پايان نامه شناسائي عوامل و شرايط موثر براي احراز پست مديريت، مديران واحدهاي آموزشي
پايان نامه شناسائي عوامل و شرايط موثر براي احراز پست مديريت، مديران واحدهاي آموزشي |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 362 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 125 |
شناسائي عوامل و شرايط موثر براي احراز پست مديريت، مديران واحدهاي آموزشي
بخشهايي از متن و فهرست:
1-1 مقدمه :
مديريت يكي از مهمترين فعاليتهاي انسان است. سابقه تئوريك مديريت هرچند از لحاظ زماني به حدود 1900 مي رسد ولي بي شك از زماني كه انسان گروه را ساخت و جامعه اوليه را بنياد نهاد و نيز از آن هنگام كه به شكار و در غار زيستن پرداخت و براي مشكلاتش چاره جويي كرد، در عمل مديريت نيز پديدار شد. حتي اين مفهوم در فرهنگ قرآني نيز مطرح است زيرا خداوند بارها خودش را مُدَبِّرُ الامور دانسته است، مانند : (( اِنَّ رَبَّكُمُ اللهُ الَذي خَلَقَ السَّمواتِ و الاَرضَ في سِتَّهِ اَيّام ثُمَّ استَوي عَلَي العَرشِ يُدَبِّرُ الاَمرَ ))[1] كه اوج تدبير خود را در آفرينش انسان مي داند و به خود آفرين مي گويد.
در عصر حاضر مديريت را به عنوان يكي از شاخص هاي مهم تمدن معاصر و از جمله عوامل رشد توسعه اجتماعي و فرهنگ جوامع كنوني بحساب مي آورند. توسعه هر جامعه اي مستلزم توسعه در نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. شناسائي عوامل مؤثر در بهبود كار اين نظام پيدا كردن نقاط ضعف آن و ايجاد تغييرات مفيد با توجه به نيازهاي جامعه از ضروريات است. برخي از صاحبنظران دنياي امروز را دنياي مديران آگاه مي دانند و علم مديريت را در شمار يكي از پيچيده ترين رشته هاي علوم انساني به حساب مي آورند. زيرا به كمك مديران توانمند و آگاه به اصول نظريه ها و سبك هاي مديريت و افزايش مهارتهاي انساني، اوراكي و فني مي توان چهره سازمانها را دگرگون ساخت. از بين مديريتها، مديريت آموزشي از دشوارترين، پر اهميت ترين و حساس ترين انواع مديريت در سازمانهاي عمومي و دولتي است. در واحدهاي آموزشي به لحاظ اهداف پيچيده و بسيار گسترده ، فعاليتهاي متعدد و متنوع و روشهاي اجرايي گوناگون ، مديريت و رهبري آموزشي جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است.
مديريت آموزشي در مدارس، مركز ثقل فعاليتهاي گوناگون قرار گرفته و به عنوان منبع انرژي رواني ، شرايط مساعد انگيزشي را براي عوامل آموزشي و پرورشي مدرسه، عوامل اداري و اجرايي و از همه مهمتر فراگيران هموار سازد.
ماندگاري و بقا، رشد و پويايي واحدهاي آموزشي در عصر انفجار اطلاعات و انفجار جمعيت اتكال به محوريتي توانا و دانا دارد، رهيافت به كمال و تعالي با رهبري و هدايت سكانداران شايسته صورت خواهد گرفت.
2-1 بيان مسأله
انتخاب و انتصاب مديران واحدهاي آموزشي با توجه به نقش حساس و تحول آفريني كه آنان بر عهده دارند،از اهميت ويژه اي برخوردار است. در واقع توفيق نظام آموزشي به تدبير و دور انديشي مديران به عنوان رهبران آموزشي بستگي دارد. البته مساله انتخاب و انتصاب مديران بر اساس ملاك ها و شايستگي ها، موضوع جديدي نيست و بدون ترديد در طول تاريخ آموزش و پرورش همواره يكي از دلمشغولي هاي متوليان امر گزينش و انتخاب افراد صاحب صلاحيت بوده و سعي در بكارگيري شايستگان در اين سمت بوده است و پيمايش پيشينه 91 ساله[2] آن، آسيب شناسي، جمع آوري نظرات صاحبنظران دانشگاهي، مطالعات تطبيقي آموزش و پرورش كشورهاي پيشرو در اين پژوهش نشان از عنايت و توجه و دغدغه آميز و حساسيت فوق العاده به آن در طول اين ساليان بوده است. از طرفي نيز نبود ابزاري كه بتوان براساس آن با حداقل خطا به تصميم گيري در اين مهم پرداخت از نگرانيهاي مسئولين مي باشد.
