بررسي ارتباط بين كم رويي و عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر در مدارس متوسطه شهرستان پارس آباد مغان
پايان نامه كارشناسي رشته روانشناسي عمومي بررسي ارتباط بين كم رويي و عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر در مدارس متوسطه شهرستان پارس آباد مغان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 782 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 85 |
پايان نامه كارشناسي رشته روانشناسي عمومي
بررسي ارتباط بين كم رويي و عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر در مدارس متوسطه شهرستان پارس آباد مغان
چكيده تحقيق:
تحقيق انجام شده با هدف بررسي رابطه كمرويي با عزت نفس در بين دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان پارس آباد مغان صورت گرفته و روش پژوهش حاضر از نوع همبستگي مي باشد كه با اسفاده از پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر وتتز،1984،به نقل از شهبازي، 1384)و آزمون عزت نفس كوپر اسميت (1967)انجام شده است جامعه آماري اين تحقيبق را دانش آموزان به تعداد 49 نفر پسر و 51 نفر دختر تشكيل مي دهند همچنين براي انتخاب نمونه از روش نمونه گيري تصادفي ساده شد. و براي تعيين ارتباط متغيير مستقل(كمرويي)و متغيير وابسته (عزت نفس) از تركيب همبستگي پيرسون و براي تعيين جنسيت بين دانش آموزان از آزمون Tمستقل استفاده شده است. نتايج يافته هاي تحقيق عبارتند از :
- بين كم رويي و عزت نفس در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان پارس آباد مغان رابطه معني دار وجود دارد.
- ميانگين عزت نفس بين دانش آموزان دختر و پسر متوسطه شهرستان پارس آباد مغان تفاوت معنادار وجود ندارد.
- ميزان كمرويي بين دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان پارس آبادمغان تفاوت معنا داري وجود دارد.
مقدمه
كمرويي يكي از مسائل مبتلا به جوانان و نوجوانان در جوامع كنوني است . مساله اي كه حتي آن را عامل عمده ي عقب ماندگي و شكست و ناكامي ايشان در مراحل مختلف زندگي بشمار آورده اند . هر كس ممكن است با موقعيتهاي ناخواسته و ناخوشايندي روبرو شود و آن گونه كه بايد و شايد نتواند با آنها مقابله كند و در نتيجه از نشان دادن واكنش مناسب و شايسته عاجز بماند . يا به سبب گرفتار شدن در هول و هراسي به دليل قادر به دفاع از حقوق فردي و اجتماعي خويش نشود و به سهولت در برابر حريف و مدعي سر تسليم فرود آورد و در آوردگاه حيات مغلوب و سرشكسته ، سر هم بر حق خويش را به رقيبان بسپارد . آيا بارها اتفاق نيفتاده كه به خود گفته باشيد : " اگر جرات داشتم چنين و چنان مي كردم و حقش را كف دستش مي گذاشتم كه ديگر به من توهين نكند ولي حيف " آري ، صد حيف كه كمرويي و حجب و حيا و يا بهتر بگوئيم ترس و تشويش بيهوده امكان هر تلاش و تقلائي را از شخص سلب مي كند و وي را به نوعي فلج روحي و جسمي دچار مي سازد . كمرويي را نمي توان يك عارضه ساز رواني قلمداد كرد زيرا از مجموعه اي از اختلالات و نابهنجاريهائي تشكيل مي شود كه گاهي ريشه و منشآ آن به دوران كودكي و تعليم و تربيت غلط والدين و مربيان كه هر گونه اعتماد به نفس را در فرزند و شاگرد خود از بين مي برند ، مي رسد . (ژان شارتيه ؛تالهوبراينه، 1369) .
