پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

۱۴ بازديد
پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

دانلود پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 1004 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 175

پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

چكيده

هدف از اين پژوهش، بررسي كيفيت خدمات دو سويه بين توليدكننده و تأمين­كنندگان در شركت­ روغن نباتي نرگس شيراز است. از نظر هدف كاربردي و از نظر ماهيتي پيمايشي- تحليلي است. براي دستيابي به هدف پژوهش، شركت روغن نباتي نرگس شيراز و تأمين­كنندگان آن براي جامعه­آماري انتخاب شدند. نمونه آماري در اين پژوهش، شامل: 10 مورد از تأمين­كنندگان شركت روغن نباتي و 60 نفر از مديران (30 نفر از مديران و كارشناسان خريد شركت روغن نباتي نرگس شيراز و 30 نفر از مديران و كارشناسان فروش تأمين­كنندگان) مي­باشند. براي جمع­آوري اطلاعات از ابزار پرسش­نامه استفاده شده است. پس از شناسايي متغيرهاي اوليه شكاف­هاي كيفيت خدمات با استفاده از آزمون t تك نمونه­اي، متغيرهاي مهم، انتخاب شدند و سپس به آزمودن فرضيه­هاي پژوهش، در مدل شكاف مستقيم و معكوس پرداخته شد. نتايج نشان داد در مدل شكاف مستقيم، شكاف ميان عملكرد مورد انتظار توليدكننده و عملكرد دريافتي آن، شكاف ميان عملكرد مورد انتظار توليدكننده و استنباط مديران تأمين­كننده از انتظارات توليدكننده و شكاف ميان عملكرد واقعي تأمين­كننده و عملكرد دريافتي توليدكننده معنادار و در مدل شكاف معكوس تنها شكاف ميان عملكرد مورد انتظار تأمين­كننده و عملكرد دريافتي آن معنادار شدند. پس از اولويت­بندي متغيرها درون شكاف­ها با استفاده از روش­ آنتروپي شانون به تعيين روابط ميان شكاف­ها با استفاده از معادلات تفسيري- ساختاري پرداخته شده است.

كلمات كليدي: كيفيت خدمات، زنجيره تأمين، معادلات ساختاري تفسيري، توليدكننده، تأمين­ كننده

مقدمه

براي چندين دهه، كيفيت خدمات يك حوزه اصلي جذاب بوده است. رابطه كيفيت خدمات با عملكرد كسب و كار، كاهش هزينه، رضايت مشتريان، وفاداري مشتريان و سودآوري اثبات شده است (علي­محمدلو و همكاران، 1389: 24). اگر چه كيفيت خدمات در گذشته توسط محققين زيادي از ديدگاه مختلف بررسي شده است، بيشتر اين مطالعات بر روي سازمان­هاي خدماتي تأكيد داشتند و به زنجيره تأمين توجهي نداشتند. نيكس نشان داد كه يك توافق عمومي در مورد اهميت كيفيت خدمات در زنجيره تأمين وجود دارد، ولي اين موضوع كمتر مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته است (علي­محمدلو و همكاران، 1389: 25). ست و همكاران[1] بيان مي­كنند كه نياز است تا مطالعاتي عميق­تر و جامع­تر در تمام عمليات­هاي مرتبط با تحويل كالا و خدمات صورت بگيرد (ست و همكاران، 2006: 571).


[1]- Seth, et al

قسمتي از متن

در دنياي امروزي، بقا براي شركت¬هايي كه جدا از تأمين¬كنندگان و ديگر شركاي تجاري فعاليت مي¬كنند، مشكل است. از آنجايي كه شركت روغن نباتي شيراز همواره به دنبال كسب هر چه بيشتر رضايت و وفاداري مشتريان و ارائه با كيفيت¬تر و ارزان¬تر محصولات و خدمات خود به مشتريان مي¬باشد. مديران شركت به اين نتيجه رسيدند كه به تنهايي نمي¬توانند از عهده اين امر برآيند. بنابراين بايد بر پايه يك اصل مشاركت با بهترين سازمان¬ها در صنعت مربوطه و در قالب يك زنجيره تأمين همكاري نمايند. در زنجيره تأمين همان¬گونه كه توليدكننده از تأمين¬كننده انتظار دارد، تأمين¬كننده نيز از توليدكننده انتظاراتي دارد و آنچه كه بهبود عملكرد زنجيره تأمين را به دنبال خواهد داشت. شناخت انتظارات عناصر زنجيره تأمين و كوشش براي تأمين آن است كه در اين صورت، هدف اصلي زنجيره تأمين كه رضايت مشتري نهايي است را به دنبال خواهد داشت.