[1] - سورة يونس آية سوم.
[2] - وزارت آموزش و پرورش، تاريخچه انتخاب و انتصاب مديران آموزشي از سال 1290 هـ. ش ، تا سال 1382 هـ. ش، معاونت برنامهريزي و منابع انساني، دفتر بهبود كيفيت و راهبري استانداردها، 1382.
...
2-2- ادبيات نظري
1-2-2 جايگاه مديريت:
اهداف هر سازمان فلسفه وجودي آن سازمان محسوب مي شود. به منظور تحقق هدفها نياز به يك تلاش گروهي است. پيچيدگي كار جمعي است كه مديريت نظام گونه را بوجود آورده است. اثر بخشي و كارآيي به عنوان دو هدف مهم در همه سازمانها نيازمند تدابيري است كه مديران آنها را اتخاذ مي نمايند از طرفي محدوديت منابع و تغييرات محيطي در عرصه هاي داخلي وخارجي اهميت مديريت را بيش از پيش مشخص مي نمايد.
مديريت در بسياري از كشور هاي درحال توسعه حائز اهميت شاياني است. بررسي كارشناسان توسعه اقتصادي نشان داده است كه فراهم نمودن تكنولوژي و پول،به تنهاي توسعه و رشد را پديد نمي آورد .تا زماني كه نياموزيم چگونه مي توان از منابع انساني به درستي استفاده كرد و آنها رامديريت نمود، تكنولوژي و تبعات آن بيهوده و گاه
دست و پاگير است.
عده اي معتقدند مديريت با فرد متولد مي شود، رفتار مديران ذاتي است و قابل آموزش نيست. در مقابل عده اي معتقدند، مديريت اصولي دارد وبرپايه اين اصول مي توان علم و دانش مديريت را نيز، تشريح كرد.اين اصول و فنون در موقعيتي مشابه،كاربردي هاي مشابه دارند، لزا اكتسابي و قابل آموزش دهي و آموزش گيري هستند. بطور كلي مي توان گفت مديريت حرفه است، چون مديران موفق مهارتهاي مورد نياز كه قابليت آموزش را دارند ،در كار خود بنحو مطلوبي مورد استفاده قرار مي دهند.
مقدمه:
مديريت آموزشي از دشوارترين، پراهميت ترين و حساسترين انواع مديريت در سازمانهاي عمومي ودولتي است. در واحدهاي آموزشي به لحاظ اهداف پيچيده وبسيار گسترده فعاليت هاي متعدد ومتنوع و روش هاي اجرايي گوناگون مديريت ورهبري آموزشي جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است.
مديريت آموزشي در مدارس، مركز ثقل فعاليت هاي گوناگون قرارگرفته و به عنوان منبع انرژي رواني، شرايط مساعد انگيزشي را براي عوامل آموزشي و پرورشي مدرسه،عوامل اداري واجرايي واز همه مهمتر فراگيران هموار سازد.
ماندگاري و بقاء ،رشد و پويايي واحد هاي آموزشي در عصر انفجار اطلاعات وانفجار جمعيت اتكاء به محوريتي دانا و توانا دارد. رهيافت به كمال وتعالي با مديريت و هدايت سكانداران شايسته صورت خواهد گرفت.
عسگريان[1] در كتاب جامعه شناسي آموزش و پرورشي مي گويد:
((سازماني كه از مديريت شايسته تري برخوردار باشد، بهتر مي تواند هدف خود را برآورده سازد، زيرا امكانات برنامه ريزي صحيح تري را ايجاد خواهد نمود))
روش هاي نوين وكار آمد مديريت را داشته باشند،به گفته كيمبل وايلز[2]؛
وظيفه اساسي مدير آموزشي عبارت است از بهتر ساختن وضع كودكان. اگركسي كه درمقام رهبري آموزشي انجام وظيفه مي كند نتواند در بهبود و كيفيت آموزشي موًثر واقع گردد، وجود او در اين مقام قابل دفاع وتوجيه نيست.
