بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل

۷ بازديد
بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل

پايان نامه كارشناسي علوم تربيتي مديريت برنامه ريزي آموزشي بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل دانشگاه پيام نور اردبيل 9291 مقدمه كيفيت زندگي مفهومي است كه در سالهاي اخير نظر محققان و روان شناسان را به مساله ي «كيفيت زندگي» و اهميت آن در سلامت و روان افراد جلب كرده است (اسكولاك، 2008) كيفيت زندگي عبارت اس

دانلود بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل

پايان نامه كارشناسي علوم تربيتي مديريت برنامه ريزي آموزشي    بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل دانشگاه پيام نور اردبيل 9291
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 120 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 103

پايان نامه كارشناسي علوم تربيتي مديريت برنامه ريزي آموزشي  

بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل دانشگاه پيام نور اردبيل 92-91

مقدمه

 

كيفيت زندگي مفهومي است كه در سالهاي اخير نظر محققان  و روان شناسان را به مساله ي «كيفيت زندگي» و اهميت آن در سلامت و روان افراد جلب كرده است (اسكولاك، 2008).

كيفيت زندگي عبارت است از ميزان آگاهي فرد از تجارب زندگي خود نقشي كه در آن تجارب دارد، اين تعاريف ريشه در 2 ديدگاه فلسفي دارد يكي در ديدگاه، (لذت جويي) ارسطو بر آن است كه زندگي آرماني، به معناي زندگي همراه با شادي و لذت و اجتناب از  ناراحتي مي باشد. كه هدف زندگي كسب لذت مي باشد و ديدگاه ديگر، علمي است حاكي از‌ آن است كه زندگي آرماني به معناي شكوفاسازي توان مندي هاي انساني است يعني هر آنچه براي فرد با ارزش است مطابق با خودواقعي مي باشد. (هانت، مارشال، 2002)

دوره بلوغ دوراني مبهم از نظر شاخت خصايص و دوران تمايلات متضاد است با ورود كودك به دنياي جواني و بلوغ، ولادتي تازه و مرحله ويژه و مستقل از دوره هاي قبل و بعد پديد مي آيد آن را مرحله انتقال، مرحله نجات از كودكي و دوران تحولات همراه با دگرگوني هاي سريع و غافلگير كننده طوفان حيات و مرحله طفوليگري نيز مي نامند افراد در ين دوران احياناً با ترس و بيم هايي مواجه مي گردند كه رفع و تعديل آن نيازمند حمايت از سوي والدين و مربيان است. (قائمي، 1389)

بلوغ عاطفي قسمتي از مهمترين دوران زندگي هر فرد است كه در صورت بروز مشكل در اين دوران موجب روان تنشي بسياري چون اضطراب، تنش ناكامي عاطفي، و آشفتگي عاطفي در زندگي روزمره مي شود و تاثير مستقيم بر روند كيفيت زندگي خواهد داشت. (كيومنگ و كايرن، 2005)

برخورداري از كيفيت زندگي ضعيف مي تواند بر روي ارتباطات خانوادگي نيز اثر گذار باشد همچنين كيفيت زندگي ضعيف مي تواند موجب به كارگيري مكانيسم هاي مقابله و سازگاري ناموثر در افراد شده و متعاقباً موجب افزايش تنش در‌آنان گردد و افزايش تنش در ارتباط عاطفي و جسمي شود و مي تواند در ارتباطات اجماعي تاثير منفي داشته باشد (فرانس، 2006)

ونگر و فربرگ (2002) كيفيت زندگي را آندسته از خصوصياتي تعريف مي كند كه براي بيمار ارزشمند است و حاصل احساس راحتي يا ادراك خوب بودن است و در راستاي توسعه و حفظ منطقي عملكرد جسماني، هيجاني و عاطفي و عقلاني است به طوري كه فرد بتواند توانايي هايش را در فعاليتهاي با ارزش زندگي حفظ كند. (به نقل از بوبس، 2008)

فهرست مطالب

 

فصل اول

مقدمه.. 1

بيان مسئله.. 3

اهميت و ضرورت پژوهش.. 4

اهداف پژوهش.. 5

هدف كلي.. 5

اهداف جزئي.. 5

سوالات پژوهش.. 7

تعاريف نظري پژوهش (مفهومي).. 8

تعريف عملياتي.. 10

فصل دوم

مقدمه.. 12

تعريف بلوغ.. 12

بحران دوران بلوغ.. 14

تاثير بلوغ بر حالت هيجاني و رفتاراجتماعي.. 15

تعريف بلوغ عاطفي.. 17

ويژگي هاي افرادي كه به بلوغ عاطفي نرسيده اند.. 19

تاريخچه روانشناسي بلوغ.. 21

تاثيرات بلوغ عاطفي و رواني در رفتار نوجوان.. 22

كيفيت زندگي.. 24

تاريخچه و پيدايش مفهوم كيفيت زندگي.. 24

تعريف كيفيت زندگي.. 28

سنجش كيفيت زندگي.. 31

كيفيت زندگي وابسته به سلامت.. 32

كيفيت زندگي و شخصيت فرد.. 37

تعاريف اختصاصي.. 38

مدلهاي كيفيت زندگي.. 38

تئوري تلفيقي كيفيت زندگي.. 38

كيفيت زندگي مرتبط با سلامت.. 40

كيفيت زندگي و رضايت از زندگي.. 42

روابط خانوادگي.. 43

خانواده و ديدگاههاي نظري مربوط به آن.. 43

عناصر پنجگانه كيفيت زندگي.. 44

پيشينه تحقيق مرتبط با كيفيت زندگي.. 46

كيفيت زندگي وابسته به سلامت.. 49

درمان مبتني بر بهبود كيفيت زندگي و تغيير طررحواره ها   52

تحقيقات انجام شده در داخل و خارج كشور.. 53

فصل سوم

روش پژوهش.. 58

جامعه آماري و نمونه و روش نمونه گيري.. 58

ابزارهاي اندازه گيري.. 59

كيفيت زندگي.. 59

بلوغ عاطفي.. 60

روش گردآوري اطلاعات.. 62

روش تجزيه و تحليل داده ها.. 63

فصل چهارم

بخش اول آمار توصيفي.. 66

بخش دوم آمار استنباطي.. 68

فصل پنجم

بحث و نتيجه گيري.. 81

محدوديت هاي پژوهش.. 82

پيشنهادات.. 83

فهرست منابع.. 84

 

دانلود بررسي رابطه ي بين بلوغ عاطفي با كيفيت زندگي دانشجويان متاهل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.