عزت نفس از طرفي براي تمام افراد يكي از بزرگترين فضائل و سجاياي انساني است و از طرف ديگر محرك آدمي در اجراي ساير برنامه هاي اخلاقي و وظيفه شناسي نسبت به ديگران است .امروزه در اصلاح و درمان بسياري از اختلالات شخصيتي و رفتاري كودكان نظير كمرويي و لجبازي و پرخاشگري به عنوان اولين يا مهمترين گام به ارزيابي و پرورش احساس عزت نفس ، تقويت اعتماد به نفس و مهارت هاي فردي و اجتماعي آنان مي پردازند . اعتماد به نفس رويكرد و يا نگرشي است كه به فرد اجازه ميدهد تا برداشت هاي واقعي و در عين حال مثبتي از خود و موقعيت هاي خود داشته باشند . (عليخاني 1383) .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : كليات تحقيق |
|
مقدمه ....................................................................................................................................................... |
1 |
بيان مسأله .............................................................................................................................................. |
2 |
ضرورت و اهميت پژوهش................................................................................................................ |
3 |
اهداف پژوهش و فرضيه هاي تحقيق ........................................................................................... |
5 |
واژه ها و اصطلاحات ............................................................................................................................. تعاريف مفهومي....................................................................................................................................... كم رويي ..................................................................................................................................... عزت نفس .................................................................................................................................. تعاريف عملياتي ..................................................................................................................................... كم رويي ................................................................................................................................... عزت نفس ................................................................................................................................ |
6
|
فصل دوم: چارچوب نظري و پيشينه پژوهش |
|
بخش اول: مباني نظري پژوهش ........................................................................................ |
8 |
تعاريف كم رويي .................................................................................................................................... |
8 |
علل كمرويي ........................................................................................................................................... |
9 |
كمروي واقعي كيست؟ ......................................................................................................................... |
13 |
كمرويي چگونه بر افراد تاثير مي گذارد؟ ......................................................................................... |
14 |
ويژگيهاي افراد كمرو ............................................................................................................................ |
16 |
مفهوم كمرويي در بين روانشناسان و جامعه شناسان ................................................................... |
18 |
راه هاي پيشگيري از كمرويي در كودكان ....................................................................................... |
20 |
پيشنهادات براي كمك به كودكان كمرو و گوشه گير .................................................................. |
25 |
عزت نفس ............................................................................................................................................... |
26 |
نظريه روانشناسان و جامعه شناسان درباره عزت نفس ................................................................. |
27 |
نظريه ساليوان ........................................................................................................................................ |
28 |
نظريه آدلر ............................................................................................................................................... |
29 |
نظريه راجرز ............................................................................................................................................ |
31 |
نظريه آلپورت ......................................................................................................................................... |
33 |
نظريات ديگر روانشناسان در ارتباط با عزت نفس ......................................................................... |
33 |
عزت نفس بالا و پايين .......................................................................................................................... |
35 |
نقش خانواده در شكل گيري عزت نفس .......................................................................................... |
39 |
نقش پدر خانواده و تاثير آن بر عزت نفس كودكان ....................................................................... |
41 |
كمك تخصصي براي افزايش عزت نفس .......................................................................................... |
42 |
بخش دوم : ادبيات پژوهش............................................................................................ |
43 |
تحقيقات در زمينه كمرويي ................................................................................................................ |
43 |
تحقيقات در زمينه عزت نفس............................................................................................................. تلفيق نتايج تحقيقات داخلي وخارجي |
45 46 |
فصل سوم: روش پژوهش |
|
روش اجراي پژوهش.............................................................................................................................. |
48 |
جامعه آماري ، روش نمونه گيري و حجم نمونه ........................................................................... |
48 |
ابزار هاي اندازه گيري در پژوهش ...................................................................................................... |
48 |
روش اجرا و جمع آوري داده ها ......................................................................................................... |
51 |
روش تحليل داده ها ............................................................................................................................. |
51 |
فصل چهارم : يافته ها و نتايج |
|
مقدمه .................................................................................................................................................... |
53 |
توصيف ويژگيهاي فردي دانش آموزان ........................................................................................ |
53 |
آزمون فرضيه ها ................................................................................................................................... |
58 |
فرضيه 1: ................................................................................................................................................. |
58 |
فرضيه 2: ................................................................................................................................................. |
59 |
فرضيه 3: ................................................................................................................................................. |
60 |
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري |
|
مقدمه ....................................................................................................................................................... |
62 |
نتايج پژوهش .......................................................................................................................................... |
62 |
پيشنهادهاي پژوهش ............................................................................................................................ |
64 |
محدوديت هاي تحقيق.......................................................................................................................... |
65 |
منابع ....................................................................................................................................................... |
66 |