كيفيت خدمات: كامل­ترين تعريف از كيفيت خدمات از سوي پاراسورامان و همكارانش ارائه شده است: «كيفيت خدمات شكلي از نگرش مرتبط با رضايت اما نه معادل با آن است كه از مقايسه ميان انتظارات مشتري از خدمات و عملكرد خدمات به دست مي­آيد» (عطافر و شفيعي، 1385: 3).

زنجيره تأمين: زنجيره تأمين، شبكه­اي از تسهيلات و مراكز توزيع است كه وظايف تهيه و تدارك مواد خام، تبديل آن به محصولات نهايي و واسطه­اي و توزيع محصولات نهايي به مشتريان را انجام مي­دهد. زنجيره تأمين در سازمان­هاي توليدي و خدماتي وجود دارند. پيچيدگي زنجيره ممكن است از صنعتي به صنعت ديگر و از شركتي به شركت ديگر به شدت تغيير كند (فيض آبادي، 1382: 47).

تحليل شكاف: داراي مؤلفه­هاي استاندارد شده­اي است كه براي اندازه­گيري انتظارات و ادراكات مشتريان درباره كيفيت خدمات به كار مي­رود. 

در نگرش سنتي، كيفيت محصولات در پرتو ويژگي¬ها و صفات فيزيكي آن از قبيل استحكام و قابل اعتمادبودن ارزيابي مي¬شود. ولي امروزه بسياري از شركت¬ها مفهوم كيفيت را مورد بررسي مجدد قرار داده¬اند. اين شركت¬ها متوجه شده¬اند كه مطلوب¬ترين و موفق¬ترين محصول در جهان اگر نيازها، خواسته¬ها و انتظارات مشتريان را برآورده نكند، ايده ال محسوب نمي¬شود. مشتريان به ما كمك مي¬كنند تا مناسب¬بودن را شناسايي كنيم و تنها كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه از آن¬ها نظرخواهي كنيم. تعريف كيفيت در چارچوب اين مفاهيم چنين است: "درجه¬اي كه يك محصول يا خدمت با انتظارات مشتري و مشخصات ارائه شده تطبيق دارد" (روستا، 1384: 248).

