تاثيرروش هاي تدريس و فناوري هاي جديد در آموزش و پرورش كشورهاي مختلف جهان
تاثيرروش هاي تدريس و فناوري هاي جديد در آموزش و پرورش كشورهاي مختلف جهان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 50 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 72 |
تاثيرروش هاي تدريس و فناوري هاي جديد در آموزش و پرورش كشورهاي مختلف جهان
چكيده
در سطح كلان، آموزش و پرورش تحت تأثير فشارهاي سياسي، فشارهاي تكنولوژيكي، فشارهاي اقتصادي و فشارهاي اجتماعي قرار دارد. در نظر داشتن چهار پايهي اصلي يادگيري كه از طرف سازمان يونسكو مطرح گرديده است، يعني: يادگيري براي دانستن، يادگيري براي انجام دادن، يادگيري براي زيستن و يادگيري براي همزيستي ميتواند فشارهاي مذكور را تقليل دهد. فشارهاي سياسي بويژه در كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته تأثيرات تخريبي بيشتري داشته است. آموزش و پرورش كه براي توسعه نيازمند محيطي آرام و دور از تشنج است، بواسطهي جريانات سياسي خدشه ميپذيرد و نيرو و وقت محدود كه آموزش و پرورش در اختيار دارد و بايد در جهت اصلاحات صرف شود، متوجهي تشنجات سياسي مي گردد.
از سوي ديگر منابع مادي كمياب در كشورهاي در حال توسعه، كه فشار جمعيت جوان نيز در آنها مخاطره آميز است، عمدتاً در جهت توسعهي كمي الزاماً به توسعه كيفي نميگردد و پديدهي فارغ التحصيلان بيكار معضل ديگري است كه مي تواند فشارهاي مطرح شده را تشديد نمايد.
فشارهاي اجتماعي از قبيل فقر، بيكاري، مفاسد اجتماعي، پديدهي مهاجرت روستائيان و رشد شهرنشيني، اعتياد، خانوادههاي از هم گسيخته نيز زمينهي ارائهي آموزش و پرورش مطلوب را تخريب مي كند و آموزش و پرورش در آستانهي هزارهي سوم بار مسؤوليت عظيمي در احياي ارزش هاي اخلاقي در جهت كاهش موارد مذكور دارد. در اينجا لازم به يادآوري است كه نقش معلم نه تنها آموزش است، بلكه آموزش توأم با پرورش است. پرورش انسانهاي والايي كه زمينهي فشارهاي اجتماعي ويرانگر را كاهش دهد و راه زندگي در جامعه و همزيستي در خانواده را آموخته باشد. بنابراين معلم بايد فلسفهي ارزشي جامعه را درك نموده و در توسعه و تفهيم ارزش ها نقش مؤثر داشته باشد.
فهرست مطالب
|
فصل اول |
2 |
مقدمه |
9 |
بيان مسئله |
13 |
اهميت و ضرورت مساله |
16 |
اهداف |
|
فصل دوم |
19 |
ويژگيهاي آموزش و پرورش كارا و اثر بخش |
20 |
جايگاه فراگيران در سيستم آموزشي |
25 |
توجه به خلاقيت فراگيران |
27 |
محيط هاي آموزشي |
30 |
فناوري اطلاعات |
31 |
توسعه منابع انساني در نظام آموزشي |
34 |
پيشينه پژوهش |
|
فصل سوم |
39 |
روش تحقيق |
|
فصل چهار |
42 |
آموزش و پرورش كارا و اثر بخش چگونه است؟ |
51 |
(چشم انداز حركت ما به كدام جهت است)؟ |
52 |
نقش رسانه و فناوريهاي نوين در آموزش و پرورش |
53 |
نسلهاي سه گانه فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) وآموزشهاي باز و از راه دور |
|
|
54 |
شكاف ديجيتالي |
56 |
آموزش از راه دور و يادگيري باز |
|
فصل پنجم |
59 |
نتيجه گيري و پيشنهادات |
64 |
فهرست منابع و ماخذ |