انتخاب و انتصاب مديران آموزشي با توجه به نقش حساس و تحول آفريني كه آنان بر عهده دارند. از اهميت ويژه اي برخوردار است. در واقع توفيق نظام آموزشي به تدبيرو دور انديشي مديران به عنوان رهبران آموزشي بستگي دارد. البته مساً له انتخاب و انتصاب و شرايط احراز مديران براساس ملاكها و شايستگي ها موضوع جديدي نيست
[1] - مصطفي عسگريان، جامعه شناسي آموزش و پرورش، تهران، انتشارات طوس، 1368، ص107.
[2] - كيمبل وايلز، مديريت و رهبري آموزشي، ترجمه محمد علي طوسي، تهران، مركز آموزش مديريت دولتي، 1370، ص8.
...
=============================
فصل اول
كليات تحقيق
فصل دوم
ادبيات نظري و پيشينه تحقيق
فصل سوم
نتيجهگيري و پيشنهادات
================================
فصل دوم : ادبيات تحقيق
مقدمه:
مديريت آموزشي از دشوارترين، پراهميت ترين و حساسترين انواع مديريت در سازمانهاي عمومي ودولتي است. در واحدهاي آموزشي به لحاظ اهداف پيچيده وبسيار گسترده فعاليت هاي متعدد ومتنوع و روش هاي اجرايي گوناگون مديريت ورهبري آموزشي جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است.
مديريت آموزشي در مدارس، مركز ثقل فعاليت هاي گوناگون قرارگرفته و به عنوان منبع انرژي رواني، شرايط مساعد انگيزشي را براي عوامل آموزشي و پرورشي مدرسه،عوامل اداري واجرايي واز همه مهمتر فراگيران هموار سازد.
ماندگاري و بقاء ،رشد و پويايي واحد هاي آموزشي در عصر انفجار اطلاعات وانفجار جمعيت اتكاء به محوريتي دانا و توانا دارد. رهيافت به كمال وتعالي با مديريت و هدايت سكانداران شايسته صورت خواهد گرفت.
عسگريان[1] در كتاب جامعه شناسي آموزش و پرورشي مي گويد:
((سازماني كه از مديريت شايسته تري برخوردار باشد، بهتر مي تواند هدف خود را برآورده سازد، زيرا امكانات برنامه ريزي صحيح تري را ايجاد خواهد نمود))
روش هاي نوين وكار آمد مديريت را داشته باشند،به گفته كيمبل وايلز[2]؛
وظيفه اساسي مدير آموزشي عبارت است از بهتر ساختن وضع كودكان. اگركسي كه درمقام رهبري آموزشي انجام وظيفه مي كند نتواند در بهبود و كيفيت آموزشي موًثر واقع گردد، وجود او در اين مقام قابل دفاع وتوجيه نيست.
انتخاب و انتصاب مديران آموزشي با توجه به نقش حساس و تحول آفريني كه آنان بر عهده دارند. از اهميت ويژه اي برخوردار است. در واقع توفيق نظام آموزشي به تدبيرو دور انديشي مديران به عنوان رهبران آموزشي بستگي دارد. البته مساً له انتخاب و انتصاب و شرايط احراز مديران براساس ملاكها و شايستگي ها موضوع جديدي نيست
وبدون ترديد در طول تاريخ آموزش وپرورش همواره يكي از دغدغه هاي اصلي متوليان اين امر مي باشد.
در مجموع مديريت آموزشي شامل دانش و مهارتهاي تخصصي است. امروزه در تمامي دنياي متمدن پذيرفته شده كه چندين سال سابقه و تجربه معلمي، آماده سازي مناسبي براي احراز مديريت يك مدرسه نيست.
در ادامه اين فصل براي بررسي پيشينه تحقيق به دو بخش در نظر گرفته شده است:
2-2 بررسي و تحليل مطالعات (ادبيات) نظري
3-2 بررسي و تحليل مطالعات ميداني ( پيشينه نظري)
[1] - مصطفي عسگريان، جامعه شناسي آموزش و پرورش، تهران، انتشارات طوس، 1368، ص107.
[2] - كيمبل وايلز، مديريت و رهبري آموزشي، ترجمه محمد علي طوسي، تهران، مركز آموزش مديريت دولتي، 1370، ص8.