فهرست مطالب

عنوان                               صفحه

فصل اول. 1

كليات.. 2

1-1- مقدمه. 2

1-2- مسئله تحقيق.. 3

1-3- اهميت تحقيق.. 5

1-4- اهداف تحقيق.. 6

1-5- سؤال­هاي تحقيق.. 7

1-6- محدوديت­هاي تحقيق.. 7

1-7-كلمات كليدي تحقيق.. 8

فصل دوم. 9

ادبيات و پيشينه پژوهش... 10

2-1- مقدمه. 10

2-2- كيفيت خدمات.. 10

2-2-1- تعريف كيفيت.. 10

2-2-2- تعريف خدمت.. 13

2-2-3- كيفيت خدمات.. 16

2-2-4- مدل شكاف كيفيت خدمات.. 17

2-2-5- شكاف­هاي كيفيت خدمات.. 19

2-2-6- مدل­هاي سنجش كيفيت خدمات.. 22

2-2-6-1- مدل سروپروف.. 22

2-2-6-2- روش تجزيه و تحليل اهميت- عملكرد. 23

2-2-6-3- مدل ادراكات- انتظارات- اهميت.. 23

2-2-6-4- مدل سروكوال. 24

2-3- زنجيره تأمين.. 25

2-3-1- تعريف زنجيره تأمين.. 26

2-3-2- مديريت زنجيره تأمين.. 28

2-3-2-1- تاريخچه پيدايش مديريت زنجيره تأمين.. 28

2-3-2-2- مفهوم مديريت زنجيره تأمين.. 29

2-3-2-3- مؤلفه­هاي مديريت زنجيره تأمين.. 30

2-3-2-4- عناصر مديريت زنجيره تأمين.. 33

2-3- كيفيت خدمات در زنجيره تأمين.. 35

2-4- پيشينه تجربي.. 36

2-4-1- پيشينه تجربي كيفيت خدمات در زنجيره تأمين خارج از ايران. 36

2-4-2- پيشينه تجربي كيفيت خدمات در زنجيره تأمين در ايران. 40

2-5- متغيرهاي اوليه كيفيت خدمات در زنجيره تأمين.. 44

فصل سوم. 47

روش تحقيق.. 48

3-1- مقدمه. 48

3-2- روش تحقيق.. 48

3-3- مدل نظري تحقيق.. 49

3-3-1- مدل تحقيق.. 50

3-4- فرضيه­هاي تحقيق.. 52

3-5- جامعه آماري.. 53

3-6- روش گردآوري اطلاعات.. 54

3-7- ابزار گردآوري اطلاعات.. 54

3-7-1- پرسش­نامه و اجراي آن. 55

3-7-2- روايي.. 56

3-7-3- پايايي.. 58

3-8- ابزار تجزيه و تحليل. 60

3-8-1- آزمون كولموگروف- اسميرنوف.. 61

3-8-2- آزمون t تك نمونه­اي.. 61

3-8-3- آزمون مقايسات زوجي.. 62

3-8-4- آزمون ويلكاكسون. 63

3-8-5- تكنيك آنتروپي شانون. 65

3-8-6- مدل­سازي تفسيري- ساختاري (ISM) 66

3-8-6-1- تعيين متغيرهاي مورد استفاده در مدل. 66

3-8-6-2- به دست آوردن ماتريس ساختاري روابط دروني متغيرها (SSIM) 67

3-8-6-3- به دست­آوردن ماتريس دستيابي.. 67

3-8-6-4- سازگاركردن ماتريس دستيابي.. 68

3-8-6-5- تعيين سطح و اولويت متغيرها 69

فصل چهارم. 70

تجزيه و تحليل داده­ها 71

4-1- مقدمه. 71

4-2- نهايي­سازي شاخص­ها براي شكاف مستقيم و معكوس.. 71

4-3- آزمون نرمال­بودن متغيرها 75

4-4- آزمون فرضيه­هاي پژوهش... 77

4-4-1- آزمون فرضيه­ها و يافته­هاي مدل شكاف مستقيمF (حالت پارامتريك) 78

4-4-2- آزمون فرضيه­ها و يافته­هاي مدل شكاف مستقيمF (حالت ناپارامتريك) 95

4-4-3- آزمون فرضيه­ها و يافته­هاي مدل شكاف معكوس R (حالت پارامتريك) 96

4-4-4- آزمون فرضيه­ها و يافته­هاي مدل شكاف معكوس R (حالت ناپارامتريك) 110

4-5- اولويت­بندي متغيرها در شكاف­ها با استفاده از روش آنتروپي شانون. 111

4-5-1- اولويت­بندي متغيرها در مدل شكاف مستقيم. 111

4-5-2- اولويت­بندي متغيرها در مدل شكاف معكوس.. 115

4-6- مدل شكاف تركيبي.. 118

فصل پنجم. 126

بحث و نتيجه­گيري و ارائه پيشنهاد. 127

5-1- مقدمه. 127

5-2- يافته­هاي پژوهش... 127

5-3- پيشنهادهاي كاربردي با توجه به يافته­هاي پژوهش... 130

5-4- پيشنهادهايي براي پژوهش­هاي آينده 131

منابع. 132

منابع فارسي: 133

منابع غير فارسي: 137

پيوست.. 141

پيوست شماره 1- پرسش­نامه تعيين اولويت متغيرها 142

پيوست شماره 2- پرسش­نامه شكاف­هاي كيفيت خدمات توليدكننده 147

پيوست شماره 3- پرسش­نامه شكاف­هاي كيفيت خدمات تأمين­كنندگان. 151

دانلود پايان نامه بررسي كيفيت خدمات دوسويه بين توليدكننده و تأمين كننده در شركت روغن نباتي نرگس شيراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.