بررسي ميزان استرس و رابطه آن با سلامت رواني در بين دانشجويان رشته روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي
تحقيق و پژوهش كارشناسي بررسي ميزان استرس و رابطه آن با سلامت رواني در بين دانشجويان رشته روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي مقدمه افراد جامعه كنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند بزرگسالان ، نوجوانان و حتي كودكان از آلودگي محيط زيست امكان وقوع يك جنگ هسته اي به پايان رسيدن منابع طبيعي وجوه اافزوده هاي غذايي و مواد |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 153 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 137 |
تحقيق و پژوهش كارشناسي
بررسي ميزان استرس و رابطه آن با سلامت رواني در بين دانشجويان رشته روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي
ضميمه: تحليل نتايج سلامت روان در SPSS
مقدمه
افراد جامعه كنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي كودكان از آلودگي محيط زيست امكان وقوع يك جنگ هسته اي به پايان رسيدن منابع طبيعي وجوه اافزوده هاي غذايي و مواد سرطان زا و .... سخن مي گويند و تمامي اسائل بخشي از زندگي روزمره را تشكيل مي دهند . زندگي عصر ما چنان است كه در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو بايد كار كنند تا بتوانند هزينه اي روز افزون را تامين نمايند . طلاق افزايش يافته ، ازدواج مجدد هم امري نا ممكن نيست افزون رسانه هاي گروهي ، افراد به مشاهده ي صحنه هاي جنگ خشونت ، تخريب ، بي رحمي و مرگ و كشتار عادت داده اند (استوا[1] ، 1998)
استرس يكي از مفاهيم مهم در مطالعه روانشناسي و بهداشت رواني به شمار مي آيد و به كفيات گوناگون در زندگي اطلاق مي شود و به عنوان علل بسياري از درد ها ، ناراحتي ها و بيماري ها و بيماري ها تلقي مي شود . مردم عادي آن را پديده اي رنج آور و ناخوشايند ، پزشكان مسئله را از ديد واكنش هاي فيزولوژيك روانپزشكان بنا را بر فشارهاي عصبي و به كار بردن مكانسيم هاي سايكوفيزيولوژيك و بالاخره روانشناسان آن را تغيير رفتار و حالات هيجاني و بحراني مي دانند (اتكينسون[2] ، ترجمه براهني ، 1368 )
فهرست مطالب
مقدمه.. 1
بيان مسئله.. 4
اهميت و ضرورت پژوهش.. 8
اهداف پژوهش.. 9
هدف كلي.. 9
فرضيه هاي پژوهش.. 9
تعاريف نظري.. 10
تعاريف عملياتي.. 11
مقدمه.. 13
مفهوم استرس.. 13
استرس به عنوان پاسخ دروني.. 18
مقابله با استرس.. 21
انواع روشهاي مقابله.. 22
شيوه هاي مقابله.. 23
تغيير در تفكر.. 25
رژيم غذايي.. 25
ورزش و تمرينات منظم روزانه.. 26
اوقات فراقت و تفريح.. 29
سيستم حمايتي.. 30
شوخي.. 31
انحراف ذهن.. 32
بيانات شخصي خود آفرين.. 32
روشهاي كنار آمدن با استرس.. 33
روش مستقيم.. 33
كنار آمدن دفاعي.. 34
ادبيات نظري.. 34
راههاي مقابله با استرس از ديدگاه پزشكي.. 36
ديدگاه روانشناسي.. 40
شخصيت نوع اول.. 41
دومين نوع شخصيت.. 41
سومين نوع شخصيت.. 41
مقابله با استرس از نظر ديدگاه روانشناسي.. 42
انواع روشهاي مقابله.. 44
سلامت رواني چيست؟.. 44
نكات مشترك بين بهداشت روان و جسم.. 45
ديدگاه هاي مختلف در مورد سلامت روان.. 46
تاريخچه ي سلامت روان.. 49
معيارهاي سلامت روان.. 51
هدف بهداشت روان.. 53
پيشگيري از بيماري هاي رواني.. 54
انواع پيشگيري.. 55
اصول سلامت روان.. 58
سلامت رواني در دوره هاي مختلف زندگي.. 61
سلامت رواني در دوران قبل از تولد و زمان تولد.. 62
بهداشت رواني در دوران شيرخوارگي و كودكي.. 62
بهداشت رواني دوران بلوغ( نوجواني).. 64
سلامت رواني در دورن بزرگسالي.. 66
سلامت روان در دوره سالمندي.. 67
رابطه سلامت جسمي با سلامت رواني.. 68
علامت شناسي در بيماري هاي رواني.. 69
مذهب و سلامت روان.. 69
ايمان و استرس.. 70
قرآن كريم و بهداشت رواني.. 73
نقش اجتماع در بهداشت روان.. 78
پيشينه تحقيق.. 80
تحقيقات انجام شده در خارج از كشور.. 80
تحقيقات انجام شده در داخل كشور.. 83
روش تحقيق.. 90
جامعه آماري.. 90
نمونه پژوهش.. 90
ابزار پژوهش.. 90
چگونگي جمع آوري اطلاعات.. 91
تجزيه و تحليل داده ها.. 91
بخش اول : آمار توصيفي.. 94
بخش دوم آمار استنباطي.. 99
نتيجه گيري.. 110
محدوديت هاي پژوهش.. 111
پيشنهادات.. 112
فهرست منابع.. 113