بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

۷ بازديد
بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان چكيده هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي بررسي رابطه بين تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد واحد اردبيل است روش پژوهش از نوع همبستگي مي باشد جامعه آماري كليه دانشجويان دانشگاه آزاد كه در سال تحصيلي 9091 مشغول به تحصيل هستند كه از بين اين جامعه 50 نف

دانلود بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان  بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانلود مقاله دانلود تحقيق دانلود نرم افزار دانلود اندرويد دانلود پايان نامه دانلود پايان نامه كارشناسي دانلود پايان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پرو
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل word
حجم فايل 118 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 70

پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

چكيده:

 هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي بررسي رابطه بين تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد واحد اردبيل است .روش پژوهش از نوع همبستگي مي باشد. جامعه آماري كليه دانشجويان دانشگاه آزاد كه در سال تحصيلي 90-91 مشغول به تحصيل هستند كه از بين اين جامعه 50 نفر به شكل نمونه گيري در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند،كه اين افراد با پرسش نامه هاي تاب آوري و افسردگي بررسي شدند . نتايج بدست آمد كه پيشرفت تحصيلي و تاب آوري روانشناختي ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات پيشرفت تحصيلي تاب آوري در بين افراد بالا رفته است. بين افسردگي و تاب آوري بدست آمد افسردگي و تاب آوري روانشناختي ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات افسردگي تاب آوري در بين افراد كاهش يافته است بين تاب آوري و افسردگي و پيشرفت تحصيلي بدست آمد بين تاب آوري و افسردگي و پيشرفت تحصيلي  رابطه معناداري وجود دارد و با بالارفتن پيشرفت تحصيلي تاب آوري افزايش و افسردگي كاهش مي يابد.

 

كلمات كليدي:

تاب آوري

افسردگي

پيشرفت تحصيلي

 

مقدمه

پيشرفت تحصيلي و آسيب شناسي دانشجويان هميشه مورد توجه مسئولين براي بالا بردن سطح علمي كشور بوده است و از جمله مباحثي است كه امروزه در دانشگاه ها مورد توجه مسئولين و محققان روان شناسي قرار گرفته است .

به اعتقاد صاحب نظران شيوع برخي از اختلالات روان شناختي در دانشجويان مي تواند زمينه ي بروز آسيب هاي اجتماعي و تحصيلي را فراهم سازد .

يكي از عواملي كه باعث ايجاد استرس و آسيب پذيري دانشجويان مي شود بيماري افسردگي است .

افسردگي   يكي از رايج ترين مشكلات انسان و تهديدي جدي براي سلامت جسماني و رواني دانشجويان است  افسردگي يك بيماري جسمي و روحي است كه به تدريج به يك نگراني عمده براي جوامع بشري تبديل شده است (اوشيو و همكاران 2003)

در بيماري افسردگي حالت گرفتگي و نااميدي بسيار شديد تر از زماني است كه فرد هنگام ياس و بي حوصلگي احساس مي كند در اين بيماري فرد دچار احساس اندوه مداوم ، پوچي و ترس و كمبود مي شود بعضي ابزار مي كنند كه ابراي بر زندگي آن ها سايه افكنده است مطالعات متعدد بيان گر ارتباط بين رويدادهاي استرس زايي زندگي و افسردگي هستند .

(روزن بام و همكاران 2005)

پژوهش هايي كه در زمينه رابطه افسردگي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان شده نشان داد بين افسردگي و پيشرفت تحصيلي رابطه منفي وجود دارد .

ديگر يكي از عواملي كه به دانشحويان كمك مي كند تا دربرابر اين آسيب ها مقاومت كنند مفهوم جديد تاب اوري است  تاب آوري به صورت هاي مختلف تعريف شده است بيشتر تعاريف بر انطباق به رغم وجود موانع يا موقعيت هاي دشوار اشاره دارند( كناريچ 1998)

اكثر تعاريف تاب آوري را فرآيندي مي دانند كه از تصميمات روزمره متاثر است (ماشن 2001)

به وضوح قابل درك است كه پيشرفت تحصيلي مولفه اي بسيار مهمي در اتخاذ صحيح تصميمات روزمره و انطباق با موفقيت هاي دشوار است پرواضح است كه تاب آوري بالا افسردگي را كاهش و ميزان پيشرفت تحصيلي را بالا مي برد.

به اعتقاد كامپفر  1999 تاب آوري يعني بازگشت به تعادل اوليه يا رسيدن به تعادلي بالاتر از وضعيت پيش از بروز شرايط ناگوار به نحوي كه سازگاري مثبت با زندگي مي تواند پيامد آن باشد .

 

فهرست مطالب

 

فصل اول : كليات پژوهش

مقدمه     1

بيان مسئله            4

اهداف و ضرورت تحقيق      7

اهداف پژوهش       8

اهداف جزئي         8

فرضيه هاي پژوهش            9

تعاريف مفهومي و عملياتي متغير هاي پژوهش    9

فصل دوم : پيشينه نظري و عملي پژوهش

تاب آوري            9

افسردگي  9

موفقيت پيشرفت تحصيلي      10

تاب آوري            12

ويژگي هاي افراد تاب آور     14

عوامل محافظت كننده محيطي 14

ويژگي هاي محيط هاي تاب آور (خانواده ، مدرسه ، اجتماع)            15

راههاي محيطي ارتقاي تاب آوري       16

نقش محيط در تاب آوري      16

تاب آور ها كنه اين جمله را دريافته اند  19

چطور مهارت در حل مساله را پرورش دهيم       19

چطور مهارت در كفايت اجتماعي را پرورش دهيم 21

مسئوليت پذيري     24

سه نكته مهم درباره تاب آوري           25

افسردگي  26

عوامل بروز افسردگي          27

ژن ها     27

علايم افسردگي      28

علائم جسمي         29

نشانه هاي معكوس افسردگي  29

انواع اختلال افسردگي          30

افسردگي خفيف      30

افسردگي متوسط    30

افسردگي شديد       31

افسردگي واكنش     31

افسردگي عصبي (افسردگي نوروتيك ) 32

افسردگي روان پريش           32

افسردگي تك قطبي 32

افسردگي دو قطبي  33

افسردگي تهييجي    33

افسردگي تاخيري    33

افسردگي عضوي   33

افسردگي برگشتي كوتاه مدت  34

اختلال فصلي        34

عوامل موثر در افسردگي      35

1-ويژگي شخصيتي افراد      35

2-محيط خانوادگي افراد        35

3- جنسيت افراد     37

4- بدشانسي افراد : 39

5- معلوليت هاي دراز مدت افراد :       39

كمك هايي كه خود بيمار مي تواند براي خود انجام دهد      40

تفكرات خودكشي در افسرده ها           40

موفقيت تحصيلي    41

پيشينه اي علمي     42

پژوهش هاي داخل كشور : تاب اوري ، افسردگي ، پيشرفت يا موفقيت تحصيلي 42

 

فصل سوم : روش شناسي پژوهش

طرح كلي پژوهش   49

جامعه آماري         50

نمونه و روش نمونه گيري     50

ابزار پژوهش        50

پرسشنامه تاب اوري            51

پرسشنامه افسردگي 51

موفقيت تحصيلي دانشجويان   52

فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها

بخش اول آمار توصيفي        54

بخش دوم آمار استنباطي       60

فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري

بحث و نتيجه گيري 64

محدوديت پژوهشي  65

منابع و ضمايم       67

 

دانلود بررسي رابطه تاب آوري و افسردگي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.