه آماري.. 53
3-6- روش گردآوري اطلاعات.. 54
3-7- ابزار گردآوري اطلاعات.. 54
3-7-1- پرسشنامه و اجراي آن. 55
3-7-2- روايي.. 56
3-7-3- پايايي.. 58
3-8- ابزار تجزيه و تحليل. 60
3-8-1- آزمون كولموگروف- اسميرنوف.. 61
3-8-2- آزمون t تك نمونهاي.. 61
3-8-3- آزمون مقايسات زوجي.. 62
3-8-4- آزمون ويلكاكسون. 63
3-8-5- تكنيك آنتروپي شانون. 65
3-8-6- مدلسازي تفسيري- ساختاري (ISM) 66
3-8-6-1- تعيين متغيرهاي مورد استفاده در مدل. 66
3-8-6-2- به دست آوردن ماتريس ساختاري روابط دروني متغيرها (SSIM) 67
3-8-6-3- به دستآوردن ماتريس دستيابي.. 67
3-8-6-4- سازگاركردن ماتريس دستيابي.. 68
3-8-6-5- تعيين سطح و اولويت متغيرها 69
فصل چهارم. 70
تجزيه و تحليل دادهها 71
4-1- مقدمه. 71
4-2- نهاييسازي شاخصها براي شكاف مستقيم و معكوس.. 71
4-3- آزمون نرمالبودن متغيرها 75
4-4- آزمون فرضيههاي پژوهش... 77
4-4-1- آزمون فرضيهها و يافتههاي مدل شكاف مستقيمF (حالت پارامتريك) 78
4-4-2- آزمون فرضيهها و يافتههاي مدل شكاف مستقيمF (حالت ناپارامتريك) 95
4-4-3- آزمون فرضيهها و يافتههاي مدل شكاف معكوس R (حالت پارامتريك) 96
4-4-4- آزمون فرضيهها و يافتههاي مدل شكاف معكوس R (حالت ناپارامتريك) 110
4-5- اولويتبندي متغيرها در شكافها با استفاده از روش آنتروپي شانون. 111
4-5-1- اولويتبندي متغيرها در مدل شكاف مستقيم. 111
4-5-2- اولويتبندي متغيرها در مدل شكاف معكوس.. 115
4-6- مدل شكاف تركيبي.. 118
فصل پنجم. 126
بحث و نتيجهگيري و ارائه پيشنهاد. 127
5-1- مقدمه. 127
5-2- يافتههاي پژوهش... 127
5-3- پيشنهادهاي كاربردي با توجه به يافتههاي پژوهش... 130
5-4- پيشنهادهايي براي پژوهشهاي آينده 131
منابع. 132
منابع فارسي: 133
منابع غير فارسي: 137
پيوست.. 141
پيوست شماره 1- پرسشنامه تعيين اولويت متغيرها 142
پيوست شماره 2- پرسشنامه شكافهاي كيفيت خدمات توليدكننده 147
پيوست شماره 3- پرسشنامه شكافهاي كيفيت خدمات تأمينكنندگان. 151